برای رسیدن به موفقیت این ۳۰ کار را تا پیش از ۳۰ سالگی انجام دهید

دوشنبه ، 3 آذر 1393 ، 11:32

اگر در دهه ۲۰ زندگی‌تان هستید، این سال‌ها برای بیش‌تر شما فرصتی طلایی برای خودشناسی، ریسک‌های کم‌خطر و البته اشتباه کردن‌های تجربه‌ساز است. البته ممکن است بخواهید این سال‌ها را به شکلی دیگر و روی شغل‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

در این مقاله با تکیه بر نظرات کارشناسان و مربیان سعی شده است بایدها و نبایدهایی که می‌توانند روی زندگی و شغلی آتی در دوران ۲۰ سالگی موثر باشند، استخراج شود. بد نیست مواردی را که در این مطلب هستند تا پیش از رسیدن به سی سالگی انجام دهید تا در مسیری مستقیم‌تر بتوانید به موقعیتی پایدار و باثبات در دهه بعدی زندگی‌تان برسید.

شبکه‌سازی کنید.

۱- تا جایی که می‌توانید در رخدادهای بیش‌تری شرکت کنید.
به گفته میشل پرایس (نویسنده) حضور شما در رخدادها، توقعی ناخودآگاه برای حمایت از افراد ایجاد می‌کند. در بیش‌تر این وقایع، افراد زیادی هستند که می‌خواهند غریبه‌های باحالی که می‌بینند جذب کنند، با آنان در ارتباط باشند یا پیشنهادهای شغلی به آنان بدهند. اما کلیدِ داشتن تمام این امتیازات، حضور و ملاقات چهره به چهره است. شما باید تا حد ممکن بتوانید ارتباطات خود در دنیای مجازی را به دنیای واقعی بکشانید. ارتباطات انسانی و شناخت افراد هنوز تا حد بسیار زیادی وابسته به ایجاد امکان ملاقات‌های حضوری است.

۲- اهداف خود را در شبکه‌سازی مشخص کنید.
ریچارد تریگوئریو (مدیر فروش) می‌گوید: پیش از شرکت در یک رخداد، باید برای خودتان مشخص کنید که چرا می‌خواهید به آن همایش یا مراسم بروید. از خودتان بپرسید: «آیا در آن‌جا کسانی‌که در حیطه کاری یا مد نظر من هستند ملاقات می‌کنم؟ آیا باید برای ملاقات شخصی خاص آن‌جا باشم؟» حتماً قبل از شرکت در رخدادها از این موارد مطمئن شوید.

۳- کارت ویزیت را فراموش نکنید.
داشتن کارت ویزیتی که در کنار اطلاعات ارتباطی، تخصص یا حوزه کاری شما هم در آن ذکر شده باشد اهمیت دارد. شما نمی‌توانید به تک تک افراد حاضر در جلسه یا همایش یک نسخه از رزومه‌تان را بدهید. اما می‌توانید ارتباط‌تان را با آنان، تنها با یک کارت ویزیت حفظ کنید. تحویل یا تبادل کارت ویزیت می‌تواند در آینده به تحویل یا تبادل رزومه و حتی همکاری منجر شود.
اگر در حال حاضر کارت ویزیت ندارید بهتر است یک نمونه ساده شامل نام، آدرس ایمیل، شماره تماس و اطلاعات ارتباطی مهم دیگر از جمله سایت، بلاگ، حساب توئیتر و سایر موارد (مانند آدرس پروفایل لینکدین، صفحه وبی از نمایشگاه نمونه کارهای خود و …) را در آن بگنجانید. هزینه چاپ یک کارت ویزیت هم چندان زیاد نمی‌شود. هزار عددش را می‌توانید با مبلغی زیر ۵۰ هزارتومان سفارش دهید.

