تغییرات کلی درجهت گیری پولی سال آینده

شنبه ، 19 بهمن 1387 ، 09:29

:: تمام بخش‌هاي بسته سياستي امسال تغيير مي‌كند

:: بهمني از كاهش نرخ تورم در دي‌ماه خبرداد

:: سياست كاهش نرخ بهره براساس هدفگذاري تورم به تدريج دنبال خواهد شد، نه به صورت دستوري

محمود بهمني، رييس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه روند كاهشي تورم نقطه به نقطه در دي‌ماه نيز تداوم يافته و از 26.4درصد در آذرماه به 24درصد در دي‌ماه كاهش يافته است، جهت‌گيري‌هاي پولي سال آينده را تشريح كرده و وعده‌ داده است كه بسته مكتوب آن حداكثر تا پايان ماه منتشر شود؛ وي در عين حال با نگاهي واقع‌بينانه به اين مساله، از طرح وعده‌ تورم يا بهره تك‌رقمي خودداري كرده و رسيدن به اين اهداف را در سال آينده غيرممكن دانسته است، ولي با اشاره به روند كاهشي تورم نقطه به نقطه از مرز 30درصد به 24درصد در ماه‌هاي اخير، وصول به آن را در آينده‌اي نزديك قابل‌دسترس مي‌داند.

بهمني با اشاره به اين نكته كه «اگر نرخ سود بانكي بدون توجه به تورم پايين بيايد، تبديل به رانت خواهد شد» آشكارا از تصميمات متفاوت پولي براي سال آينده خبر مي‌دهد كه در آن سياست كاهش نرخ بهره براساس هدفگذاري تورم به تدريج دنبال خواهد شد، نه به صورت دستوري.

رييس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه رشد نقدينگي از 37‌درصد در دي‌ماه سال قبل به12‌درصد در دي‌ماه امسال رسيد، اظهار داشت: با بسته سياستي كه تا پايان بهمن‌ماه ارائه مي‌كنيم، نرخ سود بانكي و تورم را كاهش مي‌دهيم.


محمود بهمني در گفت‌وگو با خبرنگاری كه پرسيد طبق قانون مصوب مجلس نرخ سود بانكي در سال آخر برنامه چهارم يعني سال آينده بايد تك‌رقمي شود، برنامه شما براي نرخ سود عقود مبادله‌اي در سال آينده چيست؟ اظهار داشت: برنامه‌هاي تك‌رقمي كردن نرخ سود بانكي در دستور كار بانك مركزي قرار دارد و خوشبختانه طي چند ماه گذشته نرخ تورم سير نزولي داشته است. وي خاطرنشان كرد: نرخ تورم در پايان تير ماه1.5‌درصد كاهش يافت، پس از آن مجددا شاهد كاهش يك درصدي اين نرخ بوديم و ماه گذشته در محاسبه نقطه به نقطه نرخ تورم به عدد 26.4‌درصد رسيديم.

بهمني افزود: براساس تازه‌ترين گزارش نرخ رشد تورم در دي‌ماه به 24‌درصد تقليل پيدا كرد، يعني نرخ تورم پايان شهريور كه بيش از 29‌درصد بود در دي‌ماه به 24‌درصد رسيده است. رييس‌كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: ما تمام ابزارهايمان را براي پايين آوردن نرخ سود بانكي به كار مي‌گيريم، ولي نمي توان انتظار داشت نرخ تورم بيش از آنچه طي اين چند ماه كاهش يافته، پايين بيابد.


بسته بانك مركزي براي كنترل تورم و كاهش نرخ سود بانكي
بهمني در پاسخ به اين پرسش كه پس تصور مي‌كنيد اجراي قانون تك‌رقمي شدن نرخ سود در سال آينده امكان‌پذير نيست؟ پاسخ داد: آيا مي‌توان گفت نرخ سود در سال آينده به يكباره تك‌رقمي شود؟ نرخ سود بانكي چيزي نيست كه به يكباره بگوييم تك‌رقمي شو و تك‌رقمي شود، بلكه براي كاهش نرخ بايد از ابزارهايي استفاده شود. وي تاكيد كرد: ما اين ابزارها را به كار گرفته‌ايم، از طريق تزريق منابع به واحدهاي توليدي در حال افزايش ظرفيت و توليد آنها هستيم، بالطبع با اين كار اشتغال را افزايش داده و نرخ بيكاري را پايين مي‌آوريم.


بهمني با اشاره به اينكه نرخ بيكاري نيز طي ماه‌هاي گذشته كاهنده بوده و به9.5‌درصد رسيده است، افزود: اين كاهش نيز ناشي از تزريق منابعي است كه به واحدهاي توليدي صورت گرفته است. رييس‌كل بانك مركزي گفت: با بسته سياستي كه تا پايان بهمن‌ماه ارائه مي‌كنيم، هم كاهش نرخ سود بانكي و هم نرخ تورم را برنامه‌ريزي مي‌كنيم.

