معرفی هولولنز مایکروسافت

دوشنبه ، 6 بهمن 1393 ، 11:05

بانکی دات آی آر: هولولنز مایکروسافت دنیای واقعی شما را با دنیایی مجازی در هم می‌آمیزد. حاصل، خلق دنیایی جدید با نحوه تعامل بسیار متفاوت‌تر، بهینه‌تر، کارآمدتر و البته لذت‌بخش‌تر است.

به گزارش دیجی کالا، مایکروسافت دورنمای جدیدی برای آینده تکنولوژی و تعامل با آن در سر می‌پروراند و آن به واقعیت رساندن المان‌هایی از فیلم‌های علمی تخیلی هالیوود است.

مایکروسافت 21 ژانویه در مراسم معرفی ویندوز 10 از یک محصول ویژه به نام هولولنز رونمایی کرد که از آن زمان تاکنون بحث‌های گرمی میان اهالی دنیای تکنولوژی به راه انداخته است.

هولولنز مشابه با یک هدست واقعیت مجازی است که دارای لنزهایی شفاف است. شما می‌توانید از طریق این لنزها اطراف خود را به آسانی مشاهده کنید، اما با فشار یک دکمه به ناگاه دنیای پیرامون شما با ظهور اجسام سه بعدی غوطه ور در هوا، صفحه نمایش‌های مجازی روی دیوار و کاراکترهای سه بعدی پر جنب و جوش کاملا متحول می‌شود.

کمپانی‌های دنیای تکنولوژی برای سال‌هاست که وعده ارائه زودتر از موعد تکنولوژی‌های آینده را به ما می‌دهند و توانسته‌اند بین هر 5 تا 10 سال یک محصول انقلابی معرفی کنند. این در حالی است که هالیوود تمامی این تکنولوژی را در حالت واقعی به نمایش گذاشته است (یا حداقل شبیه سازی کرده است). در فیلم Minority Report تام کروز به تعامل با صفحه نمایش‌های شفاف در هوا می‌پردازد.

5 سال پس از آن، اپل از آیفون رونمایی می‌کند که دارای یک صفحه نمایش مبتنی بر تاچ است و کاربر برای تعامل با آن از انگشتان خود استفاده می‌کند. مایکروسافت نیز توانست کینکت را اختراع کند که به ردیابی حرکات کاربر با استفاده از سنسورها می‌پردازد. بعدها فیلم ماتریکس ساخته شده که هکرها کامپیوترها را به ذهن افراد متصل می‌کردند و آن‌ها را به شهرهای تخیلی می‌فرستادند. و در استار ترک نیز کامپیوترها از میدان‌های انرژی و تکنیک‌های بصری جهت خلق دنیایی استفاده می‌کردند که افراد می‌توانستند اجزای آن را چون دنیای واقعی، لمس و حس کنند.

ما هنوز به این تخیلات نزدیک نشده‌ایم، اما در حال برداشتن قدم‌های کوچکی در آن مسیر هستیم و کمپانی‌هایی چون فیس بوک، گوگل و مایکروسافت هم اکنون در مسیر به واقعیت رساندن آن تخیلات هستند. اما هولولنز تولیدی مایکروسافت چه نسبت و یا شباهتی با دیگر گجت های خلق دنیای مجازی دارد؟ هولولنز چیست و چگونه کار می‌کند؟

تصاویر سه بعدی خلق شده توسط هولولنز را همه افراد حاضر در یک اتاق مشاهده نمی‌کنند. (هنوز تا دنیای فیلم استار ترک فاصله داریم.) در عوض با نصب این عینک بر روی چشم، تصاویر سه بعدی تنها برای فرد پوشنده به نمایش در می‌آید و بقیه افراد حاضر تنها شما را می‌بینند که یک عینک بزرگ را بر روی چشم خود گذاشته‌اید. نکته مهم در طراحی هولولنز، هدفی است که مایکروسافت از تولید آن دنبال می‌کند. مایکروسافت نمی‌خواهد که شما را به دنیای متفاوتی ببرد، بلکه قصد دارد عجایب و شگفتی‌های دنیای کامپیوتر را مستقیما به محل زندگی شما بیاورد.

به عنوان پوشنده هولولنز، شما همچنان دنیای واقعی را در برابر خود مشاهده می‌کنید. می‌توانید به اطراف حرکت کنید و با دیگران صحبت کنید، بدون اینکه نگران برخورد با یک دیوار باشید. عینک حرکات و همینطور چشمان شما را زیر نظر دارد و آنچه که می‌بینید را به وسیله تاباندن نور به چشم شما متحول می‌کند (این اتفاق سبب آزار و اذیت چشم نمی‌شود). از آنجا که دستگاه محل قرارگیری شما را ردیابی می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از حرکات دست به تعامل با اشیاء سه بعدی خلق شده بپردازید. تعدادی سخت افزار دیگر نیز در هولولنز تعبیه شده تا کاربر بتواند درک صحیح تری از محیط داشته باشد. علاوه بر اجزای مرکزی شامل پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی و پردازنده مخصوص تصاویر هولوگرافیک، تعدادی سنسور نیز در هولولنز وجود دارد.

(پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی از مدل‌های معرفی نشده Atom اینتل موسوم به چری تریل هستند.) این عینک یک دوربین نیز دارد، بنابراین هولولنز محل قرارگیری میزها، صندلی‌ها و دیگر اجسام را تشخیص می‌دهد. به وسیله اطلاعات دریافت شده دوربین، هولولنز اجسام را بر روی آن‌ها یا حتی درون آن‌ها قرار می‌دهد. به عنوان مثال یک دینامیت در حال انفجار بر روی میز شما ظاهر می‌شود و با انفجار آن، داخل حفره ایجاد شده را مشاهده کنید! این اتفاقات حیله ای بیش نیستند، اما مایکروسافت اعتقاد دارد که این موارد دارای پتانسیلی بالا برای خلق دنیایی مجازی است.

مایکروسافت در معرفی محصول جدیدش می‌گوید که هولولنز کسب و کارها را "متحول خواهد کرد" و امکانات جدیدی برای تعامل با محیط اطراف ایجاد می‌کند. به عنوان مثال همانطور که در ویدیوی معرفی هولولنز نیز مشاهده شد، اگر بخشی از لوله خانه شما خراب شده باشد و تعمیرکاری را می‌شناسید که در این مشکل به شما کمک خواهد کرد، بهترین وسیله برای راهنمایی ما هولولنز خواهد بود. شما هولولنز را بر روی سر می‌گذارید و لوله خراب شده را به وسیله دوربین روی عینک به تعمیرکار نشان می‌دهید. در این حالت تعمیرکار کافی است محل خرابی و یا راهنمایی‌های خود را به شکل آنی بر روی تبلت و ویدیوی زنده پخش شده بنویسد یا ترسیم کند تا شما را در تعمیر آن یاری دهد.

تصور بهره مندی از این تکنولوژی در اتاق‌های عمل، آموزش پرواز و ... را به شما واگذار می‌کنیم. هولولنز متفاوت با آکیولس ریفت است آکیولس ریفت توسط استارتاپ آکیولس VR تولید و سپس در مارس 2014 با قیمت 2 میلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شد. در بازار آکیولس ریفت را به عنوان گل سرسبد و مژده دهنده خلق دنیاهای مجازی می‌شناسند. هر دو محصول مایکروسافت و آکیولس ریفت بر روی چشم نصب می‌شوند، اما تشابه آکیولس ریفت با هولولنز در همین مورد خلاصه می‌شود. محصول مایکروسافت قصد دارد راه‌های جدیدی از نحوه تعامل با دنیای واقعی خلق کند، از سوی دیگر محصول آکیولس می‌خواهد ما را به دنیای کاملا جدیدی وارد کند.

به شکل ساده، آکیولس ریفت دارای صفحه نمایشی است که پیش روی صورت شما قرار دارد و با روشن شدن آن تصاویری خلق می‌شود و حس حضور در دنیای کاملا جدیدی تداعی می‌شود. مثلا در خانه خود هستید، اما به یکباره خود را در یک کنسرت موسیقی می‌بینید یا یک کشتی فضایی یا بالای یک ساختمان یا یک دریای متلاطم یا حضور در یک ساحل آرام و آفتابی یا... آکیولس این حس را Presence نامیده؛ یک هدف به غایت جاه‌طلبانه که هدف هولولنز مایکروسافت نیست.

آکیولس در این مسیر تنها نیست و کمپانی‌های بسیاری از گوگل گرفته تا سامسونگ و سونی نیز این هدست های واقعیت مجازی را تولید کرده و یا در حال تولید آن هستند. اما سونی و آکیولس تأکید بسیاری بر پتانسیل حضور این تکنولوژی در دنیای گیم دارند و اگرچه توسعه دهندگان بازی هماهنگی آنها با بازی‌ها را دشوار توصیف می‌کنند، اما قابلیت‌های بی‌نظیر آن در دنیای گیم، کتمان‌نشدنی است. محصول متفاوت، هدف یکسان در نهایت همه این کمپانی‌ها علیرغم مسیر متفاوت، به سمت یک هدف یکسان حرکت می‌کنند و آن تحول بنیادین در تعامل با کامپیوترهاست.

ما همگی از ماوس و کیبورد و صفحه نمایش‌های لمسی موبایل‌هایمان استفاده می‌کنیم. تا امروز این نوع تعاملات برای کسب اطلاعات از یک کتاب یا مشاهده فیلم‌ها خوب و مناسب بوده‌اند. اما کمپانی‌هایی چون آکیولس، مایکروسافت و گوگل به روش‌های جدیدتر، دقیق‌تر و طبیعی‌تری برای تعامل با تکنولوژی می‌اندیشند. سخت افزارهایی که این کمپانی‌ها در حال خلق آن هستند، دنیایی از اعمال مبتنی بر حرکات دست و اجسام مجازی سه بعدی را برای ما به ارمغان می‌آورند که امروزه پتانسیل بالای آن‌ها در ارتقای بهره وری، ارتباط و تعامل با دنیای اطراف بر همگان ثابت شده است.

شاید شما هم وقتی ویدیوی تبلیغاتی هولولنز را دیدید، حس تماشای یک فیلم علمی تخیلی را داشتید، اما همه شواهد بر به واقعیت رسیدن آن تأکید دارند و در زمانی بسیار نزدیک این دستگاه‌ را بر روی چشم خود احساس خواهیم کرد. جالب است که ورژن های Consumer دستگاه‌های آکیولس ریفت و هولولنز در بازه زمانی تقریبا یکسانی به بازار وارد می‌شوند. بنابراین رقابت این دو محصول نیز در نوع خود جالب خواهد بود.

► خریداران خودرو لیزینگی مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند
زمان آماده شدن داروی ایدز از دید بیل گیتس ◄

مطالب مرتبط
بنر