۴- از اپلیکیشن‌های مدیریت تماس استفاده کنید.
ممکن است افراد مختلف را در محیط‌ها و شبکه‌های متفاوت بشناسید. با تعدادی از طریق ایمیل، با برخی در فیسبوک، برخی در لینکدین آشنایید و دیگران را در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شناسید. اما با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانید به جای یک فهرست از شماره‌ها و ایمیل‌ها و نام‌ها، تمامی پروفایل‌های افراد را در هم ادغام کنید تا مدیریت ارتباطات و شناسایی آنان برایتان ساده‌تر شود. اپلیکیشن‌های Rapportive  یا Connect6º PeopleDiscovery  برخی از این نمونه‌ها هستند.

۵- شغل یا تخصص‌تان را هوشمندانه برای دیگران بیان کنید.
شما همیشه به دنبال راهی هستید که به دیگران بفهمانید شغل، تخصص یا حداقل علاقه‌تان چیست. اگر این فرصت پیش آمد و از شما در این مورد سوال شد طوری پاسخ دهید که طرف مقابل را کنجکاو کنید. برای مثال اگر شما طراح وب هستید و بیش‌تر در حوزه طراحی رابط کاربری تخصص دارید، می‌توانید به جای اینکه بگویید: طراح رابط کاربری وب‌سایت هستم، بگویید: من با استفاده از نکاتی که در حوزه رابط کاربری می‌دانم، افراد را مشاوره می‌دهم که بتوانند طرح‌های ساده و قابل فهم برای کاربر نهایی طراحی کنند.

۶- پیگیر باشید و پیگیر بودن‌تان را نشان دهید.
وقتی با افراد آشنا می‌شوید، سعی کنید در مواقع لزوم به بهترین شکل پیگیر آنان باشید. چه از طریق لینکدین، چه برقراری مکاتبات ایمیلی، چه تلفنی و چه حتی به بهانه یک ملاقات ساده در وقت نهار! به گفته تریگوئریو، عدم پیگیری به هیچ وجه شما را گزینه‌ای مناسب در همکاری‌های جدی نشان نمی‌دهد.

بیست و چندسالگی وقت شکار شغل‌ها است.

۷- تا حد ممکن تصاویر بیخود خودتان در شبکه‌های اجتماعی را پاک کنید.
پارکر گایگر (مدیر) معتقد است کارفرماها علاقه‌مند به تحقیق و بررسی درباره افراد در شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین داشتن یک چهره حرفه‌ای در توئیتر، اینستاگرام یا فیسبوک می‌تواند شما را بیش‌تر حرفه‌ای نشان دهد. معنی این حرف این است که اگر می‌خواهید در حوزه کاری خود فردی حرفه‌ای به چشم آیید، بهتر است تصاویری که شما را در وضعیت‌های نامناسب نشان می‌دهد را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید. چنین مواردی ممکن است بدون اینکه هیچوقت متوجه هم شوید، تاثیر منفی بسیاری روی زندگی و پیشرفت شغلی شما بگذارند.
اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید چنین موضعی داشته باشید، حداقل عکس‌های قدیمی را پاک کنید و روی تنظیمات حریم شخصی‌تان دقت بیشتری داشته باشید. اما به هر حال همیشه به یاد داشته باشید هر چیزی که در اینترنت قرار می‌دهید عملاً در اختیار همه قرار داده‌اید و ضمانتی وجود ندارد که یک روز آن عکس شما به دست همه نرسد.

۸- رزومه خود را پر و پیمان کنید.
به گفته پارکر گایگر شما می‌توانید رزومه‌ای بسازید که سایر فعالیت‌های مثبت شما را نیز در خود بگنجاند. اما باید بدانید قراردادن مستقیم علایق و فعالیت‌های جانبی شما در رزومه‌تان جلوه چندان مثبتی در نمایش تجربیات شما نخواهد داشت. با این حال می‌توانید این جذابیت‌ها را به نوعی دیگر ایجاد کنید. برای مثال اگر تصویری از کارکردن‌تان در خانه روی لینکدین منتشر کرده‌اید، یا ویدئویی از شما که به عنوان مهمان یا کارشناس در برنامه‌ای تلویزیونی یا رادیویی حضور داشته‌اید در یوتوب منتشر شده، اصلا ایرادی ندارد که این لینک‌ها را به رزومه خود اضافه کنید.

