با این لباس‌ها به لوازم گرمایشی نیاز نخواهید داشت

سه شنبه ، 30 دی 1393 ، 11:23

بانکی دات آی آر: به زودی لباس‌هایی به بازار می‌آیند که نیاز انسان به لوازم گرمایشی خارجی را از بین می‌برند و برای گرم نگه داشتن بدن از انرژی آزادشده از بدن خود افراد استفاده می‌کنند.
به گزارش دیجی کالا،‌ این روزها در دل سرمای طاقت فرسای زمستان قرار داریم و در حالی که تلاش می‌کنیم خود را با لوازم مختلف گرم نگه داریم، نگران قبض برق و گاز نیز هستیم. اما تصور کنید که لباس‌هایمان می‌توانستند بدون نیاز به لوازم گرمایشی، ما را گرم نگه دارند.

تیمی از محققین در حال کار بر روی طرحی مفهومی هستند که هدف آن تولید لباس‌هایی است که گرمای خروجی بدن را به کمک موادی شیمیایی حفظ می‌کنند.

این پروژه توسط محققین دانشگاه استنفورد آمریکا انجام می‌شود و اخیرا گزارشی از تحقیقات این گروه در مورد مواد شیمیایی موسوم به نانو وایر نقره ای یا AgNW منتشر شده که قابلیت حفظ گرما را به لباس‌ها می‌افزاید.

این مقاله توضیح می‌دهد که اغلب راه‌های به کار گرفته شده برای دستیابی به یک منبع انرژی پایدار، از طریق ایزوله کردن ساختمان‌ها پیگیری می‌شود. با این حال، بیشتر انرژی تولیدشده در گرم شدن مواد مصنوعی و فضاهای خالی تلف می‌شود. اما طرح تازه این دانشمندان با عنوان "مدیریت گرمای شخصی" یا Personal Thermal Management توجهات را به سمت حفظ گرمای تولیدی بدن با استفاده از مواد متالیکی نانو وایر برمی‌گرداند.

میانگین نگهداری گرما در الیاف معمولی تنها 20 درصد است، در صورتی که بازده لباس های مجهز به نانو وایرها به 90 درصد می‌رسد.

نانو وایرها از نقره کریستال شده تولیدشده‌اند. به هنگام تعبیه و پوشاندن آن بر روی یک لایه پلاستیکی، لایه تولید شده دارای شبکه ای با قدرت رسانایی بالا و در عین حال نقره شفاف است. نقره خود بالاترین میزان رسانایی را در میان مواد روی زمین دارا می‌باشد.

شاید پوشیدن لباسی ساخته‌شده از نقره غیرعملی و ناکارآمد تصور شود، اما پوشیدن این لباس‌ها مانند لباس‌های معمولی است. این لباس‌ها قابل شستشو هستند، نم و رطوبت از میان آن‌ها قابل جریان است و به راحتی لباس‌های معمولی هستند.

دیگر برتری جالب این تکنولوژی قابلیت تولید گرمای لباس در صورت اتصال آن به یک منبع الکتریسیته خارجی است. باید دید در چه زمانی نخستین لباس مجهز به این تکنولوژی وارد خواهد شد.

► زمان اعلام نظر نهایی درباره پرونده رانت 650 میلیون یورویی
سرنوشت لپ‌تاپ‌ها به کجا خواهد کشید؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر