توضیح رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره مالیات‌های معوق رحیمی و کی‌روش

يكشنبه ، 12 بهمن 1393 ، 11:51

بانکی دات آی آر:‌ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور معوقات مالیاتی را 12 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و درباره بدهی‌های مالیاتی کی‌روش، معاون اول رییس جمهور سابق و باشگاه‌های فوتبال توضیح داد.

به گزارش ایسنا، علی عسکری امروز - یکشنبه - در نشست خبری اظهار کرد: امسال بخشی از مالیات‌های معوق را محقق کردیم و از این 12 هزار میلیارد تومان بدهی معوق بخشی قابل وصول و بخشی غیر قابل وصول است.

وی افزود: این مالیات ها شامل شرکت های خصوصی، دولتی و سایر پایه های مالیاتی چون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارث و غیره می‌شود. اما بخش عمده آن شامل مالیات بر اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و خصوصی است. بخشی هم مربوط به مشاغلی است که بیشتر در گروه "الف" و "ب" هستند که به مشاغل بازرگانی و تولیدی برمی گردد. بخشی از این مشاغل مشخص و قابل پیگیری هستند که سراغ‌شان می رویم و مالیات را محقق می کنیم اما بخشی به افرادی بر می گردد که فوت کرده اند.

عسکری ادامه داد: بخش بزرگی مالیات معوق به افرادی برمی گردد که کارت بازرگانی را اختیار دارند اما آه در بساط ندارند و کارت را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و حاضر نیستند بگویند کارت‌شان را به چه کسی داده‌اند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به بدهی 120 میلیارد تومانی ورزشکاران تاکید کرد که کی‌روش هم هنوز مالیات دستمزد چهار ساله خود را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به مالیات ورزشکاران گفت: 120 میلیارد تومان بدهی ورزشکاران است و یکی از دغدغه‌های ما دریافت مالیات است که به وزرشکاران داخلی و خارجی مربوط می‌شود. بخشی از ورزشکاران خارجی از کشور خارج شده‌اند که می‌خواهیم آن را پیگیری کنیم اما بخشی از این بدهی‌ها را در واقع باشگاه‌ها تقبل کرده‌اند و در قرار‌داد‌ها با این ورزشکاران گفته‌اند که مالیات‌ها را می‌دهند اما هنوز مالیاتی پرداخت نشده است.

65 درصد بدهی مالیاتی بخش ورزش شامل استقلال و پرسپولیس می‌شود

عسکری ادامه داد: ما به این موضوع به صورت جدی ورود و مالیات تمام ورزشکاران را شناسایی کرده‌ایم که شامل مربیان و کادر فنی باشگاه‌ها می‌شود و بالای 85 درصد از بدهی‌های مالیاتی مربوط به باشگاه‌های فوتبال است. 65 درصد از ورزشکاران و باشگاه‌هایی که بدهی مالیاتی دارند نیز شامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره‌ بدهی مالیاتی کی‌روش هم گفت: کی‌روش باید برای دستمزد خود مالیات پرداخت کند و امیدواریم قبل از پرداخت مالیات او، فدراسیون با کی‌روش خداحافظی نکند. فدراسیون اگر تعهد کرده، باید قبل از پرداخت مالیات با او خداحافظی نکند. البته این مربی هنوز هست و در حال انجام فعالیت است اما قرارداد چهار ساله او به سر آمده و سالی 10 میلیارد تومان درآمد اوست.

عسکری همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ بدهی مالیاتی رحیمی، معاون اول رییس جمهور سابق گفت: رحیمی مالیاتی به غیر از مالیات بر حقوق نداشته که این مبلغ دریافت شده و بدهی دیگری به نظام مالیاتی ندارد.

عسگری در این نشست با اشاره به درآمدهای مالیاتی کشور گفت: در 10 ماه اول سال 48 هزار میلیارد تومان از درآمد‌های مالیاتی محقق شده که 96 درصد درآمد‌های پیش‌بینی شده برای 10 ماه اول امسال است و پیش‌بینی می‌کنیم درآمدهای مالیاتی تا 96 درصد تا پایان سال تحقق پیدا کند.

وی همچنین گفت: از این مالیات‌ها 29 هزار و 200 میلیارد تومان مالیات‌های مستقیم است که 97 درصد تحقق داشته و 37 درصد به نسبت سال گذشته رشد داشته است. 19 هزار میلیارد تومان شامل مالیات بر کالا و خدمات است که 94 درصد تحقق و 81 درصد رشد به نسبت سال گذشته داشته است. مالیات بر ارزش افزوده هم در دل مالیات بر کالا و خدمات است.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد صدور کارت‌های بازرگانی بدون هماهنگی با دفاتر مالیاتی هم گفت: یکی از معضلات ما صدور کارت‌های بازرگانی و کارت‌های پیله‌وری و مرزی است که گاه دهها کارت در اختیار یک نفر است که مقیم منطقه هم نیست و این کار نوعی قاچاق و تجارت غیرمرسوم است که خودش راهی برای فرار از مالیات است، اما با وجود مکاتبات انجام شده با نهادهای ذیربط این پدیده همچنان وجود دارد و کنترلی بر آن نیست.