۹- با حوزه شغلی خود بازی کنید.
مت مکیوویکز مدیر و موسس سایت Hired پیشنهاد می‌کند که هم‌زمان با تمرکز برای ورود به شرکتی که دوست دارید در آن کارکنید، سعی کنید با چند شرکت دیگر نیز مصاحبه شغلی ترتیب دهید.
این پیشنهاد از این نظر حائز توجه است که با مصاحبه‌های شغلی بیش‌تر شما از تعداد بیش‌تری از شرایط و مزایای کاری در شرکت‌های مختلف آگاه می‌شوید. بدین‌ترتیب ممکن است در کنار علاقه، فاکتورهایی همچون درآمد، امکانات و موقعیت‌های بیشتر و همچنین شرایط بهتر نصیبتان شود.

مهمترین مصاحبه‌ها را در بیست و چندسالگی انجام دهید.

۱۰- با مصاحبه‌گر مهربان برخورد کنید.
بیش‌تر از آن‌که در مصاحبه جسور باشد، بهتر است در صحبت با رییس‌های آتی خود کمی مهربانانه و مودبانه رفتار کنید.

۱۱- خود را برای پرسیدن سوالات آماده کنید.
کلید یک مصاحبه موفق و توفیق در گرفتن شغل، به مصاحبه گرفتنِ مصاحبه‌گر است. به هر حال شما خیلی کم‌تر از آن‌چه آنان می‌خواهند می‌دانید. بنابراین تا حد ممکن درباره شرایط کار، محیط کار در شرکت و سایر موارد سوال کنید. به گفته میشل پرایس، سوالات خوب حتی می‌توانند میزان هوش شما را به مصاحبه‌گر نشان دهند.

۱۲- استاد دست‌دادن باشید.
مهم‌ترین نکته درباره دست دادن این است که نباید ضعیف و بی‌حرارت با کسی دست بدهید. به‌ویژه اگر او مصاحبه‌گر شماست. کارن الیزاگا (مربی و نویسنده) معتقد است اهمیت این مساله را نباید دست کم بگیرید. دست دادن باید رسمی، محکم و چشم در چشم باشد.

بیست و چندسالگی زمان ماهر شدن است.

۱۳- سعی کنید چیزی را بفروشید.
حتی اگر هیچ‌گاه در موقعیت یک فروشنده تمام‌وقت نبوده‌اید، سعی کنید تا قبل از سی سالگی حداقل یک محصول یا خدمات را بفروشید. فروش یک چیز باعث می‌شود شما راه موفقیت را در حوزه‌ای که در آن مشغول کارید زودتر بشناسید.

۱۴- در کلاس‌هایی که به بهبود توانایی‌های شما کمک می‌کنند شرکت کنید.
به گفته مایلو شاپیرو (نویسنده): شرکت در کلاس‌هایی که به توسعه توانایی‌های شنیداری، حل مسئله، مدیریت بحران و موارد مشابه در شما کمک می‌کنند، در پیشرفت شما موثرند.

۱۵- آداب و رفتارهای مناسب غذاخوردن را بیاموزید.
اغلب ملاقات‌ها ممکن است در زمان نهار یا شام برگزار شوند. و دانستن اصول در این مواقع بسیار اهمیت دارد. به گفته الیزاگا، یادگیری مواردی مانند سفارش دادن و کار با قاشق و کارد و چنگال بسیار اهمیت دارد. یادگیری این اصول از استرس شما کم می‌کند و شما را مودب و آراسته نشان می‌دهد.

