تحقق 70 درصد وعده عملیاتی بانک‌ها

يكشنبه ، 14 دی 1393 ، 12:47

 

بانکی دات آی آر: در حالی که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود تا پایان سال جاری حدود 285 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت شود، آمار بیانگر تحقق بیش از 70 درصد این وعده در هشت ماهه امسال است.

به گزارش ایسنا، اگر چه در ماههای اول سال جاری رییس کل بانک مرکزی از پیش‌بینی پرداخت حدود 245 هزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی خبر داده بود تا کمکی به خروج از رکود بوده و انتقادات نسبت به عدم مشارکت بانکها در تولید و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را پاسخ داده باشد، اما در ادامه وی عنوان کرد که با سیاست‌گذاری‌های انجام شده در راستای افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها، برآورد این است که تا پایان سال با در نظر گرفتن کنترل تورم و نقدینگی حدود 285 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که طبق آمارهای بانک مرکزی در نیمه ابتدایی امسال بانک‌ها توانستند بیش از 146 هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازند که در این میان سهم سرمایه در گردش صنعت از تسهیلات دریافتی حدود 80 درصد بود.

در عین حال در پایان مهرماه نیز تسهیلات پرداختی بانک‌ها با رشد 20 درصدی نسبت به انتهای نیمه اول به 177 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

هنوز جزئیات تسهیلات پرداختی بانکها منتشر نشده


اما با وجود اینکه هنوز آخرین جزئیات تسهیلات پرداختی بانکها منتشر نشده، در آخرین آمار اعلامی مقامات بانک مرکزی میزان وام‌های پرداختی باز هم رشد داشت و در انتهای آبان ماه به 206 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم بیش از یک سوم قولی است که برای پرداخت 285 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال 1393 داده شده بود.

206 هزار میلیارد تومان منابعی که در قالب تسهیلات بانکی در 8 ماهه امسال توزیع شد در مقایسه با 148 هزار میلیارد تومان دوره مشابه سال قبل با رشد 32 درصدی مواجه بوده و سرمایه در گردش حدود 60.3 درصد آن را به خود اختصاص داده است.

در حالی که بانک مرکزی هدف گذاری کرده بود تا حدود 60 درصد از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به سرمایه در گردش تعلق گیرد، آمار پایانی آبان ماه نشان می‌دهد که حدود 60.3 درصد این منابع صرف تامین نقدینگی شده که نسبت به دوره‌های قبل رشد دارد به طوری که سهم سرمایه در گردش در همین دوره در سال 1391 حدود 46 درصد و در سال 1392حدود 53 درصد بوده است.

همچنین در هشت ماهه امسال سهم سرمایه در گردش صنعت از مجموع تسهیلات دریافتی در این بخش حدود 80 درصد بوده که نسبت به ارقام دوره‌های مشابه در سال‌های قبل افزایش دارد به گونه‌ای که در سال 1391 حدود 68 درصد و در سال 1392 نزدیک به 73 درصد تسهیلات پرداختی به صنعت را سرمایه در گردش آن تشکیل داده است.

اما در شرایطی که با پرداخت کمتر از 80 هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات از آبان تا انتهای سال پیش‌بینی‌های سیف از قدرت وام دهی بانکها در سال 1393محقق می‌شود که وی معتقد است شبکه بانکی توانسته منابع محدود را به طور بهینه مدیریت کرده و با انضباط مالی آن را به سمتی در راستای خروج اقتصاد از رکود هدایت کند.

همچنین کمیجانی-قائم مقام بانک مرکزی- که انتقادات مبنی بر کمبود نقدینگی را نپذیرفته و آن را توهم کمبود نقدینگی عنوان و مردود می‌داند تاکید می‌کند که برخلاف انتظارات، انقباض مالی صحت نداشته و سیاست‌های پولی نه تنها انقباضی نیستند، بلکه انضباطی بوده و شاهد انبساطی توام با انضباط هستیم.

► تغییر زندگی با فناوری‌ های سال ۲۰۱۵
آخرین تغییرات قیمت خودروهای وارداتی ◄

مطالب مرتبط
بنر