عسگری همچنین گفت: دغدغه دیگر بحث موسسات و شرکت‌هایی است که اقدام به فروش فاکتورهای سوری می‌کنند و با وجود پیگیری‌های ما این شرکت‌ها قارچ‌گونه رشد می‌کنند و سازمان ثبت شرکت‌ها نظارتی بر آنها ندارد.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: خواهش من این است که بخش‌های متولی به داد نظام مالیاتی برسند چون اگر نتوانیم کنترلی بر این موضوع داشته باشیم، زمینه فساد اقتصادی در کشور فراهم می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری پرونده دو شرکت بزرگ در این زمینه گفت: ما در این زمینه کسانی را رصد و شناسایی کرده‌ایم که یکسری شرکتی در تهران و یکی دیگر در اصفهان است که قوه قضاییه در مورد اصفهان پیگیری‌های لازم را انجام داده، اما از تهران اقدامی در این زمینه نشده اما باید با این شرکت‌ها برخورد شود چون آنها مستقیم در مقابل نظام مالیاتی ایستاده‌اند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از مالیات بر کالاهای لوکس خبر داد و گفت: مالیات‌ بر کالاهای لوکس یا کالاهایی که افرادی خاص از آن استفاده می‌کنند در دست اجراست که مالیاتی مضاعف بر ارزش افزوده بر آنها وارد می‌شود. سیگار و ماشین‌های بالای 250 سی سی حجم موتور مثالی از این کالاها هستند.

عسگری افزود: در مالیات‌های مستقیم هم مالیات بر فعالیت‌های بساز بفروشی که تا به حال صورت نمی‌گرفته اجرایی می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی جایگزینی درآمد مالیاتی به جای نفت هم گفت: نفت در دنیا در حال تبدیل به ابزاری سیاسی است و اقتصاد ما در مقابل شوک‌های نفتی آسیب‌پذیر است. ما قابلیت تامین هزینه‌های دولت از طریق مالیات را داریم، اما این موضوع نیاز به آماده‌سازی دارد و یکی دوساله نمی‌توان به این نقطه رسید. ما نیاز به فعال‌کردن ابزارهایی چون ابزارهای اطلاعات داریم و تا زمانی که بازار پول، بازار کالا و بازار سرمایه شفاف نباشد و اطلاعات لازم ارائه نشود ما نمی‌توانیم به این نقطه برسیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره‌ی معافیت‌های مالیاتی هم گفت: باید معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های مالیاتی هدفمند شوند. خیلی از این معافیت‌ها ناکارآمد هستند و ما نزدیک به 12 هزار و 500 میلیارد معافیت اعطا کرده‌ایم که این حجم معافیت با میزان مالیات به دست آمده تناسب ندارد، اما مجلس متاسفانه نه تنها مالیات‌ها را هدفمند نکرده، بلکه به آنها توسعه هم داده است.

عسگری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ارزش افزوده تورم‌زاست یا نه، گفت: وقتی ارزش افزوده بالا می‌رود هزینه‌ای بر مصرف‌کننده تحمیل می‌شود اما سهم این میزان در سبد تورم خانوارها کاملا مشخص نیست، اما برای خانوارهای دهک‌ پایین ارزش افزوده تاثیر کمی دارد، چون کالاهای اساسی عمدتا معاف هستند. کالاهایی چون نهاده‌های کشاورزی و گوشت و فرآورده‌های گوشتی کالاهایی هستند که مالیات بر ارزش افزوده بر آنها وارد نمی‌شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره پایین‌بودن مالیات بر مشاغل هم گفت: تولید‌کنندگان مودی‌های ما هستند و اگر سودی نداشته باشند بازار ما هم گرم نیست. واقعیت این است که اگر ما از آنها حمایت می‌کنیم این حمایت در چارچوب قانون است. حالا که شرایط تولید سخت است ما مالیات را تقسیط می‌کنیم. اگر تولید‌کنندگان سود کنند ما هم مالیات دریافت می‌کنیم و اگر زیان کنند این زیان را از سود سال‌های بعد خود کم می‌کنند، اما گاهی تولید‌کنندگان سودآور خصوصا در فعالیت‌های بازرگانی نمی‌خواهند مالیات بپردازند و درباره آنها ممکن است شدت عمل به خرج دهیم.

عسگری همچنین درباره معافیت مالیاتی مطبوعات و کتابفروشی‌ها هم گفت: مطبوعات در قانون از پرداخت مالیات معاف هستند که منوط به داشتن مجوز از وزارت ارشاد و ارائه‌ی اظهارنامه مالیاتی است. حتی اگر هر کدام از این موارد را ارائه ندهند به مشکل بر می‌خورند اما مشکل اساسی ما مالیات بر آگهی‌های بازرگانی مطبوعات است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین درباره معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها هم گفت: کتابفروشی هم در قانون یک فعالیت تجاری است اگرچه آنها فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند اما ما فعالیت آنها را به عنوان فعالیت تجاری می‌شناسیم. در قانون گفته شده که اگر کتابفروشی‌ها از وزارت ارشاد مجوز داشته معاف هستند و انتشاراتی‌ها مجوز فعالیت دارند و از پرداخت مالیات معاف هستند، اما کتابفروشی‌ها شامل این مورد نمی‌شوند که ما در اصلاح قانون مالیاتی این صنف را مشمول معافیت از مالیات دانسته‌ایم که باید این قانون ابلاغ شود.

رییس سازمان امور مالیاتی همچجنین در مورد کتابفروشی اهواز هم گفت: کتابفروشی اهواز مشمول مالیات بوده و هست، اما فرافکنی می‌کند. انتشارات او از مالیات معاف است و از معافیت استفاده می‌کند، اما او در کنار کتابفروشی، اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و لوازم سرگرمی کودکان می‌باشد، اما می‌گوید همه اینها فعالیت انتشاراتی است او 250 میلیون تومان بدهی مالیاتی دارد، اما با وجود یک پاساژ و مغازه مالیات نمی‌دهد و ما خانه او را مصادره کرده‌ایم که حالا گفته مزایده بگذارید و من خودم این خانه را می‌خرم.

► مایکروسافت به کاربران نرم‌افزارهای رایگان عرضه می‌کند
بازنشسته‌های بانک مرکزی می‌روند ◄

مطالب مرتبط
بنر