4 کشور از 1+5 در صف ورود به بورس ایران

چهارشنبه ، 5 آذر 1393 ، 10:48
بانکی دات آی آر: روسیه با 200 میلیون یورو بیش‌ترین میزان نقدینگی را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده است و پس از آن سرمایه‌گذارانی از انگلیس، فرانسه و آلمان هر کدام با تقاضای سرمایه‌گذاری بالای 150 میلیون یورو، استرالیا و نروژ هر کدام بالای 100 میلیون یورو، یونان با 50 میلیون یورور و کشورهای عربی با 30 تا 50 میلیون یورو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران نوشته است: خارجی‌ها متفاوت فکر می‌کنند، سرمایه‌گذاران که علاقه به فعالیت در ایران دارند در اولین گام صندوق های پیشگام هستند که ریسک پذیریشان بالا است.
رضا سلطان‌زاده در ادامه گفته است: این شرکت‌ها اولین صندوق‌هایی هستند که وارد بازارهای نوظهور می‌شوند؛ البته ما ایران را بازار نوظهور نمی‌دانیم اما برای برخی کشورها بازار سرمایه کشورمان حکم بازار نوظهور را دارد که براساس شرایط بنیادی در آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به گفته‌ی این عضو هیئت مدیره بانک خاورمیانه، از نگاه شرکت‌های معتبر اروپایی و غربی، ایران به‌طور کلی در 5 سال آینده از نظر بنیادی و فانتامنتال ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد.
سلطان زاده این موضوع را این‌گونه توضیح داد: در کشوری با تولید ناخالص داخلی 480 میلیارد دلار و کشوری که تولید ناخالص داخلی (برابر قدرت خرید) آن یک تریلیون دلار است، پیش‌بینی‌ها این است که با آرام شدن فضای سیاسی و انجام تفاهمات سیاسی و مسائل هسته‌ای یک رشد 7 تا 9 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای 5 سال آینده اتفاق می‌افتد.
عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران، اظهار داشت: با توجه به نسبت قیمت بر درآمد (P/E) شرکت‌ها که به‌طور میانگین بین 5 و 5.5 معامله می‌شوند آن هم در زمان تحریم قیمت سهام شرکت‌ها بسیار جذاب است.
وی با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌ها در دوران تحریم دارند، گفت: در حالیکه درآمد شرکت‌های بورسی با توجه به تحریم‌های بین‌المللی محدودتر و اساسا هزینه‌های پول بیش‌تر می‌شود، چون هزینه صادرات و فروش بالاتر از شرایط عادی قرار می‌گیرد، نسبت‌ها و قیمت‌ها بسیار مناسب است.
سلطان زاده با اشاره به شاخص سود P/E شرکت‌های خارجی که در شرایط عادی و بدون تحریم با نسبت 18 معامله می‌شوند، بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب دانست و گفت: بازار سرمایه ایران ارزان‌ترین بازار دنیا است و به قاطعیت می‌توان گفت بازار سرمایه ایران در مقایسه با هر بازار سرمایه دیگری بسیار جذاب است و حتی با وجود تضعیف ریال به سایر ارزها برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در جریان معاملات بازار سرمایه ایران به‌طور دائم هستند و حتی در روز جاری با وجود جو و هیجان فروش این شرکت‌ها هم‌چنان بر تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در ایران پافشاری دارند، گفت: در حالی که امروز برخی از سهام‌داران حقیقی و حقوقی در حال عرضه سهام در منفی 4 و منفی 5 بودند ما طی 2 ساعت با 6 سرمایه‌گذاری خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران صحبت‌های خوبی انجام دادیم و آنان براساس علاقه بنیادی به سرمایه‌گذاری در ایران هیچ تغییری در تصمیم خود ندادند و حتی تمدید مذاکرات را به نشانه مثبت گرفتند.
سلطان زاده بار دیگر تأکید کرد: علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ثانویه ایران ناشی از عوامل بنیادی است و این شرکت‌ها تحت تأثیر هیجان یا کنجکاوی چنین درخواست‌هایی را به ما نداده‌اند.
عضو هیئت مدیره سرمایه‌گذاران، درباره کشورهایی که آمادگی خود را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده‌اند، گفت: ما از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، نروژ، استرالیا و کشورهای عربی درخواست‌های جدی برای ورود به بازار ثانویه داشتیم.
سلطان زاده درباره صنایع مورد نظر این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری، گفت: صنایع مورد نظر این صندوق‌ها صنایع پتروشیمی، معادن، غذایی، خودروسازی (سبک و سنگین) و خدمات نفتی مانند شرکت‌های پیمانکاری، حفاری و نفتکش‌هاست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این صندوق‌ها علاوه بر تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با نرخ سود ثابت مانند اوراق مشارکت استقبال کرده‌اند و چنان‌چه به عنوان نمونه پارس جنوبی یا راه آهن پس از رفع تحریم‌ها اوراق مشارکت با سود 7 درصد یورویی منتشر کند، شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی به ایران خواهیم بود.

► نرخ تورم آبان 17.8درصد + جدول تغییرات 32 ماهه تورم
بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 5 آذر 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر