مجوز پرداخت سود ۱۷ درصدی روزشمار از سوی بانک مرکزی !

چهارشنبه ، 15 بهمن 1393 ، 11:42

بانکی دات آی آر: بانک مرکزی مجوز پرداخت سود روزشمار با نرخ ۱۷ درصدی را بطور غیر مستیم به یکی از بانک ها اعطا کرده است.

به گزارش اخبار بانک، بانک مرکزی از ابتدای امسال تلاش گسترده ای برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به خرج داده است.

هر چند به نظر می رسد این تلاش ها تا کنون آنگونه که انتظار می رفت ثمر بخش نبوده اما به هر حال جلوی افزایش بی رویه نرخ سود سپرده های بانک و موسسات مالی و اعتباری را گرفته و می توان گفت ترمز افزایش سود کشیده شده است.

در این اوضاع و احوال که تلاش گسترده ای برای کاهش نرخ سود سپرده ها در حال انجام است بانک مرکزی دست به اقدام عجیبی زده و به یکی از بانک ها کشور بطور غیر مستقیم اجازه پرداخت نرخ سود کوتاه مدت ۱۷ درصدی را داده است.

بر این اساس بانك سينا با مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اوراق گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري عام (يكساله با نام) عرضه مي كند.

مرحله اول فروش اوراق از روز شنبه ۱۱ بهمن ماه جاري در تمامي شعب اين بانك آغاز و تا ۱۶ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

سررسيد گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري عام به مدت يك سال از تاريخ صدور و با نرخ سود علي الحساب ۲۲ درصد ساليانه است و اين اوراق معاف از ماليات و قابل پرداخت در مقاطع ماهانه است و باز خريد قبل از سررسيد آن با نرخ سود ۱۷ درصد ساليانه امكان پذير است.

نرخ سود سپرده ۲۲ درصدی که مصوبه بانک مرکزی بوده است اما نکته ای که در اعطای این مجوز عجیب به نظر می رسد قابل بازخرید بودن قبل از سررسید و با نرخ ۱۷ درصد است!

این در حالی است که نرخ سود سپرده های کوتاه مدت هم اکنون در بسیاری از بانک ها ۱۰ درصد و سه ماهه ۱۴ درصد می باشد.

بنابراین با مجوز اعطا شده به بانک سینا در صورتی که مشتری اوراق فوق را برای مدت تنها يك ماه در اختیار داشته باشد می تواند از نرخ سود ۱۷ درصدی بهره مند شود این در حالی است که در بانک ها این نرخ ۷ درصد کمتر تعیین شده و پرداخت می شود.

بنابراین بانک مرکزی این بار خود زمینه ساز بی نظمی در پرداخت نرخ سود سپرده ها شده است.

► نحوه اداره بانک های مرکزی دیگر کشورهای جهان
زنگ خطر برای گوگل ◄

مطالب مرتبط
بنر