سهم شاغلان زن در کشور روز‌به‌روز کم‌تر می‌شود

شنبه ، 18 بهمن 1393 ، 12:02

بانکی دات آی آر: مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مردانه شدن اشتغال و زنانه‌شدن بیکاری در کشور خبر داد و گفت: طی سال‌های 1388 تا 1392 سهم شاغلان مرد روند سعودی و شاغلان زن روند نزولی داشته است.

به گزارش ایسنا، وحیده نگین در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: با نگاه به روند اشتغال از سال 1388 تا 1392 که شکاف جنسیتی اشتغال روند سعودی داشته و جذب مردان در بازار کار نسبت به زنان همواره بیشتر بوده است.

وی افزود: علی‌رغم سهم اندک شاغلان زن از اشتغال کشور سهم آنان در تعدادی از گروه‌های عمده فعالیت به لحاظ ماهیتی و شرایط اجتماعی و خانوادگی از جمله آموزش و سلامت به سهم شاغلان مرد نزدیک‌تر شده است.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توانمندسازی زنان توجه به پوشش مخاطرات بیماری، از کارافتادگی، سالمندی، بیکاری و به عبارتی ارائه‌ی خدمات تامین اجتماعی خاص است. از این‌رو الویت‌دادن به تامین اجتماعی و برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به غلبه بر فقر و کاهش نابرابری‌های اجتماعی بر می‌گردد.

نگین در ادامه با اشاره به اقدامات موثر وزارت کار در حوزه اشتغال، توانمند‌سازی و تامین اجتماعی زنان اظهار کرد: از توانمندسازی زنان بر مبنای آموزش‌های مهارتی، آموزش‌های پایه‌ای و تخصصی در کارگاه‌های مجهز، آموزش مهارت‌های زندگی به منظور توانمندسازی زنان کارگر، توانمند‌سازی زنان روستایی، آموزش مهارت‌های پیشرفته برای زنان فارغ‌التحصیل و مدیران بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی و مهارت‌آموزی اقشار آسیب‌پذیر و زنان آسیب دیده اجتماعی با هدف بازگشت آنها به زندگی سالم به عنوان مهم‌ترین اقدامات وزارت کار در این حوزه نام برد.

وی ادامه داد: وزارت کار در دور جدید فعالیت خود در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به زنان و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آنها در حوزه‌های مختلف دارد.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما اعتقاد راسخ داریم که زنان می‌توانند در صورت استفاده شایسته از توانمندی‌های آنان منبع تامین‌کننده‌ای در امر توسعه پایدار و مقاوم‌سازی اقتصاد ملی باشند.

به گفته نگین مشارکت زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه محرکی قدرتمند برای توسعه اقتصادی و مقاوم‌سازی کشور محسوب می‌شود. اما مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان تاثیر به مراتب بیشتری بر توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. به نحوی که زنان نسبت به مردان سهم بیشتری از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری در آموزش فرزندانشان می‌کنند.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال حمایت از زنان و دختران معلول و زنان سالمند، حمایت از زنان تعاونگر و تعاونی‌های بانوان، ایجاد مراکز اجتماع درمان‌مدار زنان و نگهداری و پرورش دختران بی‌سرپرست را از دیگر برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت حمایت و توانمندسازی زنان برشمرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن تفاهم‌نامه مذکور مفهوم عدالت جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با زنان تقویت و توسعه و نهادینه‌سازی شود.

► وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در پایان وقت اداری شنبه ۱۸بهمن ۹۳
پیگیری تخلفات بانک‌ها در هیات انتظامی بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر