USB Type-C: تنها کالای معرفی شده در نمایشگاه ۲۰۱۵ CES که همه از آن استفاده خواهیم کرد

سه شنبه ، 23 دی 1393 ، 09:02

 

شاید بسیاری از کالاهایی که این روزها خبر معرفی آنها در نمایشگاه CES را دنبال می‌کنیم و با دیدن آنها لب به تحسین می‌گشائیم را هیچ وقت در زندگیمان استفاده نکنیم. به هر حال بسیاری از آنها برای دسته خاصی از کاربردها یا دسته خاصی از افراد با علائق و نیازمندی‌های خاص طراحی شده‌اند و شاید هیچ زمانی به کار ما نیایند.

اما یک ابزار در این نمایشگاه ارائه شده که هر کدام از ما در هر جای دنیا که باشیم دیر یا زود از آن استفاده خواهیم کرد. برای رسیدن به اصل مطلب ابتدا بیاییم به سال ۱۹۹۶ برگردیم.

قبلا در پستی در یک پزشک دیدیم که تا قبل از سالهای پایانی دهه ۹۰ میلادی برای اتصال هر قطعه جانبی به کامپیوتر یا لپتاپ باید حتما از پورت به‌خصوصی استفاده می‌شد، مانند تصویر زیر که نمایی از پورت‌های یکی از بهترین لپتاپ‌هائی است که در آن سال‌ها می‌شد تهیه کرد.

 

اما در سال ۱۹۹۶ تلاش‌های یک گروه پژوهشی به رهبری ‘ایجی بات’ منجر به اختراع USB نسخه ۱ و رها شدن صدها میلیون نفر از سردرگمی در جریان اتصال تجهیزات مختلف جانبی به کامپیوترهایشان شد. USB نسخه ۱ می‌توانست با دو سرعت ۱.۵ و ۱۲ مگابیت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کند.

نسخه ۲ از USB که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد قادر بود اطلاعات را تا ۴۰ برابر سریعتر نسبت به نسخه ۱ انتقال دهد. سرانجام در نوامبر سال ۲۰۰۸ نسخه ۳ عرضه شد که سرعت تبادل را تا ۵ گیگابیت بر ثانیه بالا می‌برد.

در نمایشگاه CES امسال شرکت اینتل دموی نسخه ۳.۱ نوع C از فناوری USB را ارائه داد. این نسخه ورای سرعت بالاتر نسبت به نسخه قبلی، یک ویژگی بسیار جالب دارد.

همانطور که قبلا در اینجا دیدیم، یک مشکل بزرگ با USBها همیشه این است که هنگام جا زدن اتصال USB باید دقت کنید که USB را اشتباه جا نزنید. اگر حواستان نباشد و کمی هم خشونت به خرج دهید، ممکن است اتصال USBتان را خراب کنید.

اما با USB نسخه ۳.۱ معرفی شده در این نمایشگاه دیگر نیاز نیست نگران این باشید که کابل USB را از کدام جهت متصل می‌کنید. این کابل در هر دو جهت قابلیت اتصال دارد.

استاندارد USB نسخه ۳.۱ با حداکثر سرعتی دو برابر نسخه ۲ ارائه شده و ۱۰ گیگابیت قابلیت انتقال در یک ثانیه را دارد.

برای نمایش این سرعت در نمایشگاه یک آزمون یا به اصطلاح بنچمارک انجام می‌شود. در این نمایش دو هارد حالت جامد سامسونگ که در با پیکربندی Raid سطح صفر یعنی بدون هیچ‌گونه تکرار داده‌ای با هم کار می‌کنند قرار گرفته‌اند و از طریق یک اتصال نوع C به کامپیوتر متصل شده‌اند. با انجام بنچمارک سرعتی بیش از ۸۰۰ مگابایت بر ثانیه مشاهده می‌شود. چنین سرعتی پیش از USB 3.1 تنها توسط اتصال تاندربولت ممکن بود.

این نسخه از USB توانایی انتقال برق بیشتری نسبت به نسخه ۳ دارد و به این ترتیب موبایل‌ها و لپتاپ‌ها می‌توانند بجای استفاده از آداپتور مجزای برق با استفاده از این نسخه USB شارژ شوند.

در حال حاضر نوکیا N1 اولین تبلت در بازار است که از پورت‌های USB نوع C استفاده می‌کند و در نمایشگاه CES 2015 کمپانی MSI نخستین نوت‌بوک خاص بازی بهمراه اولین مادربورد با قابلیت USB 3.1 را معرفی کرد. هر دو این محصولات در ماه مارچ امسال ارائه خواهند شد.

► نگاهی به بلندگو های جدید ۳۶۰ درجه سامسونگ
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 23دی ◄

مطالب مرتبط
بنر