بدهی دولت به شبکه بانکی 90 هزار میلیارد تومانی شد

پنجشنبه ، 29 آبان 1393 ، 07:10
بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری با طی روند افزایشی 90 هزار میلیارد تومانی شد.
پیش‌تر ترازنامه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در شهریور ماه بدهی 92 هزار و 963 میلیارد تومانی بخش دولتی را با رشد 22.6 درصدی نسبت به اسفند سال گذشته در سمت دارایی‌های آن‌ها قرار داد.
این درحالی است که بدهی بخش‌های دولتی از شهریورماه سال 1391 تا امسال بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به گونه‌ای که از حدود 50 هزار میلیارد تومان با رشد 38 درصدی به بیش از 69 هزار میلیارد تومان در همین ماه در سال گذشته رسیده است.
هم‌چنین میزان بدهی بخش دولتی از شهریور سال قبل تا شهریور سال جاری بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد بدهی دولت
به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حالی بدهی بخش‌های دولتی به شبکه بانکی را بدهی دولت و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی تشکیل می‌دهد که عمده آن در اختیار دولت است.
بر این اساس در آخرین آمار داده شده‌ی بانک مرکزی، دولت تا شهریورماه امسال بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است که نسبت به همین بازه در سال قبل با رشد 36 درصدی حدود 25 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.
بدهی دولت در پایان تابستان سال 1391 حدود 48 هزار میلیارد تومان بوده که در طول دو سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کاهش بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها
اما سهم دیگر بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری بدهی 2600 میلیارد تومانی شرکت‌ها و موسسات دولتی است که در مقابل بدهی دولت چندان جلب توجه نمی‌کند.
براساس این گزارش، بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به شبکه بانکی در شهریور ماه سال جاری نسبت به رقم 3100 میلیاردی اسفند گذشته 14.3درصد و نسبت به شهریور سال قبل 12درصد کاهش یافته است.

► صنایع کوچک‌تر در بورس سودآورتر هستند
نظر نمایندگان گروه‌های کارگری درباره رقم دست‌مزد ◄

مطالب مرتبط
بنر