۱۶-اگر HTML بلد نیستید، حتماً یادش بگیرید.
آرون بلک (استادیار مدیریت و تجارت در دانشگاه میسوری) می‌گوید: دانستن این‌که چه‌گونه سایت‌های مختلف را مرور کنید، از توئیتر استفاده کنید، ایمیل بفرستید و ویدئو آپلود کنید این روزها چندان خاص به حساب نمی‌آید. البته نیازی نیست همه برنامه‌نویسی و طراحی سایت را بلد باشند، اما شما به سطح کافی از فهم برنامه‌نویسی و شیوه‌ی کارکرد وب نیازمندید که HTML ساده‌ترین و پایه‌ترین آن است.

۱۷-  اگر امکان دارد، سفری به خارج از کشور داشته باشید.
اگر موقعیتش را دارید اوقاتی را در خارج از کشور بگذرانید. حتی تحت لوای یک مسافرت شخصی یا تفریحی. چنین تجربه‌ای به شما دید خوبی از وضعیت کلی دنیا می‌دهد. در طول سفر شما به طرز شگفت‌انگیزی با واقعیت‌های دنیای بیرون از کشورتان آشنا می‌شوید و شاید هم موقعیت‌های شغلی جذابی در آن‌جا پیدا کنید.

۱۸- وظایفی را که به آن معتقدید، قبول کنید.
به گفته پارکر گایگر، کار داوطلبانه برای کارفرماها معانی‌یی همچون صداقت و ارزش را تداعی می‌کند. البته بهتر است چنین کارهایی را در وهله اول برای کمک به دیگران انجام دهید نه به‌خاطر ملاقات دیگران یا یک فاکتور خوب در رزومه.

۱۹- روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.
شغل شما بزرگ‌ترین دارایی شماست، بنابراین سرمایه‌گذاری روی آن نیاز است. از هزینه کردن برای خرید کتاب‌های مرتبط با حوزه کاری خود، صرف غذا با افراد الهام بخش و موثر و ثبت‌نام در کلاس‌ها و دوره‌های مفید فروگذار نکنید.

بیست و چندسالگی وقت سیاست‌گذاری امور مرتبط با شغل است.

۲۰- شایعات محیط کار را هدایت کنید.
سعی کنید در محیط کار، سخت کار کنید و هم‌زمان کم‌تر در کنار موسسان یا مدیران شرکت دیده شوید. سیاست داشتن در محیط کار از الزامات جلوگیری از شایعات بی‌اساس است و تاثیر زیادی در آینده شغلی‌تان می‌گذارد.

۲۱- به جوک‌های رییس بخندید!
رؤسا دوست دارند مورد توجه کارکنان قرار گیرند. در کنار سیاست‌هایی که برای رفتار در محیط کار اعمال می‌کنید، باید این راه هم اضافه کنید که توجه به کارکنان و به‌ویژه رییس‌تان می‌تواند تاثیر بسزایی روی بهبود توجه‌ها به خودتان شود. حتی به «جوک‌های» رییس‌تان هم بخندید.

۲۲- دوستان سطح بالا برای خود پیدا کنید.
شاید دوستی با مدیران و افراد باتجربه در حوزه کاری‌تان کمی نشدنی و حتی ترسناک به نظر برسد. اما در واقع این‌طور نیست. سعی کنید با آنان همراه باشید، غیرعادی به نظر نرسید، از آنان سوالات هوشمندانه بپرسید و هرگز از سوال پرسیدن و کمک‌گرفتن از آنان نترسید. چنین دوستانی می‌توانند مربیان خوبی برای شما باشند و حتی ممکن است به اسپانسرهای خوبی نیز تبدیل شوند.

۲۳- مواقعی که سکوت لازم است را بشناسید.
اگر در جلسه‌ای حضور دارید، سعی کنید برای پرسیدن سوال، موقعیت مناسب را انتخاب کنید. در گفت‌وگوها نیز مراقب زمانی که می‌خواهید حرفی بزنید باشید و بی‌مقدمه و بدون توجه به این‌که طرف مقابل در چه بخشی از حرفش است، صحبت را قطع نکنید.

