دلار ارزان می شود یا گران؟/ عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز را بشناسید

چهارشنبه ، 19 آذر 1393 ، 12:47

به گزارش نامه نیوز، دومین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید در حالی صبح یکشنبه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که قیمت دلار رسمی در سال آینده 2850 تومان پیش بینی شده و در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی شاهد افزایش 200 تومانی قیمت دلار رسمی در سال آینده خواهیم بود.

این در حالی است که این روزها بازار با نوسان های فراوانی همراه بوده و پس از پایان مذاکرات هسته ای وین و تمدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 قیمت دلار در بازار از محدوده 3100 تومان تا مرز 3600 تومان نیز پیش رفت و با کاهش حدود 300 تومانی در محدوده 3300 تومان قرار گرفت.

اما همزمان با ارائه لایحه بودجه 94 به مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن رقم 2850 تومان برای دلار در سال آینده بازار ارز به این موضوع واکنش نشان داده و دلار بار دیگر در مسیر صعود قرار گرفت و در محدوده 3450 تومان قرار گرفت.

در کنار این مسائل کاهش بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز بر بازار ارز تاثیر گذار بوده و افت قیمت نفت ارزش دلار را تقویت کرده است و این موضوع دربازارهای داخلی نیز قابل مشاهده است.

محمدقسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با نامه نیوز درباره وضعیت بازار ارز گفت: خوشبختانه دولت نبض بازار ارز را در دست دارد و اینگونه نیست که بازار غیر قابل کنترل باشد و مهار نشود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر طبیعی است و یکی از دلایلی که موجب تشدید افزایش قیمت در هفته جاری شده این است که دولت در لایحه بودجه سال 94 قیمت دلار رسمی را با افزایش 200 تومانی به 2850 تومان رسانده است و طبیعی است این موضوع در بازار ارز تاثیرگذار باشد.

عثمانی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز اتفاق خوبی نیست اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این موضوع طبیعی است و خود بازار با توجه به شرایط موجود به این سمت حرکت کرده است.

این نماینده مجلس با بیان این که قیمت ارز کنترل شده است اما دولت چاره ای جز افزایش قیمت دلار ندارد، گفت: باید توجه داشت که قیمت نفت از 100 دلار به 700 دلار رسیده است و دولت برای جلوگیری از کسری بودجه و تامین منابع مالی باید قیمت دلار را افزایش دهد.

وی با بیان این که دولت باید به کسری بودجه احتمالی فکر کند، گفت: بر همین اساس بخشی از منابع مالی از محل فروش نفت با دلار گران و بخشی دیگر نیز از محل صندوق توسعه ملی جبران می شود و این موضوع طبیعی است.

عثمانی درباره آینده بازار ارز تاکید کرد: پیش بینی می شود قیمت ارز در محدوده 3400 تومان باقی خواهد ماند و در نهایت با نوسان 5 درصدی همراه باشد اما درشرایط موجود شاهد افزایش ناگهانی قیمت و یا کاهش قیمت نخواهیم بود و شرایط بازار منطقی است.

► افزایش حقوق در سال آینده 17 درصد یا 14 درصد؟
200 منطقه نمونه گردشگری در کشور سرمایه گذار دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر