سرفیس و لومیا به رشد خود ادامه داده‌اند

چهارشنبه ، 8 بهمن 1393 ، 10:04

بانکی دات آی آر: درآمدهای سه ماهه دوم مالی مایکروسافت نشان میدهد که دستگاه های این شرکت شامل تبلت های سرفیس و اسمارت فون های لومیا رشدی قابل توجه را داشته اند.
به گزارش دیجی کالا، مایکروسافت گزارش مالی سه ماهه دوم سال مالی 2015 را منتشر کرد و بر اساس آن، غول نرم افزاری دنیا موفق به کسب سودی 5.6 میلیارد دلاری از مجموع درآمدی 26.5 میلیارد دلاری شده است.


میزان درآمدهای مایکروسافت در این سه ماهه، هشت درصد نسبت به سه ماهه سال گذشته رشد داشته، اما میزان سود این کمپانی ده درصد کاهش پیدا کرده است. مایکروسافت می‌گوید که در طول سه ماهه قبل در مجموع 243 میلیون دلار به منظور اجرای سیاست‌های بازسازی کمپانی (اعلامی در جولای سال قبل) و همچنین ادغام نوکیا هزینه کرده است.

اما با وجود کاهش سود، دستگاه‌های مایکروسافت شامل تبلت های سرفیس و گوشی‌های لومیا در کنار بخش کلود و سرور رشد قابل توجهی در بازار داشته‌اند. بدین ترتیب در حالی که مایکروسافت تلاش می‌کند از وابستگی خود نسبت به درآمدهای بخش ویندوز بکاهد، درآمدهای بخش کلود و سرور تعادل لازم را با وجود ضررهای ویندوز ایجاد کرده‌ اند. مایکروسافت آماده می‌شود که در ماه‌های آینده و با ارائه ویندوز 10 درآمدهای بخش ویندوز و بالطبع بخش سخت افزار خود را افزایش دهد.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده که درآمدهای سرفیس در سه ماهه قبل 1.1 میلیارد دلار بوده که 24 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل افزایش داشته است. میزان دقیق فروش سرفیس ها از سوی مایکروسافت اعلام نمی‌شود، اما چنین رشدی نیز برای بازار غافلگیرکننده نبوده است؛ در سه ماهه نخست سال مالی، مایکروسافت افزایشی 127 درصدی و ثبت درآمدی 908 میلیون دلاری را برای سرفیس اعلام کرده بود.

فروش اکس‌باکس وان و اکس‌باکس 360 در سه ماهه قبل 6.6 میلیون دستگاه بوده که رشدی 214 درصدی نسبت به سه ماهه پیش از آن است. عمده دلیل این اتفاق به سبب افت قیمت کنسول (عرضه ورژن بدون کینکت) و ارائه بازی‌های رایگان همراه با آن بوده است.

با این حال، دو سیاست ذکر شده به همراه کاهش عمومی فروش کنسول‌های اکس‌باکس 360 سبب کاهش 20 درصدی درآمدهای سال به سال مایکروسافت در بخش گیمینگ شده است. مایکروسافت امیدوار است که سیاست‌های ذکرشده بتواند این کمپانی را در رقابت با کنسول پلی استیشن سونی در موقعیت بهتری قرار دهد. مایکروسافت در نوامبر و دسامبر سال گذشته توانست برای نخستین بار در فروش کنسول از سونی پیشی بگیرد.

بر اساس آخرین آمارها، بازار کامپیوترهای پی‌سی به سمت رشد حرکت می‌کند، اما این اتفاق هنوز به شکل محسوسی در بازار مشاهده نشده است. درآمدهای مایکروسافت از ویندوز 13 درصد کاهش یافته که مایکروسافت عامل این اتفاق را کاهش سهم کامپیوترهای شخصی و ارائه ارزان لایسنس ویندوز برای مصارف آموزشی اعلام کرده است.

پس از قطع پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز اکس‌پی، بازار به وضوح در برابر حرکت به سمت ویندوز 8 مقاومت نشان می‌دهد و مایکروسافت حالا تمرکز خود را بر روی ویندوز 10 قرار داده است و حتی در مراسم 21 ژانویه اعلام کرده که کاربران ویندوز 7، ویندوز 8 و 8.1 می‌توانند در سال اول عرضه ویندوز 10 به شکل رایگان به این سیستم عامل نقل مکان کنند.

سیاست‌های مایکروسافت نشان می‌دهد که این کمپانی بر ارائه سرویس‌های خود برای اندروید و iOS اصرار دارد، اما مایکروسافت سیستم عامل ویندوزفون و دستگاه‌های موبایل خود را نیز خواهد داشت. در بخش لومیا، مایکروسافت همچنان در غیبت یک پرچمدار، بر روی دستگاه‌های میان رده و پایین رده ویندوزفونی تمرکز داشته، اما این سیاست به نظر نتیجه‌بخش بوده است. مایکروسافت می‌گوید که در سه ماهه قبل 10.5 میلیون دستگاه لومیا به فروش رسانده که نسبت به فروش 8.2 میلیون عددی سال گذشته، رشد چشمگیر 28 درصد را نشان می‌دهد.

البته این رشد هزینه‌بردار بوده و مایکروسافت متحمل کاهش 61 درصدی درآمدهای ویندوزفون بوده است. مایکروسافت دلیل این اتفاق را توافقنامه تجاری با نوکیا می‌داند که در سه ماهه چهارم سال مالی به اتمام می‌رسد.

همانطور که پیشبینی می‌شد، بخش کلود و سرور مایکروسافت همچنان حضوری قدرتمند در بازار دارد. درآمدهای سرور 9 درصد افزایش داشته و درآمدهای بخش کلود نیز به لطف آفیس 365، داینامیک CRM و Azure رشدی 116 درصدی را تجربه کرده است.

مایکروسافت می‌گوید که در حال حاضر 9.2 میلیون مشترک خانگی و شخصی آفیس 365 دارد که 3.5 میلیون بیش از زمان مشابه سال گذشته است، هر چند این بخش با کاهش درآمدی 25 درصدی مواجه شده است. مایکروسافت دلیل این اتفاق را ادامه مرحله انتقال به ورژن های کلود آفیس و کاهش فروش پی‌سی در بازار ژاپن می‌داند.

مایکروسافت اعلام کرده که در سه ماهه بعد به دلیل شرایط زمانی خاص سال و همچنین هزینه‌های مربوط به ادغام نوکیا، با کاهش درآمد در بخش‌های گیمینگ و گوشی‌های موبایل روبرو می‌شود، اما برای مجموع سال مالی انتظار رشدی 4 تا 5 درصدی را دارد.

از سوی دیگر، سرمایه گذاران از کاهش 10 درصدی سود مایکروسافت راضی نبوده اند و ارزش سهام مایکروسافت 4.3 درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود این، سهام مایکروسافت در سال جدید 27 درصد رشد داشته است.

► تجربه بازی با روکش طلا!
اثرات دنیای مدرن برای مغزهای ما ◄

مطالب مرتبط
بنر