پول مانند ديناميت مي‌‏تواند کوه را ويران کند

شنبه ، 26 بهمن 1387 ، 12:10

در سال 81 مطالبات معوق بانک‌‏ها7.1 بود و اکنون در پايان دي‌‏ماه سال 87 متجاوز از 20 درصد است که ما اين افزايش را به دليل نبود بانک جامع اطلاعاتي مي‌‏دانيم.

‌ محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي صبح امروز در همايش بين‌‏المللي نظام سنجش اعتبار با بيان اين مطلب افزايش مطالبات معوق سيستم بانکي را ناشي از نبود نظام جامع اطلاعاتي و سنجش اعتبار دانست و گفت:‌ رقم اسمي و دفتري موجود حکايت از 380 هزار ميليارد ريال مطالبات معوق بانکي دارد.


دکتر بهمني تصريح کرد: به دليل نبود بانک جامع اطلاعات شرکت‌‏هاي اقماري بسياري در کشور ايجاد شد که با سرمايه‌‏هاي محدود از ده‌‏ها بانک کشور تسهيلات دريافت کردند و بانک‌‏هاي ما از آن اطلاعي ندارند و اين نتيجه عدم وجود سيستم جامع اطلاعاتي است.


بهمني با بيان اينکه هر کجا جلوي ضرر گرفته شود، منفعت است، گفت: 40 سال قبل وقتي براي مسائل پولي و اعتباري و مالي تصميم مي‌‏گرفتيم وثيقه را اول قرار مي‌‏داديم. اما امروز به اين نتيجه رسيديم که وثيقه عامل برگرداندن منابع ما نيست. چرا که امروز ما هزاران ميليارد ريال وثيقه داريم که براي ما پول نمي‌‏شود.


وي تصريح کرد:‌ بايد اجازه دهيم سنجش اعتبار مشتريان به درستي اجرا شود تا موفقيت حاصل شود. تنها بانک اطلاعات و سنجش اعتبار کافي نيست چرا که در بحراني که غرب با آن مواجه شد، بانک جامع اطلاعات و سنجش اعتبار وجود داشت ‌‏اما به آن بي‌‏توجهي مي‌‏شد.


رئيس کل بانک مرکزي با پر رنگ‌‏ کردن نقش بانک‌‏ها در اقتصاد کشور، ‌‏گفت:‌ امروز کمتر پروژه‌‏اي است که ردپاي نظام بانکي در آن نباشد. چرا که يک سوم اقتصاد کشور را نظام بانکي تشکيل مي‌‏دهد و در بسياري از پروژه‌‏ها 80 درصد پروژه‌‌‏ را تأمين مالي مي‌‏کند.


وي به ضرورت کنترل سياست‌‏هاي پولي اشاره کرد و گفت: پول همانند ديناميت است که مي‌‏تواند زير کوه قرار بگيرد و آن را خراب کند و جاده‌‏اي را باز کند و نيز مي‌‏تواند زير خانه‌‏اي قرار بگيرد و جان چندين نفر را بگيرد. لذا اگر برنامه‌‏ريزي دقيق روي آن صورت بگيرد، اثر مفيدي خواهد داشت.


بهمني به بانکداري بدون ربا و ضرورت آن در سيستم بانکي اشاره کرد و گفت:‌‏ لازمه اين بانکداري نظام جامع اطلاعات است. در بانکداري بدون ربا بازار پول و سرمايه به هم وابسته‌‏اند. اگرچه برخي معتقدند اين دو بازار از هم منفک هستند.


وي ويژگي بانکداري بدون ربا را سيال بودن منابع و تعديل فرهنگ وثيقه دانست و گفت: اين به آن معنا است که ما وثيقه دريافت نکنيم و زماني محقق مي‌‏شود که ما اطلاعات کاملي از مشتريان داشته باشيم.


رئيس کل بانک مرکزي پيشگيري را مقدم بر درمان در اعطاي تسهيلات توصيف کرد و گفت:‌ اگر ما مشتريان را درست رتبه‌‏بندي کنيم، هزينه کمتري در پرداخت تسهيلات مي‌‏پردازيم. مطالبات معوق نمي‌‏شود و منابع به انحراف نخواهد رفت.


بهمني با بيان اينکه يکي از علل تورم، انحراف تسهيلات است، گفت:‌ اگر منابع به جاي آنکه به سمت تأمين مواد اوليه و تکميل چرخ‌‏هاي نيمه‌‏تمام به سمتي برود که خود مي‌‏خواهد به جاي افزايش عرضه تقاضا را افزايش مي‌‏دهد که اين طبقه افزايش تورم خواهد شد.


بهمني تصريح کرد: سال 88 سال کنترل دقيق و سنجش اعتبار سيستم بانکي است و ما به راهي مي‌‏رويم که انحراف تسهيلات نداشته باشيم.


وي خاطر نشان کرد:‌ از رهگذر استقرار سيستم جامع سنجش اعتبار علاوه بر کاهش ريسک اعتباري هزينه بانک‌‏ها نيز کم مي‌‏شود و مطالبات معوق کمتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► اولین مجوز تاسیس بانک خصوصی در دولت نهم
جزئيات مزايده 1270 ميليارد ريالي املاك مازاد بانك‌هاي كشور ◄

مطالب مرتبط
بنر