معرفی پروژه اسپارتان ازسوی مایکروسافت

پنجشنبه ، 2 بهمن 1393 ، 11:26

بانکی دات آی آر: طپس از انتشار شایعات و اخبار گوناگون پیرامون مرورگر جدید اینترنتی مایکروسافت، این کمپانی امروز از پروژه اسپارتان رونمایی کرد.
به گزارش دیجی کالا، گزارش‌های بسیاری مبنی بر معرفی مرورگر کاملا جدیدی از سوی مایکروسافت با نام رمز اسپارتان شنیده شده بود. در مراسم امروز و همانطور که پیشبینی می‌شد، مایکروسافت رسما "پروژه اسپارتان" را به عنوان تجربه جدیدی از مرور وب در ویندوز 10 معرفی کرد.

مرورگر مایکروسافت به ماشین رندر کاملا جدیدی مجهز شده، اما فراتر از آن مایکروسافت در معرفی این مرورگر بر سه نکته مهم تمرکز داشت.

مهم‌ترین آن مربوط به سیاست افزایش بهره‌وری در کار است که در راستای این هدف، مایکروسافت قابلیت حاشیه نویسی صفحات اینترنتی، سینک با اکانت وان‌درایو و در نتیجه اشتراک این یادداشت‌ها با دیگران را به مرورگر جدیدش اضافه کرده است. این قابلیت می‌تواند معنا و کاربرد بسیار بیشتری به استایلوس همراه سرفیس پرو بیفزاید.

یک مد مطالعه جدید نیز در این مرورگر وجود دارد که با حذف درهم ریختگی‌های صفحه، حالتی مشابه با مطالعه کتاب را پیش روی کاربر می‌آورد. قابلیتی که اپل در گذشته برای سافاری ارائه کرده بود.

کرتانا نیز به پروژه اسپارتان اضافه خواهد شد و در مواقع موردنیاز، بسیار مفید ظاهر می‌شود. به عنوان مثال در صفحه یک رستوران قرار دارید؛ کرتانا می‌تواند مسیر رفتن به آن، ساعات کاری و اطلاعات تماس را نمایش دهد. عملکردهایی چون رزرو بلیط پرواز نیز طبیعتا در آن وجود خواهد داشت.

با همه این اوصاف به نظر پروژه اسپارتان شروع دوباره خوبی برای مایکروسافت در حوزه ارائه مرورگرهای اینترنتی است. البته مایکروسافت در ارائه جزئیات بیشتر این پروژه خساست به خرج داد و پیرامون پشتیبانی از افزونه‌ها در اسپارتان سخنی به میان نیاورد. وبسایت Neowin گفته بود که توسعه دهندگان در تولید افزونه برای اسپارتان کاری بسیار آسوده خواهند داشت، چون کدهای به کار رفته برای افزونه کروم مشابه اسپارتان خواهد بود؛ اما جزئیاتی از این ویژگی در مراسم امروز مایکروسافت ذکر نشد.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا اینترنت اکسپلورر به شکل کامل کنار خواهد رفت و یا در کنار اسپارتان در ویندوز 10 حضور خواهد داشت و احتمالا برای اطلاع از این موارد باید در انتظار ورود رسمی ویندوز 10 به بازار باشیم.


► قیمت جهانی طلا از 1300 دلار در هر اونس گذشت
جدیدترین دستگاه مایکروسافت ◄

مطالب مرتبط
بنر