راز مديرسابق بانك دولتي فاش شد

چهارشنبه ، 16 بهمن 1387 ، 12:18

چندبار به بانك مراجعه كردم، اما از وام خبري نشد، از خريد وام انصراف دادم و مداركم را از مدير شركت خصوصي دريافت كردم.

 مدير سابق يكي از بانك‌هاي دولتي در غرب تهران كه با تباني مديران 3 شركت قلابي به بهانه پرداخت وام خودرو ، به اختلاس از بانك اقدام كرده بود ، دستگير شد و جستجو براي يافتن همدستان وي ادامه دارد.

جعفري‌نسب، بازپرس شعبه 14 دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 2 تهران، با اشاره به خبر دستگيري مدير سابق يكي از بانك‌هاي دولتي در غرب تهران روز گذشته گفت: چندي پيش، مردي با مراجعه به دادسرا، از مدير يك شركت به اتهام كلاهبرداري ميليوني شكايت كرد.

مرد شاكي در تشريح ماجرا گفت: 2 هفته قبل، از طريق آگهي يكي از روزنامه‌ها، نام شركتي را كه درخصوص خريد و فروش وام خودرو فعاليت داشت ، مشاهده كردم و به محل شركت در يكي از محله‌هاي غرب تهران رفتم و پس از توافق با مدير شركت ، مدارك شناسايي‌ام را با مبلغ 300 هزار تومان به عنوان پيش پرداخت به وي تحويل دادم و چند روز بعد، همراه وي به بانكي در غرب تهران رفتيم و پس از گفتگوي وي با مدير بانك ، قرار شد برگه كسر از حقوق را از محل كارم به نام فروشنده و‌ام دريافت و به بانك ارائه كنم تا 2 هفته ديگر ، چك 7 ميليون توماني وام خود را تحويل بگيرم.

وي افزود: چندبار به بانك مراجعه كردم، اما از وام خبري نشد، از خريد وام انصراف دادم و مداركم را از مدير شركت خصوصي دريافت كردم.

اخطاريه بانك، راز اختلاس را فاش كرد

چند روز قبل، اخطاريه‌اي از همان بانك به دستم رسيد، مبني بر اين كه متقاضي وام، اقساطش را چند ماهي است كه نپرداخته و شما به‌عنوان ضامن موظفيد آن را بپردازيد، در غير اين صورت، از حقوق ماهانه‌تان برداشت و به حساب بانك واريز مي‌‌شود.

شاكي ادامه داد: پس از دريافت اين برگه، شوكه شدم و به بانك مراجعه كردم و مدارك شناسايي‌ام را به آنها نشان دادم و عنوان كردم؛ من قصد داشتم وام 7 ميليون توماني را از مرد متقاضي دريافت وام خريداري كنم، اما مدير بانك در تحويل اين وام طفره رفت، من هم انصراف دادم و مداركم را از شركت خريد و فروش وام پس گرفتم و ضمانت وي را نپذيرفتم.

جعل مدارك خريداران وام براي كلاهبرداري

به دنبال اين شكايت،‌ افراد ديگري هم به مركز پليس مراجعه و شكايت‌هاي مشابهي ارائه كردند. ماموران با اطلاعاتي كه از شاكيان به دست آوردند، پي بردند هيچ كدام از آنها وامي دريافت نكرده‌اند و مدارك هويتي آنها در زمان مدير سابق بانك مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. با به دست آمدن اين اطلاعات، بازرسان بانك به بررسي دوباره پرونده‌هاي متقاضيان وام 7 ميليون توماني خودرو پرداختند كه معلوم شد هزار نفر از متقاضيان با مدارك هويتي و گواهي‌هاي جعلي اشتغال به كار براي ضامن‌هاي خود، به بانك مراجعه و در كمتر از 2هفته، وام‌هاي 7 ميليون توماني دريافت كرده و حتي يك قسط را به بانك نپرداخته‌اند و مدير سابق بانك هم از موضوع اطلاع داشته است.

با مشخص شدن اين موضوع و فاش شدن تباني مدير بانك با مديران عامل 3 شركت قلابي خريد و فروش وام خودرو، وي تحت تعقيب پليس قرار گرفت تا اين كه 2 روز قبل، در محل كارش در يكي از بانك‌هاي تهران شناسايي و دستگير شد. با انتقال اين مرد به مركز پليس تهران، وي مورد بازجويي قرار گرفت و درخصوص همكاري با مردان كلاهبردار سكوت كرد.

انكار متهم


به دنبال انكار اين متهم، ماموران به بررسي فعاليت‌هاي كاري وي پرداختند كه معلوم شد؛ مديرسابق بانك ‌ متهم با تباني مديران عامل 3‌شركت قلابي به بهانه ارائه وام‌هاي خودرو به مردم، از بانك اختلاس كرده و آنها را در اختيار اين 3 مديرعامل قرار داده است و آنها هم با جعل مدارك خريداران وام، مبالغ كلاني را دريافت و به افراد مختلف ارائه كرده و هرازگاهي هم براي اين كه راز اختلاس‌هاي كلان از بانك فاش نشود، مدارك را به نام اقوام و خانواده خود به ثبت رسانده و وام‌هاي 7 ميليون توماني را دريافت كرده‌اند.

برخورد قاطعانه با شركت‌هاي قلابي خريد و فروش وام

بازپرس جعفري‌نسب ضمن هشدار به شهروندان از آنها خواست؛ چنانچه قصد دريافت وام‌هاي مختلف را دارند، حتما به بانك‌ها مراجعه كنند، چرا كه برخي شركت‌ها اجازه فعاليت ندارند و صرفا به بهانه كلاهبرداري از مردم داير شده‌اند و اگر در دام اين شركت‌ها گرفتار شدند، به هيچ عنوان مدارك هويتي، ملكي يا كاري خود را در اختيار مسوولان شركت‌هاي قلابي قرار ندهند تا مورد سوءاستفاده قرار گيرند و تاسيس‌كنندگان اين شركت‌هاي قلابي بدانند كه با آنها برخورد قاطع مي‌شود. با توجه به اين كه احتمال تباني اين مديرعامل سابق بانك با شركت‌هاي قلابي ديگر وجود دارد، وي با قرار قانوني بازداشت شده و در اختيار پليس آگاهي تهران قرار گرفته است.

به اين ترتيب، تحقيقات تكميلي براي فاش شدن ابعاد مختلف پرونده و دستگيري مديران شركت‌هاي قلابي كه در اختلاس از بانك همكاري داشته‌اند، آغاز شده است و تحقيقات در اين ارتباط ادامه دارد. افرادي كه در دام اين شركت‌هاي قلابي در غرب تهران گرفتار شده‌اند، مي‌توانند براي شكايت از آنها و مديرعامل سابق بانك به مركز پليس تهران يا شعبه 14 بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 2 تهران مراجعه كنند.

منبع: روزنامه جام جم

► لاریجانی: یک میلیارد دلار کو؟!
عرضه بانک ملت در 23 بهمن منتفی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر