افزایش صادرات کالای غیر نفتی کشور

پنجشنبه ، 11 دی 1393 ، 11:17

بانکی دات آی آر: معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران گفت:صادرات کالای غیر نفتی کشور در سال جاری به 35 میلیارد دلار افزایش یافت.

رییس کل گمرک ایران:صادرات کالای غیر نفتی کشور به 35 میلیارد دلار افزایش یافت

'مسعود کرباسیان' چهارشنبه در حاشیه ادای احترام به مقام شامخ شهدای شلمچه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین رقم صادرات کشور را استان هرمزگان و در رده بعدی خوزستان به خود اختصاص داده است.

 

وی میزان صادرات کالا از مرز شلمچه را 777 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: روزانه 500 کامیون کالا برای صادرات کالا به کشور عراق از مرز شلمچه تردد می کند.

 

کرباسیان، بیشتر کالای صادراتی کشور را مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، میوه و تره بار برشمرد و افزود: استان خوزستان در نقل و انتقال و حمل کالا، جایگاه ویژه ای برای رونق ترانزیت مسافر و صادرات و واردات عمدتا در بندر خرمشهر و آبادان ایفا می کند.

 

معاون وزیر اقتصاد و دارایی همچنین از حمل و نقل ریلی به عنوان عامل رونق در توسعه پایدار یاد کرد و افزود:اگر راه آهن خرمشهر به بصره اجرایی شود، ترانزیت کالا در این منطقه نیز آسان تر می شود.

 

کرباسیان همچنین با بیان راه اندازی سامانه الکترونیکی گمرک، افزود: سامانه الکترونیک جایگزین نیروی انسانی است و کاهش خطای انسانی، افزایش کیفی کار و کاهش هزینه ها از مزایای این سامانه است.

 

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک کشور به منظور بازدید از روند ترخیص کالا و ارائه خدمت به مسافران در پایانه مرزی شلمچه و گمرک شهرستان های آبادان و خرمشهر به این مناطق سفر کرد.

**اهمیت منطقه آزاد اروند

مسعود کرباسیان افزود: مناطق آزاد تا حدودی متفاوت از هم هستند و ظرفیت های کاری که در این مناطق به وجود می آید تنوع زیادی دارد.

 

وی اضافه کرد: منطقه آزاد اروند به لحاظ ترانزیت، بنادر، تولیدات، صادرات و همجواری ظرفیت های بسیاری دارد که آبادان، خرمشهر و مناطق شهری این دو را در دل خود جای می هد و زمینه های کاری بسیاری دارد.

 

کرباسیان گفت: امید می رود با توجه به این مزیت ها و ظرفیت های موجود از منطقه آزاد اروند حمایت مناسبی داشته باشیم.

 

وی همچنین افزود:مناطق آزاد به لحاظ این که شامل محدودیت های ویژه ای نیستند هر کدام مقررات خاص خود را دارند.

 

منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان های آبادان و خرمشهر با وسعت بیش از ۱۷۳کیلومترمربع در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع شده و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 13 دی
جایگزینی برای اکسپلورر ◄

مطالب مرتبط
بنر