اپل جلوتر است یا سامسونگ؟

چهارشنبه ، 15 بهمن 1393 ، 11:03

بانکی دات آی آر: چندی قبل شرکت اپل با برگزاری کنفرانس خبری آمار ارقام جالبی را از وضعیت فروش محصولات و خدمات خود منتشر کرد. آمار ارقامی که توانست طرفداران این شرکت را خوشحال کند چرا که آنان بر این باورند که اپل توانسته است مجدداً رهبری بازار اسمارت فون ها را در دست گیرد اما واقعیت چیست؟

به گزارش ۱پزشک،‌ با بیشتر شدن اندازه صفحه نمایش آیفون‌های اپل در مدل‌های آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس به ترتیب به اندازه‌های ۴٫۷ اینچ و ۵٫۵ اینچ اپل نیز وارد بازار گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ شد که تا پیش از آن حضوری را در این بخش تجربه نکرده بود اسمارت فون های اندرویدی یکه‌تاز این میدان بودند؛ اما استراتژی این شرکت به خوبی عمل کرد و اپل توانست بازگشتی قدرتمند را در این بازار تجربه کند، همان‌طور که بر اساس آمارهای منتشر شده در وال‌استریت در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۴ اپل توانسته است ۷۴٫۵ میلیون آیفون را در ماه‌های اکتبر تا دسامبر بفروشد.

اما آیا این مقدار فروش کافی است تا بتوانیم اپل را به عنوان رهبر بازار اسمارت فون ها از لحاظ در اختیار داشتن سهم بازار در همین فاصله زمانی، یعنی سه ماه چهارم سال ۲۰۱۴ معرفی کنیم؟

در پاسخ باید گفت که باید گزارش‌های مختلفی را بررسی کنیم و ببینم هر یک از شرکت‌های تحقیقاتی که نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند از چه منظری به موضوع نگاه کرده‌اند. IDC: International Data Corporation سامسونگ را با تعداد فروش ۷۵٫۱ میلیون عدد اسمارت فون در جایگاه بالاتری نسبت به اپل قرار می‌دهد. این مقدار چیزی حدود ۲۰٫۰۱% از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. سامسونگ هر سال کاهش ۱۱ درصدی فروش محصولات خود را تجربه می‌کند چرا که سال قبل نیز سامسونگ توانسته بود ۸۴٫۴ اسمارت فون را به فروش برساند؛ بنابراین IDC اپل را با فروش ۷۴٫۵ میلیون عدد اسمارت فون در جایگاه دوم فروش قرار می‌دهد و در مقایسه با مدت مشابه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ که اپل تنها ۵۱ میلیون آیفون را به فروش رسانده بود می‌توان گفت که اپل رشد فروش حدود ۴۶ درصدی را تجربه کرده است؛ که با احتساب این رشد فروش مجموع سهم اپل از بازار جهانی اسمارت فون ها از ۱۷٫۴۳ درصد به ۱۹٫۸۵ درصد رشد پیدا کرده است.

لنوو اما در این میان جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است، این شرکت توانسته است در همین مدت ۲۴٫۷ میلیون دیوایس را به فروش برساند که سهمی ۶٫۵۹ درصدی از بازار را به این شرکت اختصاص داده است که البته این آمار بیانگر رشد ۴۱٫۷ درصدی فروش این شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل است. هواوی با سهم ۶٫۲۵ درصد در جایگاه چهارم فروش اسمارت فون ها قرار دارد؛ اما شاید بد نباشد بدانید که شیائومی جایگاه پنجم فروش را با رشد فروش ۱۷۸٫۶ درصدی در سال ۲۰۱۳ از آن خود کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳، ۲٫۰۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت که با در نظر گرفتن رشد ۱۷۸٫۶ درصدی این شرکت در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۴ این شرکت در حال حاضر ۴٫۴۲ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. تعداد اسمارت فون هایی که این غول چینی در این مدت فروخته است از ۵٫۹ میلیون عدد به ۱۶٫۶ میلیون رشد پیدا کرده است. در مجموع تعداد کل اسمارت فون هایی که در این مدت فروش رفته‌اند از ۲۹۲٫۷ میلیون عدد به ۳۷۵٫۲ میلیون رشد پیدا کرده است که بیانگر رشد ۲۸٫۲ درصدی است.

از سویی دیگر موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research از منظر دیگری به این رویدادها نگاه می‌کند. آن‌ها اپل را با فروش ۷۴٫۵ میلیون اسمارت فون در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ در جایگاه نخست لیست خود قرار داده‌اند. سامسونگ با فروش ۷۳٫۸ میلیون دستگاه در جایگاه دوم است. به عقیده این موسسه تحقیقاتی در حال حاضر اپل ۲۰٫۲ درصد از بازار جهانی اسمارت فون ها  در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ را در اختیار دارد در حالی که سامسونگ در همین مدت زمانی ۲۰ درصد بازار را در اختیار دارد. مقام‌های سوم تا پنجم لیست آن‌ها با آنچه که IDC اعلام کرده است تطابق دارد. لنوو در جایگاه سوم (با فروش ۲۵٫۹ میلیون و سهم ۷ درصدی)، هواوی در جایگاه چهارم (با فروش ۲۴٫۲ میلیون و سهم ۶٫۶ درصدی)، شیائومی در جایگاه پنجم (با فروش ۱۷٫۱ میلیون و سهم ۴٫۶ درصدی). با توجه به گزارش‌های منتشر شده توسط Counterpoint در مجموع ۳۶۹٫۳ میلیون اسمارت فون در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ به فروش رفته است در حالی که در سال ۲۰۱۳ و در همین مدت تعداد ۳۰۲٫۲ میلیون عدد اسمارت فون به فروش رفته بود که بیانگر رشدی ۲۲٫۲ درصدی است.

اما با توجه به این آمارها برنده ماراتن اپل و سامسونگ کیست؟ طرفداران اپل به گزارش‌های Counterpoint استناد می‌کنند و طرفداران سامسونگ به آمار و ارقام ارائه شده از سوی IDC استناد می‌کنند که بر این اساس هریک از این شرکت‌های برنده این ماراتن هستند!

► توشیبا یک حافظه یو اس بی تولید می‌کند
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 15 بهمن ◄

مطالب مرتبط
بنر