عملكرد نظام بانكداري در دولت نهم منتشر شد

چهارشنبه ، 16 بهمن 1387 ، 11:02

وزارت اقتصاد اعلام کرد:با توجه به تاکید ريیس‌جمهور در زمینه اصلاح ساختاری نظام مالی کشور، بیش از 35 برنامه و 70 راهکار اجرایی تهیه و تصویب شده یا در مرحله نهایی شدن است که اهم آنها به شرح زیر است:


1ـ تشکیل کمیته خصوصی‌سازی بانک‌ها در اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و انجام مقدمات و اقداماتی همچون جمع‌آوری تجربیات جهانی، اصلاح اساسنامه بانک‌ها، بررسی چالش‌ها و موانع پیش‌رو در سه مرحله شامل مرحله قبل از خصوصی‌سازی، در حین اجراي خصوصی‌سازی و بعد از خصوصی‌سازی در کارگروه‌های مالی و حقوقی کمیته مذکور و بیان مسائل و مشکلات این طرح در دولت و مجلس از جمله تعیین تکلیف مطالبات سهامداران قدیم، ضمانت‌نامه‌های قدیم، مطالبات قدیم بانک‌ها و ارزش‌گذاری دارايی‌ها و شفاف‌سازی اطلاعات ترازنامه بانک‌ها، مسائل مربوط به ظرفیت بازار سرمایه و چگونگی استفاده از سرمایه‌های خارجی برای جذب حجم عظیم سرمایه عرضه شده بانک‌ها و در نهایت بررسی محدودیت‌های حقوقی، به منظور بسترسازی مالی و قانونی لازم در این خصوص.


2ـ تشکیل کارگروه اصلاح نظام بانکی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، مسوولان نظام بانکی، کارشناسان و صاحبنظران و برگزاری جلسات متعدد برای شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل‌های اجرايی.


3ـ تاسیس و راه‌اندازی چهار نهاد از هفت نهاد پولی و مالی تماما در دولت نهم به قرار زیر:
الف) موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان
ب) شرکت‌های تامین سرمایه
ج) تاسیس بانک قرض‌الحسنه
د) تاسیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک‌ها
همچنین نهایی شدن مراحل راه‌اندازی و تاسیس سه نهاد باقیمانده (شامل: بانک جامع اطلاعات مشتریان، موسسات سازماندهی مطالبات معوق و تضمین اعتبار) به منظور تخصصی کردن عملیات مالی، تقویت توان نظارتی و تسهیلات‌‌دهی بانک‌ها، جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و افزایش سرعت خدمات‌رسانی در بانک‌ها.


4ـ تهیه بیش از 15آيین‌نامه‌ اجرايی و ارائه برای تصویب در هیات وزیران از جمله آيین‌نامه اجرایی قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح، آيین‌نامه ایجاد کمیته حسابرسی و پایش هدفدار نظام کنترل‌های داخلی، آيین‌نامه تقویت بنیه مالی بانک‌ها و افزایش سرمایه آنها، آيین‌نامه افزایش نقش نظام بانکی در تعاملات بین‌المللی، آيین‌نامه اصلاح نرخ کارمزد بانک‌ها و ....


5ـ پیگیری و بررسی گزارش‌های مراجع مختلف درخصوص نارسایی احتمالی در اعطای تسهیلات بانکی و سوءاستفاده‌های موردی و اقدام برای وصول مطالبات معوق شده در سطح سیستم بانکی و جبران ضرر و زیان وارده بر منافع بانک‌ها.


6ـ تلاش برای اجرای کامل بانکداری الکترونیک و پیگیری تکالیف بانک‌ها برای ارائه خدمات گسترده الکترونیکی به مشتریان به منظور افزایش سرعت خدمات بانکی، جلوگیری از هدر رفتن وقت و انرژی مشتریان، حذف پول از مبادلات و کاهش هزینه خدمات.

در همین راستا بانک‌ها تاکنون موفق شده‌اند در زمینه افزایش تعداد خطوط دایر شده، کارت‌های الکترونیکی صادر شده، دستگاه‌های POS و ATM نصب شده در مقطع پایان مهر ماه سال جاری به طور میانگین به 200 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یابند که برنامه‌های آتی نیز تهیه و در حال اجرا مي‌باشد.


7ـ کاهش نرخ تسهیلات اعطایی بانک‌ها به مرز 12درصد و تخصیص حجم زیادی از تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های زودبازده، مناطق محروم و نیازمندان در سفرهای استانی هیأت محترم دولت.


8ـ تاسیس بانک قرض‌الحسنه برای احیای سنت نیک قرض و رسیدگی سریع‌تر به نیازهای افراد نیازمند و تخصصی کردن عملیات قرض‌الحسنه در نظام بانکی کشور.


9ـ تهیه و اصلاح اساسنامه‌های بانک‌های تجاری و تخصصی و همچنین بانک‌های مشمول خصوصی‌سازی براساس قانون تسهیل اعطاي تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح، قانون تجارت و قانون عملیات بانک بدون ربا ....)


10ـ برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی و آموزشی بانکی و بیمه (بانکداری اسلامی، بانکداری الکترونیک، نظارت و بازرسی، خصوصی‌سازی بانک‌ها و بیمه‌ها و ...) به منظور استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی و پولی و مالی در پیشبرد اهداف تعیين شده برای اصلاح نظام بانکی و بیمه.


11ـ‌ تهیه و انتشار فصلنامه‌های بانک و بیمه در مقاطع 3 ماهه برای استفاده بخش‌های مختلف اقتصادی.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► عرضه بانک ملت در 23 بهمن منتفی شد
از سیاست انفجاری انبساطی جلوگیری کردیم ◄

مطالب مرتبط
بنر