تسویه ۷۰۰۰ میلیارد از بدهی دولت به بانک مرکزی

يكشنبه ، 28 دی 1393 ، 12:59

بانکی دات آی آر:‌ در نیمه اول امسال حجم بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 7000 میلیارد تومان کمتر و به بدهی دولت به بانک‌ها نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان اضافه شد.

به گزارش ایسنا، در حالی که برگرداندن طلب شبکه بانکی از دولت یکی از درخواست های مورد توجه شبکه بانکی خاصه رییس کل بانک مرکزی است و وی چندی پیش در حضور رییس جمهور بار دیگر خواستار تسویه این بدهی شد، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که از فروردین تا شهریور ماه امسال میزان بدهی دولت به بانک مرکزی از حدود 22 هزار و 345 میلیارد تومان به 15 هزار و 399 تومان کاهش یافته است.

بر این اساس حجم طلب بانک مرکزی از دولت در پایان شهریورماه نسبت به ماه سال قبل 2.7 درصد رشد داشته و در مقایسه با اسفندماه سال گذشته 2.7 درصد کمتر شده است.

اما در شش ماهه ابتدایی سال دولت به بانکها بدهکارتر شده به گونه ای که میزان بدهی آن در این مدت 16 هزار میلیارد اضافه شده است .

بنابراین گزارش میزان طلب بانکها از دولت از 74 هزار و 219 میلیارد تومان در فروردین به 90 هزار و 278 میلیارد تومان در پایان شهریورماه رسیده است که این بدهی نسبت به ماه مشابه سال قبل 36 درصد و در مقایسه با اسفندماه 1392 حدود 24 درصد افزایش دارد.

نگاهی به آمارهای مربوط به حساب شرکتها و موسسات دولتی نیز نشان می دهد که بدهی این بخش به بانک مرکزی در پایان شهریور با رشد 6.4 درصدی نسبت به همین ماه در سال قبل به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده که 1000 میلیاردی نسبت به فروردین سال جاری افزایش یافته است.

شرکتها و موسسات دولتی در نیمه اول امسال حدود 4000 میلیارد از بدهی خود با بانکها را تسویه کرده اند به طوری که این رقم از حدود 30 هزار میلیارد ماه اول به 26 هزار میلیارد در شهریور ماه کاهش یافته است.

اما مجموع طلب بانکها از بخش دولتی و غیر دولتی در انتهای شش ماهه اول سال حدود 670 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به فروردین نزدیک به 5000 میلیارد تومان افزایش نشان می دهد . این بدهی در مقایسه به شهریور سال گذشته حدود 22 درصد و نسبت به اسفند ماه قبل 3.3 درصد رشد دارد.

► محصولات GLX به عراق صادر می شوند
بانک مرکزی اسکناس و مسکوک منتشر می‌کند ◄

مطالب مرتبط
بنر