وزارت کار: قراردادهای سفید "جرم" است

شنبه ، 8 آذر 1393 ، 10:55
بانکی دات آی آر: وزیر کار درباره امضای هرگونه قرارداد سفید هشدار داده و آن را جرم دانسته است.
پیش‌تر نمایندگان کارگران در هیئت‌های حل اختلاف گفته بودند تعداد این‌گونه پرونده‌ها و شکایات در هیات‌ها در حال افزایش است و در حال حاضر نیز از هر 10 پرونده‌ای که درباره‌ی اختلافات کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شود، 4 مورد بر سر قراردادهای سفیدامضا است.
خبرگزاری مهر در این باره نوشته است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌تازگی درباره‌ی سوء استفاده کنندگان از قراردادهای سفیدامضا هشدار داده است. او تاکید کرده است، تدابیری اتخاذ می‌شود تا هرگونه قرارداد سفید جرم تلقی شود.
نمایندگان کارگران نیز در تلاش هستند تا با ارائه پیشنهادهایی به کارفرمایان و جلب همراهی دولت، وضعیت نامناسب قراردادهای کاری را در کشور ساماندهی کنند.
احتمال افزایش بی‌عدالتی در کار، پایمال شدن حق و حقوق نیروی کار، هم‌چنین سوء استفاده از شرایط کارجویان؛ نگرانی‌هایی است که در بخش امضای قراردادهای سفید وجود دارد.
در همین رابطه، معاون روابط کار وزارت کار درباره تدابیر جدید این وزارت‌خانه به‌منظور نظام‌مند کردن قوانین و مقررات در قراردادهای کار منعقده بین کارگر و کارفرما گفته است: این وزارت‌خانه نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی قراردادها و تسویه حساب‌های سفید امضاء اقدام کرده است. با توجه به افزایش قراردادهای تنظیم شده بین کارگر و کارفرما و رواج تسویه حساب‌های سفید امضا در رابطه بین کارگران و کارفرمایان و امکان سوء استفاده از آن؛ تصمیم به طراحی دستورالعمل جدید در این بخش گرفته شد. این دستورالعمل به‌منظور شفاف‌سازی موارد مورد توافق کارگر و کارفرما در چارچوب قوانین، رضایت‌مندی آنان و کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی تدوین شده است.
دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر این‌که قانون فعلی کار پیش‌بینی‌های مناسبی درباره قراردادهای کاری دارد، گفت: تاکید نمایندگان کارگران امضای قراردادهای کار در قالب ماده 10 قانون کار است که متاسفانه در شکل اجرای آن اشکالاتی را داریم.
رحمت اله پورموسی گفته است: در قانون کار داریم که قراردادها باید در 4 نسخه تنظیم شود که بتوان نسخه‌هایی از آن را در اختیار کارگر، کارفرما و اداره کار قرار داد تا بتوان در مواقع لزوم به آن مراجعه کرد. در حال حاضر 93درصد کل قراردادهای کاری کشور به‌شکل موقت منعقد می‌شود و پیشنهاد کرده بودیم کارفرمایان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشند که بتوان فهرستی از آخرین تغییرات قراردادها را در قالب یک دیسکت الکترونیک ارائه کرد.
وی گفت که هم اکنون این کار برای ارائه فهرست‌های بیمه‌ای مشمولان قانون کار به تامین اجتماعی انجام می‌شود و این کار می‌تواند درباره قراردادهای کاری نیز عملیاتی شود. از این طریق، قراردادهای سفید امضا نیز متوقف خواهند شد؛ چون دیگر کارفرمایان نمی‌توانند خارج از چارچوب قانون کار، قراردادی را داشته باشند.
این مقام مسوول کارگری کشور ادامه داد: به این منظور، تاکنون یک نشست 3 جانبه ملی بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شده که هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است. متاسفانه کارفرمایان عنوان کردند از این طریق مشاغل موجود به خطر می‌افتد و این‌گونه طرح‌ها مانع اشتغال‌زایی است.
به گفته پورموسی، قرار بر این شد آماری از وضعیت قراردادها در کشور گرفته شود و در نشست بعدی شورای 3 جانبه ملی از وضعیت قراردادهای کاری گزارشی ارائه شود.

► برگزاری نشست جدید شورای کار در این هفته؛ بررسی افزایش سنوات کارگران در دستور کار نیست
چرخش 180 درجه‌ای بورس در یک هفته ◄

مطالب مرتبط
بنر