۲۴- موقعیت‌هایی که در آن بهتر عمل می‌کنید پیدا کنید.
ممکن است در موقعیت‌ها و مکان‌هایی که تصورش را هم نمی‌کنید خلاقیت‌هایی از شما سر بزند که شما را به سمت اهدافتان حرکت دهد. سعی کنید که این موقعیت‌های را بشناسید و از آن‌ها برای بهبود قوای خلاقه خود بهره ببرید. بدین ترتیب امکان پیشرفت در موقعیت کاری‌تان نیز بیش از سایرین خواهد بود.

۲۵- از گفتن خبرهای بد به رییس نترسید، اما آن‌ها را تعدیل کنید.
شاید پنهان شدن برای پیشگیری از پیامدهای منفی یک عمل اشتباه، به نظر کار درستی باشد. اما مدیریت و ارتباط برقرار کردن با شرایط رمز موفقیت شغلی‌ست. اعمال رفتارهای صحیح با خبرهای خوب و بد، نشان از بلوغ فکری و قدرت تصمیم‌گیری صحیح شماست.

۲۶- در کنار شغل ثابت‌تان یک کار جانبی هم داشته باشید.
ممکن است در برهه‌هایی از زندگی شغلی درگیر بیکاری شوید، به همین دلیل یک کار موقت و جانبی در کنار شغل اصلی می‌تواند در مواقع بیکاری به شما در حرکت به سمت جلو کمک کند. حتی این کار جانبی می‌تواند یادگیری یک یا دو مهارت دیگر باشد که در آینده می‌توانند تاثیرگذار باشند.

بیست و چندسالگی زمان رسیدن به افزایش درآمد است.

۲۷- درباره‌ی میزان درآمد خود تحقیق کنید.
پیش از آن‌که توقعی از میزان درآمد یا شغلی که می‌خواهید داشته باشید، روی آن تحقیق کنید تا بسیار کم یا حتی بسیار بیش‌تر از چیزی که باید دریافتی نداشته باشید. بسیاری از شغل‌ها در بیش‌تر حوزه‌ها حقوق‌های مشخصی دارند. درباره‌ی سایر کارها هم می‌توانید از برخی دوستان نزدیک و آشنا به مسائل در این زمینه کمک بگیرید.

۲۸- دفاع از کارتان را یاد بگیرید.
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که شما باید در زندگی شغلی‌تان یاد بگیرید دفاع از خودتان است. چیزی که هر بار به هنگام درخواست ترفیع، افزایش حقوق یا درخواست پیوستن به گروهی که روی پروژه‌ای حساس کار می‌کنند نیاز دارید. هر چه بیش‌تر در این زمینه تمرین کنید، چیزهایی که می‌خواهید را راحت‌تر به دست می‌آورید.

۲۹- توانایی‌های خود را بفروشید.
اگر انتظار ترفیع یا افزایش حقوق دارید، باید لیاقت خود را به رییس‌تان نشان دهید. چه بهتر که بتوانید با هنر و توانایی خود، حتی هزار تومان برای شرکت درآمد کسب کنید.

۳۰- شغل و درآمد آینده‌تان را تصویر کنید و برای خود بنویسید.
هر روز تمرکز کردن روی رویاهای‌تان به شما کمک می‌کند که جذب خواسته‌تان شوید و به آن برسید. تصورِ رسیدن به اهداف به شدت تاثیرگذار است و برای افراد زیادی جواب داده است. مطمئنا شما هم می‌توانید از این مساله استفاده کنید.

نوشته امیر صادق‌پور/ digiato

 

► بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 4 آذر 93
زنگ خطر بازار کار پس از مذاکرات ژنو ◄

مطالب مرتبط
بنر