جزئیات بسته جدید مجلس درباره مزد 94 / پیشنهاد افزایش 600 هزار تومانی حقوق‌

سه شنبه ، 4 آذر 1393 ، 10:51
نتایج کارشناسی‌های فراکسیون کارگری مجلس درباره معیشت نشان می‌دهد مجموع دریافتی کارگران در سال 94 نباید از 1.6 میلیون تومان کم‌تر باشد و برای کاهش فشار به کارفرمایان هم دولت باید با واگذاری سبد کالا و بن‌های کارگری به تکمیل بسته جدید مزدی کمک کند.
برخی گروه‌های کارگری پیش‌تر ارقام هزینه‌های معیشت خانواده‌های کارگری را اعلام کرده‌ بودند که بین 2 میلیون و 200 هزارتومان تا 2 میلیون و 700 هزارتومان و حتی 3 میلیون و 200 هزارتومان در نوسان بود. گذشته از تفاوت این ارقام، آن‌چه به واضح پیدا بود، فاصله‌ی بسیار این هزینه‌ها با حقوق دریافتی جامعه کارگری است.
کم‌ترین دستمزد مشمولان قانون کار، امسال 609 هزارتومان است که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متوسط دریافتی هر کارگر در سال جاری تا یک میلیون تومان افزایش می‌یابد.
به نوشته‌ی خبرگزاری مهر با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از کل کارگران کشور را حداقل بگیران دستمزد تشکیل می‌دهند، می‌توان گفت بیش از 50درصد کل نیروهای کارگری کشور امسال برای هر ماه کار تنها تا یک میلیون تومان درآمد خواهند داشت.

متوسط دریافتی امسال کارگران یک میلیون تومان
مرکز آمار ایران به تازگی هزینه ماهیانه یک خانوار شهری را بیش از یک میلیون و 800 هزارتومان اعلام کرد و بانک مرکزی نیز این رقم را 2 میلیون و 500 هزارتومان می‌داند؛ محاسبات کارگران نیز حاکی از واقعی بودن چنین ارقامی است.
متاسفانه آنچه شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کارگری در ایران نام برده می‌شود، سبب شده است تا جامعه کارگری کشور با مسائل و مشکلات جدی در تامین معیشت خود مواجه باشند. از یک‌سو کارفرمایان می‌گویند توان پرداخت‌های بیش از این را ندارند و آن‌طرف نیز دولت به عنوان شریک بزرگ اجتماعی کارگران و کارفرمایان، حمایتی عملی و مستقیم برای بهبود معیشت کارگران انجام نمی‌دهد.
علاوه بر کارگران و کارفرمایان که این روزها با تشکیل کمیته‌هایی در پی بررسی وضعیت معیشت خانوار و تدوین پیشنهادات جدید برای ارائه به شورای عالی کار هستند؛ مجلس نیز دست به کار شده و بررسی‌هایی را در این‌باره انجام داده است.
نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با مهر از نتایج بررسی‌های انجام شده در فراکسیون کارگری مجلس درباره دستمزد کارگران خبر داد و گفت: نتیجه برآوردها و کارشناسی‌های نمایندگان درباره‌ی دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار این است که مجموع دریافتی کارگران در سال 94 نباید از 1 میلیون و 640 هزارتومان کم‌تر باشد.

نتیجه بررسی‌های فراکسیون کارگری مجلس درباره دستمزد
عضو فراکسیون کارگری مجلس اظهارداشت: خط فقر اعلام شده برای یک خانوار 4 نفره کارگری یک میلیون و 600 هزارتومان است؛ مرکز آمار هزینه معیشت یک خانوار شهری را بیش از یک میلیون و 800 هزارتومان می‌داند و بانک مرکزی نیز خط فقر را 2 میلیون و 500 هزارتومان برآورد کرده است.
قاضی پور با اشاره به اینکه متوسط پرداختی کارفرمایان به هر کارگر در سال جاری یک میلیون تومان است خاطرنشان کرد: در قانون کار بر 3 جانبه‌گرایی تاکید شده و از اینرو؛ دولت باید برای کمک به تامین معیشت کارگران اقداماتی را انجام دهد.
وی انجام حمایت‌های دولت برای کارگران را باعث کاهش فشار به کارفرمایان دانست و گفت: دولت از طریق برخی اقدامات از جمله اختصاص بن کارگری و توزیع سبدهای کالایی برای اقشار کارگری کشور می‌تواند به تامین حقوق ماهیانه یک میلیون و 600 هزارتومان برای هر کارگر به کارفرمایان کمک کند.

► هیجان منفی در بازار بورس؛ تمامی شاخص‌ها منفی شد
دست‌آورد 11.2 میلیارد دلاری مذاکرات هسته‌ای ◄

مطالب مرتبط
بنر