هیجان منفی در بازار بورس؛ تمامی شاخص‌ها منفی شد

سه شنبه ، 4 آذر 1393 ، 14:17

بانکی دات آی آر: روزهای نخست هفته، بورس روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. امیدها به مذاکرات هسته‌ای وین سبب رشد شاخص بورس شد؛ اما پایان مذاکرات و اعلام نتیجه‌ی تمدید قرارداد، بیش‌تر تابلوهای بورس امروز را قرمز رنگ کرد.
امروز استقبال روزهای پیش سهام‌داران به یک‌باره با رفتاری هیجانی تبدیل به صف‌های طویل فروش سهام شد و معاملات بورس سنگین‌ترین افت پاییزی خود را تجربه کرد.
آن‌طور که خبرگزاری ایسنا می‌نویسد، ریزش 1200 واحدی شاخص بورس افزایش 1.6درصدی زیان سهام‌داران را در پی داشت.

بانک‌ها و خودرویی‌ها بیش‌ترین کاهش ارزش سهام را داشتند
در بازار امروز شرکت‌های خودرویی و بانکی از بیش‌ترین کاهش برخوردار شدند، زیرا سهام‌داران این گروه‌ها به امید نتیجه مثبت مذاکرات و رفع تحریم‌ها نسبت به خرید سهام شرکت‌های بانکی و خودرویی اقدام کرده بودند و  امروز بیش‌ترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند؛ تا جایی که بانک‌های صادرات، تجارت، ملت به همراه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از صف‌های فروش 100 میلیونی برخوردار شدند.
در بازار امروز تعداد اندکی از سهام شرکت‌ها مثبت شدند و بیش‌تر شرکت‌ها به رنگ قرمز درآمدند به طوری که شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، بانک ملت، ملی مس، مپنا، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، مخابرات، بانک تجارت، ارتباطات سیار، نفت و گاز پارسیان، توسعه معادن و فلزات، ایران خودرو، تاپیکو، گل گهر، گروه توسعه ملی، چادرملو، سایپا و فولاد مبارکه بیش‌ترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشتند.
هم‌چنین در بازار امروز 419 میلیون سهم به ارزش 137 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 336 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
مصطفی بیاتی؛ کارشناس بازار سرمایه درباره روند کاهشی شاخص بورس در روز جاری به خبرگزاری مهر گفت: بازار از رفتارهای صرفاً هیجانی و بی‌معنا پر شده است و عمده سهامداران حقیقی و گاه سهام‌داران حقوقی با خرید و فروش‌های هیجانی سبب ایجاد صف خرید و فروش می‌شوند و بدین ترتیب به بازار و خود ضرر می‌زنند.
وی افزود: فشار فروش که از ابتدای ساعات معاملاتی آغاز شده، هیچ مبنای منطقی ندارد و ناشی از رفتار هیجانی خریداران خوش‌بین هفته های گذشته است که با خوش‌بینی بیش از حد اقدام به خرید کردند و امروز به دلیل برآورده نشدن سطح توقعات و انتظاراتشان در صف‌های فروش ایستاده‌اند.
بیاتی درباره فشار فروش صبح امروز در بازار گفت: هیچ اتفاق خاصی به معنی منفی و مثبت برای بازار نیفتاده است و فقط شرایط یک سال گذشته به مدت 7 ماه دیگر تمدید شده است، پس تحلیل‌ها باید متناسب با شرایط باشد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: یکی از مثبت‌ترین اتفاقی که در پایان مذاکرات شب گذشته افتاد، این بود که هیچ‌کدام از طرفین مذاکرات را شکست خورده اعلام نکرد و همین امر امید توافق جامع را ایجاد کرده است. بر اساس توافق شب گذشته، مقرر شده است تا سه ماه آینده طرفین به یک توافق سیاسی برسند و در نهایت تا 10 تیر ماه توافق جامع حاصل شود.
کارشناسان توصیه می‌کنند که در این شرایط سهام‌داران سهام خود را نفروشند.

 

► بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 5 آذر 93
جزئیات بسته جدید مجلس درباره مزد 94 / پیشنهاد افزایش 600 هزار تومانی حقوق‌ ◄

مطالب مرتبط
بنر