تأثیر مواد مخدر بر اقتصاد ایران

يكشنبه ، 5 بهمن 1393 ، 11:22

بانکی دات آی آر: جدا از اثرات اجتماعی و امنیتی مصرف مواد مخدر، تجارت مواد مخدر 10 هزار میلیارد تومان به ایران خسارت زده که طبق اعلام قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر 48.3 درصد از این مبلغ سهم مصرف‌کنندگان، 27.7 درصد سهم جامعه و 24 درصد سهم دولت در ابعاد مقابله و مبارزه با عرضه، درمان، کاهش درآمد مالیاتی و کاهش مشارکت اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، بر پایه گزارش سازمان ملل درآمد سالانه تجارت مواد مخدر در قیاس با تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان، نشان دهنده این است که تجارت مواد مخدر بیش از یک درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

تأثیر مواد مخدر بر اقتصاد ایران

مواد مخدر بر اقتصاد، اجتماع و امنیت همه کشورها از جمله ایران تأثیرات بسیار عمیقی دارد و این تاثیر هر چه به مرزهای شرقی کشور نزدیک می‌شویم، بیشتر می‌شود. هنوز مناطقی در کشور هستند که عرضه مواد مخدر در مراسم خانوادگی چون ختم یا عروسی در آن معمول است!

چالش‌های مواد مخدر برای ایران تحت تأثیر شرایط افغانستان و میزان تولید این کشور است چراکه مواد مخدر بخش مهمی از اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد. تولید مواد مخدر در استان‌های جنوبی افغانستان که هم‌مرز با پاکستان هستند، متمرکز است و پس از خرید از کشاورزان افغان، از دو راه اصلی ایران و آسیای مرکزی به اروپا قاچاق می‌شود.

در این زمینه علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تحقیقی که در سال 1383 در رابطه با اقتصاد مواد مخدر صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این تحقیق، اقتصاد مواد مخدر به کشور ما 10 هزار میلیارد تومان خسارت زده که این خسارت در دو یا سه بخش دسته‌بندی شده است که بخش اول سهم مصرف‌کنندگان است و معادل 48.3 درصد از سهم 10 هزار میلیاردی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: ‌سهم جامعه از این میزان معادل 27.7 درصد است که شامل افزایش آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، سرقت، قتل، بیکاری، از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، کاهش بهره‌وری یا کاهش ساعت کار است

جزینی گفت: سهم دولت از این هزینه در ابعاد مقابله و مبارزه با عرضه مواد مخدر، درمان، کاهش درآمد مالیاتی و کاهش مشارکت اجتماعی معادل 24 درصد است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی به منظور ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق مواد مخدر باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: از چالش‌های مهم در این حوزه توسعه آسیب‌های اجتماعی، کاهش بهره‌وری و افت تولید، از چرخه خارج شدن منابع انسانی و در نتیجه بروز لطمه به اقتصاد کشور، بروز حوادث و سوانح جبران‌ناپذیر به کشور، تصویر نامناسب و منفی جامعه از محیط کار و در نتیجه بدبینی مردم نسبت به حاکمیت است.

وی در عین حال بیان کرد: انتظاراتی که ما در این حوزه داریم لزوما افزایش ریسک جرائم از طریق تصویب قوانین کارآمد در کشور است.

لزوم بازبینی قانون پولشویی

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: لزوم بازبینی قانون پولشویی و ضرورت برنامه‌ریزی جدی‌تر از سوی متولیان ذی‌ربط برای اجرای قانون پولشویی و همچنین آموزش پیشگیرانه در محیط‌های صنعتی و کارگری برای جلوگیری از کاهش بهره‌وری و افت تولید از مواردی است که باید مورد توجه بیشتر و در رأس امور قرار گیرد.

جزینی با اشاره به آمار سازمان ملل در سال 2009 گفت: بر اساس این آمار، سود قاچاقچیان در دنیا 465 میلیارد دلار است که از این میزان سهم قاچاقچیان در ایران سه میلیارد دلار است.

20 درصد افراد شاغل در محیط‌های صنعتی مواد مخدر مصرف می‌کنند

به گفته وی 20 درصد افراد شاغل در محیط‌های صنعتی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

اما بر اساس اعلام شرکت دخانیات مصرف سالانه سیگار در کشور 60 میلیارد نخ است که بین 30 تا 40 درصد آن مربوط به سیگارهای قاچاق است. به عنوان مثال، در سال 1389 بالغ بر 20 میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شده و این نشان می‌دهد حجم وسیعی از سیگارهای مصرفی در کشور از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

در بین کشورهای دنیا، ایران و برمه دو کشوری هستند که بیشترین میزان قاچاق سیگار را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، حجم قابل توجهی از گردش مالی 350 میلیارد دلاری سیگار در جهان به ایران تعلق دارد که آن هم نه از طریق قانونی بلکه توسط قاچاق صورت می‌گیرد.

► توزیع دو مرحله دیگر سبد غذایی تا پایان سال
رقیب اپل پی در راه است ◄

مطالب مرتبط
بنر