خبرنگاری از وي پرسيد: در حال حاضر نرخ سود بانكي در عقود مشاركتي متفاوت است، آيا نرخ سود بانكي در عقود مبادله‌اي براي سال آينده تغييري خواهد داشت؟ بهمني تاكيد كرد: نرخ چيزي نيست كه آن را پايين بياوريم يا بالا ببريم. بايد بگذاريم نرخ آزاد باشد و آزاد بودن نرخ تابعي از نرخ تورم است. اگر ما بتوانيم نرخ تورم را در ماه‌هاي آينده باز هم كاهش دهيم، قطعا روي نرخ‌هاي سود بانكي اثرگذار خواهد بود. وي گفت: هم‌اكنون نرخ سود بانكي را در عقود مشاركتي دقيقا نرخ تورم تعيين مي‌كند. اين چيزي است كه از عقود اسلامي حاصل شد و بر اساس برداشتن حق‌الوكاله بانك، سود بين ‌سپرده‌گذاران تقسيم مي‌شود. وي ادامه داد: نرخ سود در عقود مبادله‌اي نيز تابعي از نرخ‌ها و تورم است. نمي‌توانيم نرخ سود در عقود مبادله‌اي را بدون توجه به نرخ روز يا نرخ واقعي پول تعيين كنيم.

بهمني با اشاره به اينكه هم‌اكنون نرخ سود تسهيلات بانكي در عقود مبادله‌اي 12‌درصد است، افزود: اين نرخ زماني بايد اعمال شود كه دولت اعلام كند، براي نرخ سود در برخي تسهيلات يارانه مي‌پردازد، اما اين يارانه حتما بايد به بخش توليد و صنعت هدايت شود و در اين جهت باشد. وي تاكيد كرد: اگر ما بخواهيم درباره نرخ سود تصميم بگيريم، بايد منتظر نرخ تورم باشيم، در عين حال با توجه به روند كاهش تورم فكر مي‌كنم بايد نرخ سود را آزاد بگذاريم و در اين صورت نرخ سود بانكي نيز نزولي خواهد بود.

خبرنگار  گفت: در قانون رفع موانع توليد كه اخيرا ابلاغ شده است، تفاوت نرخ سود تسهيلات و سپرده‌ها بايد 3‌درصد باشد، حال آنكه در حال حاضر نرخ سود تسهيلات در عقود مبادله‌اي از نرخ سپرده‌ها پايين‌تر است. آيا قصد داريد براي اين قانون اصلاحيه‌ بدهيد يا آن را اجرا خواهيد كرد. رييس‌كل بانك مركزي پاسخ داد: در حال حاضر ما نرخ سود 5 ساله سپرده‌هايمان را به 19‌درصد رسانده‌ايم، اين رقم قبل از تعيين اين سقف در بانك‌هاي خصوصي تا 21‌درصد بود. وي ادامه داد: تحت اين شرايط اگر نرخ اسپرد يا همان فاصله نرخ سود تسهيلات و سپرده‌ها را 3‌درصد در نظر بگيريم، بايد نرخ سود تسهيلات به 22‌درصد برسد.

بهمني ادامه داد: ما با تعيين نرخ 19‌درصد براي سپرده‌ها، نرخ سود تسهيلات در عقود مشاركتي را از 26‌درصد به 22 رسانده‌ايم، مهم اين است كه ما از نرخ سود تسهيلات به نرخ سود سپرده‌ها برسيم. وي تصريح كرد: نرخ سود بانكي در قانون رفع موانع توليد اجرا مي‌شود، منتها نمي‌توان انتظار داشت ظرف مدت يك سال باقيمانده، نرخ تورم را از 24 به 9‌درصد يا كمتر رساند.


وي گفت: كاهش يكباره تورم يعني شوك و از بين رفتن توليد و اشتغال. ما نمي‌توانيم به قيمت كاهش نرخ تورم تمام فعاليت‌ها را تعطيل كنيم.

كنترل رشد نقدينگي از 37‌درصد به12‌درصد در دي‌ماه
بهمني خبر داد: با جهت‌گيري‌هاي انجام شده نرخ رشد نقدينگي ما از 37‌درصد در دي‌ماه سال قبل به 12‌درصد در دي‌ماه امسال رسيده است.


وي ادامه داد: اطمينان داريم رشد نقدينگي در پايان سال از 16- 15‌درصد تجاوز نخواهد كرد. خبرنگارپرسيد: آيا دولت با آزاد گذاشتن نرخ سود موافق است؟ وي پاسخ داد: منظورم از آزاد گذاشتن نرخ سود اين است كه با كاهش نرخ تورم اهداف دولت براي كاهش نرخ سود بانكي محقق خواهد شد.اگر نرخ سود بدون توجه به تورم پايين بيايد، تبديل به رانت خواهد شد. تورم با اجراي مكانيزم‌هاي مناسب كاهش يافته و نرخ سود به تبع آن پايين مي‌آيد.

منبع: خبرگزاری فارس

► ترفندي پيچيده براي دستبرد ميليوني به حساب هاي بانکي
پورمحمدی: بانکداری بدون ربا اجرا نمی‏شود ◄

مطالب مرتبط
بنر