بانکهای خصوصی ایران در صدر بانکهای اسلامی

پنجشنبه ، 24 بهمن 1387 ، 13:11

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد، بانک‌هايي که به روال سيستم بانکداري اسلامي رفتار مي‌کنند، کمترين زيان را از بحران مالي جهان متحمل شده‌اند و اين، نشان‌دهنده موفقيت قوانين مالي اسلام است.

«الحيات»، چاپ لندن به نقل از مؤسسه مالي «دي بانکرز» نوشت: پانصد مؤسسه مالي در جهان، مطالعه شده‌اند که از اين تعداد، 280 مؤسسه بر پايه سيستم بانکداري اسلامي رفتار مي‌کنند و در رأس اين مؤسسات، بانک‌هاي بخش خصوصي ايران است که گردش مالي حدود 235 ميليارد دلار دارند و کمترين خسارات را متحمل شده‌اند. پس از آن، عربستان سعودي با گردش مالي 92 ميليارد دلار و سپس بحرين با 37 ميليارد دلار گردش مالي در بانک‌هاي سنتي، موفق شده‌اند بحران را پشت سر بگذارند.

بنا بر اين گزارش، سيستم بانکداري اسلامي، بر پايه معامله پول با خدمات طراحي مي‌شود و کار در اين بانک‌ها محور فعاليت به شمار مي‌رود و توليد پول از کار است كه اين رمز موفقيت آنهاست. برخي بانک‌هاي اروپايي نيز در انديشه طراحي بانک‌هايي بر همين محور هستند تا بر محوريت سيستم پولي.

الحيات مي‌نويسد: دي بانکرز در پايان از کشورهايي نام مي‌برد که محوريت بانک‌ها در اين کشورها، درآمدزايي پول از پول است و آن را خطاي بزرگ سيستم سرمايه‌داري جهان غرب خوانده است.

اين روزنامه در پايان مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد، اين تحليل تا اندازه‌اي از واقعيت فاصله داشته باشد. احتمالا اين گزارش، پشت پرده‌هايي دارد که از سوي برخي بانک‌هاي غير دولتي منطقه حمايت مالي مي‌شود.

منبع: سایت خبری تابناک

► هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری وجود ندارد
تبانی مدیریتی در موسسه مالی و اعتباری توسعه ◄

مطالب مرتبط
بنر