نوسان قیمت‌سکه دربورس طی 15 روز

پنجشنبه ، 11 دی 1393 ، 10:39

بانکی دات آی آر: روزنامه تعادل نوشت: بررسی آمار معاملات آتی سکه از ابتدای امسال تاکنون نشان‌دهنده آن است که تا آبان به علت ثبات در بازار سکه و دلار، بازار آتی چندان رونقی نداشته، اما ...

در آذر با جهش قیمتی سکه در بازار نقدی از 910‌هزار تومان به حدود یک‌میلیون تومان و افزایش نرخ دلار از 3100تومان به حدود 3500تومان معاملات سکه در بورس نیز رونق گرفت، اما در دی با کشیده شدن ترمز افزایش قیمت سکه و دلار در بازار، بهای سررسید‌ها در بورس کالا نیز افت فاحشی را تجربه کرد، به‌طوری‌که طی 15روز بالاترین قیمت سررسید تیر سال آینده با نوسان و کاهش 80‌هزار تومانی روبه‌رو بوده است.

براساس این گزارش، درحالی که قیمت طلا در بازار‌های جهانی دوباره در کانال 1200دلاری قرار گرفته، اما همچنان نوسانات چنددلاری را تجربه می‌کند.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه لحظاتی به بیش از 1209دلار صعود کرد که این بالاترین رقم در دو هفته گذشته به شمار می‌رود اما روز گذشته با کاهش روبه‌رو شد و به بهای 1196دلار در هر اونس رسید. این درحالی است که به‌گفته کارشناسان، میانگین قیمت هر اونس طلا سال آینده به 1170 دلار خواهد رسید. بهبود رشد و رونق اقتصادی امریکا و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. بنابر پیش‌بینی تحلیلگران بازار جهانی طلا، قیمت این فلز گرانبها تا اواسط سه ماه نخست2015 با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد که علت اصلی آن تقاضای فصلی خواهد بود. ولی پس از آن نگرانی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره امریکا و تقویت ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا می‌شود.

این گزارش حاکیست، باتوجه به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روز گذشته، بهای سکه در بازار نقدی نیز با افت قیمت روبه‌رو بود، به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش پنج‌هزارتومانی، 983‌هزار تومان قیمت خورد.

دلار نیز با نزول روبه‌رو بود و این ارز بین‌المللی روز گذشته با کاهش 13تومانی، سه‌هزارو 503تومان معامله شد.

باتوجه به اینکه بازار آتی از بهای جهانی طلا، قیمت سکه در بازار نقدی و نرخ دلار در بازار داخلی تبعیت می‌کند، این بازار نیز در همه سررسید‌ها با نزول همراه بود.

بازار آتی از نگاه آمار

براساس این گزارش، نزدیک‌ترین سررسید بازار آتی یعنی معاملات تحویل دی، با کاهش0.42درصدی به قیمت 995هزار تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید دی نیز با افزایش 0.08‌درصدی به یک‌میلیون تومان رسید. در این سررسید 100قرارداد به ارزش 9‌میلیارد و 954‌میلیون و 750‌هزار ریال بالغ شد.

همچنین سررسید اسفند با کاهش 0.08‌درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و20‌هزار تومان رسید. بالاترین قیمت قراردادهای سررسید اسفند یک‌میلیون و26هزار تومان بود که با رشد 0.51‌درصدی مواجه شد. در این سررسید 107قرارداد به ارزش 10‌میلیارد و925میلیون و 450‌هزار ریال منعقد شد. در ادامه نزولی بودن سررسیدها، سررسید اردیبهشت سال آینده با کاهش 0.24‌درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و59‌هزارتومان رسید.

همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید اردیبهشت سال آینده یک‌میلیون و 69‌هزار تومان بود که 0.7درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش روبه‌رو شد. در این سررسید 460قرارداد به ارزش 48میلیارد و771‌میلیون و 500‌هزار ریال مورد انعقاد قرار گرفت. در آخرین سررسید نیز قیمت سکه برای تحویل تیر سال آینده با کاهش 0.01درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و113‌هزار تومان رسید.

براساس این گزارش در تاریخ 25آذر بالاترین قیمت سررسید تیر یک‌میلیون و 208‌هزار تومان ثبت شد. اما این رقم در روز گذشته یک‌میلیون و 127‌هزار و 500 تومان بود و طی 15روز نوسان 81‌هزار تومانی را تجربه کرده است. این درحالی است که روز گذشته بالاترین قیمت سررسید تیر سال آینده 1.3درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش همراه بود. این گزارش حاکی است، پنج‌هزارو 382 قرارداد به ارزش 600میلیارد و243میلیون و950‌هزار ریال در سررسید تیر منعقد شد.

علل نوسان بازار آتی

در مورد علل نوسانات بازار آتی احمد بیات کارشناس معاملات آتی کارگزاری نهایت‌نگر می‌گوید: معمولا در بازار آتی معامله‌گران برای خریدوفروش قرارداد‌ها به قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخلی توجه می‌کنند و باتوجه به اینکه پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت جهانی طلا حاکی از نزول است، این موضوع نیز در بازار آتی تاثیرگذار است و موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر در مورد دلار نیز، برخی از تحلیل‌ها حاکی از آن است که این ارز همچنان در مسیر افزایش گام خواهد برداشت به همین خاطر بازار آتی نیز تحت‌تاثیر افزایش قرار می‌گیرد.

کارشناس معاملات آتی کارگزاری نهایت‌نگر ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت باتوجه به در تضاد بودن سیر حرکت قیمتی، بهای جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخل، بازار آتی نیز نوسانی حرکت کند. به‌گفته بیات در کوتاه‌مدت بازار آتی در تب‌وتاب نوسان قیمتی خواهد بود.

کارشناس معاملات آتی کارگزاری نهایت‌نگر همچنین در رابطه با نوسان 80‌هزار تومانی سکه در بازار آتی طی 15روز گذشته خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دلار به رشد قیمت خود ادامه نداد و به بالای 3600تومان صعود نکرد، به تبع بازار آتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و سیر صعودی سررسید تیر متوقف شد و در طی این دو هفته نیز روند نزولی به خود گرفت.

► دلیل اصرار شورای شهر برای تخریب "علاءالدین" چیست؟
افزایش تولید خودرو در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر