خبر بانک مرکزی از دور سوم آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده

چهارشنبه ، 10 دی 1393 ، 12:12

 

بانکی دات آی آر: اولین قسط 490 میلیون دلاری از مرحله سوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شد.
به گزارش ایسنا، توافق برای آزادسازی 4.9 میلیارد دلار دیگر از درآمدهای خارج از دسترس ایران از دست آوردهای تمدید مذاکرات هسته‌ای در سوم آذر امسال بود.
بنابر این توافق قرار شد در یک دوره هفت ماهه، در هر ماه 700 میلیون دلار درآمد ارزی ایران آزاد شود و از طریق اقدامی مشترک در اختیار ایران قرار گیرد.
در حالی پیش‌تر زمان‌بندی دقیق آزادسازی دارایی‌ها اعلام نشد که امروز بانک مرکزی خبر داد که مبلغ 490 میلیون دلار از منابع بانک مرکزی در کره‌جنوبی به حساب این بانک در کشور عمان انتقال یافته است.
در روزهای اخیر سیف، رییس کل بانک مرکزی علت تاخیر در واریز اقساط مورد توافق در دور سوم را به یک دلیل خاص و آن هم این که تبدیلات ارزی به نفع بانک مرکزی تمام شود عنوان کرده بود.
اما بانک مرکزی این را هم اعلام کرد که براساس توافق‌های به عمل آمده مقرر شده است تا 10 تیر سال آینده 4.9 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در بانک‌های خارجی در قالب اقساط 490 میلیون دلاری آزاد و منتقل ‌شود.
این درحالی است که طی مرحله اول و دوم توافق ژنو حدود هفت میلیارد دلار از منابع مانده در خارج بازگشت که با احتساب ارزهایی که در دور سوم آزاد می‌شود در مجموع بیش از 11.2 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی بلوکه شده به کشورمان برمی گردد، در عین حال که مجموع دریافتی تاکنون به هفت میلیارد و 490 میلیون دلار رسیده است.

► تغییر نرخ 36 ارز در مرکز مبادلات ارزی
بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز،10دی 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر