سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی کدامند؟

سه شنبه ، 14 بهمن 1393 ، 13:28

بانکی دات آی آر: معرفی سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که با عمیق شدن رکود بورس تهران سهامداران به سمت تک سهم های با ریسک کمتر حرکت کرده و از شرکتهای بزرگ و مطرح بازار فاصله گرفته اند.

به گزارش ایسنا، بورس تهران در یکسال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد به طوری که به واسطه ابهامات اقتصادی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای قیمت سهام شرکت‌ها بسیار ارزان شد و شاخص بورس از روزهای اوج خود فاصله گرفت.

عمیق شدن رکود حاکم در بورس در کنار عدم حمایت از این بازار موجب شد تا در یکسال گذشته قیمت سهام شرکت‌ها به شدت نزولی شده و بی اعتمادی زیادی در بین فعالان تالارشیشه‌ای ایجاد شود و سرمایه افرادی که به امید کسب سود وارد این بازار شده‌اند از بین برود.

از سوی دیگر این روند موجب تغییر رفتار فعالان تالار شیشه‌ای شده است به طوری که از یکسال گذشته که بورس دچار بحران شده و ریسک صنایع مطرح بازار افزایش پیدا کرده است،سهامداران بورس تهران به سمت تک سهم ها و شرکتهای کوچک حرکت کرده و از شرکتها و صنایع بزرگ فاصله گرفته اند.

بررسی روند حرکتی صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که از میان 38 صنعت حاضر در بورس تنها 10 صنعت سودآور شدند و مابقی صنایع زیان نصیب همراهان خود کردند که اکثر 10 صنعت سودآور جز صنایع کوچک با شرکتهای اندک هستند.

بر این اساس و در میان زیان 28 صنعت بورسی،صنعت دباغی با در اختیار داشتن تک سهم گروه صنعتی ملی توانست بالاترین سود را در بین صنایع بورسی کسب کرده و با بازدهی 57 درصدی در شرایط نابه سامان بورس سهامداران خود را خوشحال کند.

بعد از این صنعت،گروه واسطه گری مالی با در اختیار داشتن شرکتهای لیزینگ صنعت و معدن،لیزینگ ایران و رایان سایپا توانست بازدهی 33 درصدی را کسب کرده و در رتبه دوم صنایع بورسی قرا بگیرد.ساخت محصولات فلزی با در اختیار داشتن 10 شرکت،سومین صنعتی است که سهامداران خود را خوشحال کرده و بازدهی 12 درصدی را نصیب آنها کرده است.

اما از دیگر صنایع مثبت بورس تهران که در شرایط رکودی توانستند سهامداران خود را با دست پر به خانه بفرستند،صنعت ارتباطات رادیویی با 9 درصد،صنعت انتشار و چاپ با 8.9 درصد،صنعت رایانه با 7.5 درصد،صنعت لاستیک با 7 درصد،صنعت سایر ماشین آلات و دستگاه های برقی با 3.7 درصد،صنعت منسوجات با 3.5 درصد و صنعت کشاورزی با 1.4 درصد بودند.

در این میان سایر صنایع بورسی در شرایط رکودی بورس با زیان 12 تا 74 درصدی مواجه شدند و سهامداران خود را نارحت کردند به طوری که در یکسال اخیر صنعت ماشین آلات و تجهیزات کمترین و صنعت حمل و نقل که شرکتهایی مانند هلدینگ خلیج فارس،کشتیرانی و تایدواتر را در اختیار دارد بیشترین زیان را در کارنامه خود ثبت کرده و به عنوان زیان ده ترین صنعت بورس لقب گرفته است.

در این میان همراهان صنعت خودرو به دلیل بهبود نسبی اوضاع این صنعت وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع مطرح داشته و تنها با زیان 12 درصدی مواجه شدند این در حالی است که سایر صنایع مطرح بازار همچون صنعت سیمان به دلیل ابهامات موجود در نرخ محصول با زیان 23 درصدی مواجه شده وصنعت بانکداری نیز به دلیل ادامه تحریم ها و نرخ سود با زیان 24 درصدی مواجه شدند.

اما صنعت شیمیایی که در یکسال گذشته با چالش های زیادی مواجه شده و به دلیل افزایش نرخ خوراک شرکتهای زیر مجموعه خود، زمینه افت بورس را فراهم کرده است،در یکسال اخیر زیان 25 درصدی را نصیب همراهان خود کرد.

در این میان صنعت مطرح بازار یعنی فلزات اساسی نیز به دلیل کاهش قیمت های جهانی ریزش های سنگینی را تجربه کرد و زیان 33 درصدی را به سهامداران خود وارد کرد.صنعت پر طرفدار بازار یعنی قند و شکرنیز به دلیل ابهامات ناشی از افزایش یا کاهش نرخ شکر در یکسال اخیر با بی میلی سهامداران مواجه شد و با زیان 43 درصدی کام همراهان خود را تلخ کرد.

صنعت استخراج کانه های فلزی نیز که دوقلوهای سنگ آهنی را در دل خود دارد به دلیل ابهامات ناشی از افزایش بهره مالکانه معادن زیان 37 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

براساس این گزارش، به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای در کنار افت قیمت نفت و مبهم بودن آینده صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی فضای مبهمی را در بورس تهران ایجاد کرده است؛ وضعیتی که به گفته ی کارشناسان تنها در صورت انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی می تواند متوقف شود.

► وضعیت پرداخت وام در بانک‌ها چگونه است؟
حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیشتر از 2.5 میلیون تومان ◄

مطالب مرتبط
بنر