آمارهای متناقض از وضعیت بیکاری؛ مجلس نیز آمار جدیدی داد

سه شنبه ، 27 آبان 1393 ، 11:17

بانکی دات آی آر: در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت بیکاری کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بیکاری هشدار داده و گفته است: با شیوه فعلی تا هفت سال آینده تعداد بیکاران به پنج میلیون نفر می‌رسد.
آشفتگی آماری در بازار کار سبب شده است برآورد روشنی از تعداد واقعی بیکاران کشور وجود نداشته باشد.
خبرگزاری مهر می‌نویسد، یکی از مهم‌ترین مسائلی که درباره وضعیت بازار کار کشور وجود دارد، مستند نبودن آمارها، هم‌چنین گزارش‌های متفاوت فراوان از وضعیت بازار کار کشور است. تنها در یک‌سال گذشته آمارهای گوناگونی از بیکاری فعلی و هم‌چنین خطر بیکاری بزرگ تا سال 1400 داده شده است.
این مشکل یکی از دلایل تصمیم‌گیری نادرست و ناتوانی در برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور مهار بیکاری کشور است.

آمارهایی که پایه برنامه‌ریزی نیست!
مقامات دولتی در یک‌سال اخیر هشدارهای مکرری درباره وقوع بیکاری میلیونی داده‌اند و در این زمینه درباره احتمال افزایش تعداد بیکاران به 11 میلیون نفر تا سال 1400 نیز سخن گفته شده است. هم‌چنین برخی آمارهای دیگر حاکی از افزایش تا 5 میلیون نفری جمعیت جویندگان کار تا سال‌های آینده است.
بر پایه این گزارش، در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید یک‌بار وزیر اقتصاد از بیکاری 8 میلیون نفری در کشور خبر داد و بارها نیز وزیر کار از ورود 4.5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی به بازار کار در آینده نزدیک سخن گفته است.
مرکز آمار ایران تعداد بیکاران مطلق کشور را دو میلیون و 500 هزارنفر می‌داند و از آن دفاع می‌کند. مسوولان دولتی آمارهایی تا دو برابر این رقم را نیز در اظهاراتشان مطرح می‌کنند. در ماه‌های گذشته نیز وزیر کار در گزارشی به برخی علمای قم از بیکاری 10 میلیون نفری در کشور سخن گفته بود.
به‌شکل کلی تاکنون علاوه بر وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر ارشاد، وزیر کشور، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور، جهانگیری معاون اول و برخی دیگر از اعضای کابینه تدبیر و امید نیز درباره بیکاری اظهارنظر کرده و به بیان آمارهای متفاوتی پرداخته‌اند.

آمارهای چندگانه از بیکاری
به‌تازگی وزیر صنعت عملکرد اشتغالی دولت سابق را دروغ دانسته و آمارهای داده شده در این زمینه را نیز فریب دانست. کارشناسان اقتصادی و بازار کار نیز تعداد بیکاران کنونی کشور را بالغ بر پنج میلیون نفر می‌دانند.
برخی می‌گویند حدود دو میلیون نفری که اکنون دارای اشتغال ناقص هستند و در مرز بین بیکاری و اشتغال قرار دارند را نیز باید در کنار دو میلیون و 500 هزار بیکار مطلق قرار دهیم؛ از این‌رو جمعیت بیکار کشور را تا پنج میلیون نفر می‌توان برآورد کرد.
در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت بیکاری نیز کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره بیکاری هشدار داده و گفته است: با شیوه فعلی تا هفت سال آینده تعداد بیکاران به پنج میلیون نفر می‌رسد.
وی تاکید کرده است: یکی از نیاز‌های اقتصادی ایران هدف‌گذاری برای رشد اشتغال‌زایی غیرمتکی به نفت بوده که به عنوان راهبرد توسعه اقتصادی مطرح می‌شود.

ایجاد تنها 30 هزار شغل خالص در هر سال
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه رشد اقتصادی باید همراه با ایجاد اشتغال باشد، گفته است: تا پیش از سال 90 میانگین رشد اقتصادی حدود پنج درصد بوده که البته این رشد کمک چندانی به مسئله بیکاری نکرده است. ترکیب رشد در این دوره به گونه‌‌ای بود که از کیفیت لازم برای اشتغال‌زایی برخوردار نبوده است.
جلالی خاطرنشان کرده است: در این سال‌ها هر یک درصد رشد اقتصادی به‌طور خالص کم‌تر از 30 هزار شغل ایجاد کرده است. با تحقق رشد اقتصادی با کمیت و کیفیت این دوره در سال 1400 اقتصاد با حدود پنج میلیون بیکار مواجه خواهد بود. هم‌چنین، بسیاری از آمارها برای مردم پذیرفتنی نیست و آنان این مباحث را در جامعه حس نمی‌کنند و شاید یکی از دلایلی که به سمت رسانه‌‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند همین آمارها و عدم لمس آن در جامعه باشد.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بیکاری
افزون بر این، بانک مرکزی نیز در گزارش جدید خود درباره وضعیت بازار کار کشور در سال 92 اعلام کرد: پنج میلیون خانواده در ایران شاغل ندارد؛ 11 میلیون و 800 هزار خانوار با یک‌نفر شاغل اداره می‌شود و سه میلیون و 209 هزار خانوار نیز دارای دو نفر شاغل است.
هم‌چنین شش میلیون و 334 هزار و 200 خانوار در ایران شاغل شناخته می‌شوند و دو میلیون و 152 هزار و 800 خانوار نیز درآمد دارند، ولی شاغل نیستند. از سویی، چهار میلیون و 906 هزار خانوار نیز در ایران در گروه محصل و در حال تحصیل قرار می‌گیرند.

 

► بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 28 آبان 93
وزیر کار: دست‌کاری قانون کار بدون اصلاح سایر عوامل، درست نیست ◄

مطالب مرتبط
بنر