ویندوز ۱۰ رایگان شد

دوشنبه ، 6 بهمن 1393 ، 09:39

بانکی دات آی آر: یکی از بزرگ‌ترین و جالب‌توجه‌ترین خبرهایی که در رویداد ویندوز ۱۰ که روز گذشته در ردموند برگزار شد، رایگان بودن ویندوز ۱۰ برای کاربرانی است که در حال حاضر از ویندوز ۷ و نسخه‌های بعدی آن استفاده می‌کنند.

برای مایکروسافت و مشتریان سازمانی و شخصی آن، این استراتژی قطعاً بسیار سودمند خواهد بود اما برای بازار پی سی ها شاید این خبر چندان خبر خوبی نباشد.

در وهله اول می‌توان به این مسئله اشاره کرد که مایکروسافت سیاست شفافی را در چگونگی به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ در همایش دیروز اعلام نکرد و تنها چیزی که در این همایش از طرف قائم‌مقام اجرایی بخش سیستم‌عامل‌های مایکروسافت، تری مایرسون، اعلام شد این بود که کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز ۷، ویندوز ۸ یا ویندوز ۸٫۱ و همچنین ویندوز فون استفاده می‌کنند می‌توانند ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند و به‌روزرسانی این ویندوز در سال اول نیز رایگان خواهد بود؛ اما این اصلاً به این معنی نیست که در پایان سال اول کاربر برای به‌روزرسانی ویندوز خود باید هزینه‌ای پرداخت کند.

مایرسون در این رابطه این‌چنین توضیح داده است که این استراتژی به‌روزرسانی چیزی بیش از یک بار به‌روزرسانی است. زمانی که یک دیوایس ویندوزی به ویندوز ۱۰ ارتقا داده می‌شود، ما همچنان از این ویندوز پشتیبانی خواهیم کرد، بدون دریافت هزینه اضافی.

مسئله ای که  بیش‌ازپیش گفته‌های مایرسون را تعجب‌آور می‌کند ارجاعات غیر شفاف وی به برخی سخت‌افزارها و دیوایس های خاص و اشاره به نسخه‌های خاصی از ویندوز ۱۰ است.

البته همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد انتشار رایگان ویندوز قطعاً حرکتی قابل ستایش از سوی مایکروسافت است چرا که به این ترتیب کاربران بیشتری می‌توانند از آخرین نسخه از سیستم‌عامل این شرکت و مزایای جدید آن استفاده کنند.

این استراتژی نه تنها به کاربران بلکه به توسعه دهندگان نرم‌افزارها نیز کمک زیادی خواهد کرد. چرا که این طیف از کاربران نیز می‌توانید با استفاده از فناوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی که در این سیستم‌عامل قرار دارد نرم‌افزارهای جدیدتری تولید و منتشر کنند. نرم‌افزارهایی که بتوانند در هر سه پلتفرم موبایل، تبلت و پی سی خدمات جدیدی را به کاربران ارائه دهند.

اما از سوی دیگر این استراتژی شاید شرکای تجاری مایکروسافت در حوزه سخت‌افزار چون دل، اچ پی، لنوو و ایسوس را چندان خوشحال نکند. چرا که بنا بر تمام پیش‌بینی‌ها تولید و فروش ابزارهای همراه چون اسمارت فون ها و تبلت همچنان روند صعودی خواهند داشت و این شرکت‌ها نیز برنامه‌های تولید خود را بر ارائه دیوایس هایی بهتر در این حوزه متمرکز کرده‌اند.

اما حالا با سیستم‌عاملی یکپارچه روی سه پلتفرم موبایل، تبلت و پی سی روبرو هستند که با داشتن امکان به‌روزرسانی رایگان به ناگاه سهم قابل توجهی از کاربران پی سی ها مجدداً از این پلتفرم برای انجام کارهای خود استفاده خواهند کرد و این مسئله‌ای است که بعید است تولیدکنندگان سخت‌افزار برای آن از قبل برنامه‌ریزی کرده باشند.

اینکه ویندوز ۱۰ برای تولیدکنندگان سخت‌افزار یک فرصت است و یا یک تهدید، مسئله‌ای است که در کوتاه‌مدت نمی‌توان به آن پاسخ داد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: ۱پزشک

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 6بهمن
وضعیت طلا، سکه، ارز و بورس در پایان وقت اداری ۵ بهمن ۹۳ ◄

مطالب مرتبط
بنر