از password استفاده نکنید!

چهارشنبه ، 1 بهمن 1393 ، 11:46

بانکی دات آی آر: در حالی که ده‌ها شرکت امنیتی و تحقیقاتی در حال مطالعه روی روش‌های فوق پیشرفته رمزنگاری و سیستم‌های احرازهویت کوانتومی و بیومتریکی هستند، به نظر می‌رسد مردم بیشتر به سوی سادگی و عادت گرایش دارند و تمایل ندارند خودشان را به دردسر بیندازند و چند کلمه پیچیده را حفظ یا نگه‌داری کنند. حتی اگر بدانند خطری تهدیدشان می‌کند.

به گزارش ۱پزشک، اگر به شما بگویم رمزعبور حساب جی‌میل‌ام «۱۲۳۴۵۶» است؛ باور می‌کنید؟ خنده‌تان نمی‌گیرد؟ احیاناً شروع به تمسخر نمی‌کنید؟ چند وقت پیش پسر یکی از فامیل نوت‌بوکش را برای تعمیر و بازیابی پیش من آورد. کلاس پنجم ابتدایی است. با کمال تعجب دیدم که روی دوربین نوت‌بوک یک برچسب سفید زده است. گفتم این چیست؟ گفت «برای اینکه هک نشوم». تا این حد جامعه نسبت به هک و نفوذ و امنیت آگاهی دارد اما گزارش‌ها چیز دیگری را می‌گوید. ۱۲۳۴۵۶ رمزعبور جی‌میل من نیست ولی پراستفاده‌ترین رمزعبور در سال ۲۰۱۴ است. شرکت امنیتی برنامه‌های موبایل SplashData گزارشی از رمزهای عبوری که بیشترین تکرار و استفاده را داشتند، منتشر کرده است. در میان پنج رمزعبور اول، علاوه بر ۱۲۳۴۵۶، رمزهایی مانند «۱۲۳۴۵» و «۱۲۳۴۵۶۷۸» وجود دارد و البته نباید رمز «password» را فراموش کرد. Password نام پوشه‌ای روی شبکه سونی نیز بود که در آن هزاران رمز عبور اشخاص و شرکت نیز نگه‌داری می‌شد. password پس از ۱۲۳۴۵۶ دومین رتبه را دارد. از سرانجام شرکت سونی که خبر دارید؟ هک شدن چندین شبکه‌اش و ماجراهای ادامه‌دار رسوایی‌اش و هستند. …

رمزهای عبور پراستفاده بعدی «access»، «superman»، «batman»، «master» و «michael» این‌ها رمزهایی هستند که هکرها اول از استفاده نشدن‌شان اطمینان حاصل می‌کنند و بعد به سراغ بانک‌های رمزعبور تصادفی می‌روند. در فهرست ۲۵ رمز عبور اول سال ۲۰۱۴ رمزهایی مانند ۱۱۱۱۱۱ و ۱۲۳۱۲۳ نیز دیده می‌شود.

این رمزهای عبور من را یاد ماجرای لو رفتن رمزهای کارت‌های عابربانک بانک‌های ایرانی در چند سال پیش انداخت که در میان آن‌ها سال‌های تولدی مانند ۱۳۵۶ و ۱۳۶۰ بیشترین رقم تکرار را داشت. این رمزهای عبور همانند این هستند که کلید یک خانه مملو از اشیاء قدیمی و ارثیه خانوادگی و طلا و جواهرات را زیر فرش دم در ورودی قایم کنید. Splashdata سه اصل مهم برای امنیت بیشتر رمزهای عبور پیشنهاد می‌کند:

از رمزهای عبور ۸ کاراکتری یا بیشتر و ترکیبی از نشانه‌ها، اعداد و حروف استفاده شود.
از یک رمزعبور برای چندین سایت استفاده نشود.
از برنامه‌های مدیریت رمزعبور کمک بگیرید.

► اطلاعات جدیدی از اولین گجت پوشیدنی اچ‌تی‌سی و وان M9
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 1بهمن ◄

مطالب مرتبط
بنر