بانک مرکزی با وام ۸۰ میلیونی مسکن مخالفت کرد

سه شنبه ، 14 بهمن 1393 ، 10:44

بانکی دات آی آر:‌ مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از مخالفت این بخش با وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن خبر داد و گفت: سقف تسهیلات مسکن مهر، صندوق تسهیلات مسکن بانک مسکن و بافت‌های فرسوده افزایش یافته و همین سیاست‌ها، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی را به ۲۵ درصد می‌رساند.
سید علی اصغر میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که طرح تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن به کجا رسید، اظهارداشت: به چند دلیل ما (بخش اعتباری بانک مرکزی) با وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن موافق نیستیم،اول محدودیت منابع و دوم احتمال ایجاد شوک به بازار مسکن.

وی افزود: بیشترین کار تخصصی بانک مرکزی در بخش مسکن انجام شده است؛ وام صندوق مسکن بانک مسکن را به ۳۵ میلیون تومان افزایش دادیم و ۱۰ میلیون تومان هم برای تعمیرات در نظر گرفتیم، بنابراین فرد ۴۵ میلیون تومان می‌تواند تسهیلات بگیرد.

مدیر کل اعتبارت بانک مرکزی با بیان اینکه برای زوج‌های جوان هم تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای تعمیرات ۱۰ میلیون تومان تصویب کردیم، تصریح کرد: بنابراین حدود ۶۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای زوج‌های جوان با سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن فراهم می‌شود که فاصله زیادی با وام ۸۰ میلیون تومانی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که این تسهیلات برای ساخت است و باید خرید مسکن تقویت شود، گفت: این وام ساخت می‌تواند به خریدار منتقل شود و با فروش اقساطی به خریدار منتقل می‌شود.

میرمحمد صادقی با تاکید بر اینکه بخش اعتباری بانک مرکزی با وام ۸۰ میلیون تومانی موافق نیست، افزود: اقدامات لازم برای تقویت بخش مسکن انجام شده است. بخش عمده درخواست‌ها برای بخش مسکن مورد موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند بخش عمده منابع بانک‌ها را به بخش مسکن هدایت کند، گفت: با مصوبات فعلی سهم بخش مسکن از تسهیلات از ۱۳ درصد به ۲۵ درصد می‌رسد و بنابراین نمی‌توانیم سهم مسکن را بیش از این افزایش دهیم.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: طرح پیشنهادی افزایش وام خرید مسکن به ۸۰ میلیون تومان تاکنون به بخش اعتباری بانک مرکزی ارائه نشده است ولی اگر هم این پیشنهاد ارائه شود ما قطعا با آن مخالفت خواهیم کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایت بانک مرکزی برای بخش مسکن، اظهارداشت: بانک مرکزی هم سقف تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده و هم سقف تسهیلات مسکن مهر را افزایش داده است.

میرمحمد صادقی افزود: مصوبه بافت فرسوده به ۲۲ بانک ابلاغ و سهمیه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به تفکیک هر بانک مشخص شده و در این زمینه هم جلسه‌ای با بانک‌ها داشته‌ایم و راهنمایی‌های لازم انجام شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد بانک‌ها در این بخش رصد می‌شود، گفت: قرار است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد ارائه شود و در ضمن معاونت مربوطه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی بانک‌ها، گزارش عملکرد را تهیه کنند.

وی تاکید کرد: قرار نیست بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده دست در جیب بانک مرکزی کنند بلکه باید از محل منابع خودشان این تسهیلات تامین شود. ممکن است در برخی ماه‌ها مانند ماه‌های پایانی سال، بانک با محدودیت منابع روبرو شود که از این بابت مشکلی نیست و می‌تواند در ماه‌هایی که مازاد منابع دارد مبادرت به پرداخت تسهیلات بافت فرسوده کند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای خروج بخش مسکن از رکود پیشنهاد ایجاد صندوق پس انداز مسکن و افزایش سقف تسهیلات خرید به ۸۰ میلیون تومان را ارائه کرده است.

► اعطای تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج تا پايان دي‌ماه
سختگیری حکومت چین بیشتر می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر