بزرگ‌ترین‌ کارخانه طلای ایران افتتاح شد

دوشنبه ، 26 آبان 1393 ، 11:15

مجتمع معدنی صنعتی طلای زر‌شوران با ظرفیت تولید سالانه سه تن طلا، معادل 10 کیلو طلا در روز یا 20 عدد شمش نیم کیلویی پیش‌از‌ظهر روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
به گفته‌ی مهدی کرباسیان معاون اول وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک ظرفیت این کارخانه به بيش از پنج تن در سال برسد که البته چشم‌انداز بلندمدت برای این سایت تولیدی 25 تن در سال است که دست‌یابی به این رقم، جایگاه ویژه‌ای در دنیا خواهد داشت.
کرباسیان گفت: تا‌کنون برای اجرای این پروژه 170 ميليارد تومان سرمایه‌گذاری ارزی و ريالی و برای 2 هزار و 277 نفر به‌طور مستقيم و غير‌مستقيم اشتغال ايجاد شده است.
وی خاطرنشان كرد: ذخيره اوليه معدن 55 تن طلای خالص بوده كه با اكتشافات تكمیلی انجام شده، اين ميزان ذخاير به 110 تن ذخیره قطعی رسيده است و پیش‌بینی می‌شود با عمليات حفاری در حال اجرا، اين رقم به بيش از 150 تن برسد.
رئيس هیات عامل ايميدرو درباره‌ی مشارکت داخلی در این پروژه گفت: خوشبختانه 70درصد تجهیزات به‌كار رفته در كارخانه مذكور، داخلی است و ما بیش‌تر از مهندسان ایرانی در اجرای این پروژه استفاده کرده‌ایم، چرا که اگر می‌خواستیم از فرنگی‌ها در این زمینه یاری بگیریم احتمالا هزینه‌های بیش‌تری باید پرداخت می‌شد، به همین دلیل با توجه به تجربه موفق روش بومی و ویژه‌ی توليد طلا در كارخانه طلای زر‌شوران، چنان‌چه معادن با ذخاير بالا به اكتشاف برسد، توانايی بهره‌برداری آن با مهندسان داخلی وجود خواهد داشت.
او در پاسخ به این سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» که چرا اجرای این پروژه تاخیر داشته است، افزود: به تعویق افتادن این پروژه از این بابت بود که کارشناسان ما در پی تحقیقاتی در زمینه مسائل زیست‌محیطی بودند تا احتمالا مشکلی برای مردم اطراف این منطقه ایجاد نکند؛ هم‌چنین برای جلوگيری از مضرات آرسنيک موجود در معادن، 7 ميليارد تومان هزينه شده و تمهيدات زيست محيطی لازم از جمله افزودن مواد شيمیایی و تبديل آرسنیک به مواد بی‌خطر، احداث سد باطله، سيستم فيلتراسيون و راه‌اندازی پايش آنلاين طراحی و اجرا شده كه مشكلات احتمالی را به صفر می‌رساند.
كرباسيان با اشاره به اين‌كه تاكنون چند شركت پایین‌دستی برای احداث كارخانه در جوار آن اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: استخراج معدن به خودی خود اشتغال و ارزش افزوده چندانی ايجاد نمی‌کند و بايد بستر جذب سرمایه‌گذاری برای احداث صنايع پايين دستی فراهم شود و چون ذخاير معدن در داخل كشور وجود دارد، امكان ايجاد ارزش افزوده و اشتغال بالايی وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به پتانسيل بالای منطقه آذربايجان غربی در حوزه طلا، امكان احداث صنايع پايين دستی در آن وجود دارد و آينده مطلوبی برای اين منطقه پیش‌بینی می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان به معاملات این محصول در بورس کالا اشاره کرد و افزود: فروش طلای موته نیز که از طریق بورس کالا انجام می‌شود در بسته‌های 10 تا 15 کیلوگرمی در قالب شمش یک کیلوگرمی عرضه می‌شود. در آخرین عرضه طلای موته به ازای هر یک کیلوگرم 115 میلیون تومان به فروش رسید که اگر این کارخانه نیز وارد تالار معاملاتی شود، درآمد‌زایی بالایی برای دولت خواهد داشت.

 

► لابی فیسبوک، مایکروسافت و اپل برای ممانعت از جاسوسی دولت آمریکا
بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 26 آبان 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر