تازه‌ترین رقم هزینه ماهانه خانوارهای کارگری اعلام شد

دوشنبه ، 20 بهمن 1393 ، 12:00

بانکی دات آی آر: تازه‌ترین رقم سبد هزینه معیشت یک خانوار کارگری با درنظر گرفتن نرخ تورم، 2 میلیون و 700 هزار تومان در ماه اعلام شد.

هادی ابوی - دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به تلاشهایی که دولت درباره کاهش نرخ تورم و مهار آن به کار گرفت تا نرخ تورم انتظاری محقق شود و خود را نشان بدهد، امسال نرخ تورم کاهش یافت و تاحدودی تثبیت شد.

وی افزود: بر این اساس آخرین رقم سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری با احتساب نرخ تورم موجود به 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، این رقم بر مبنای دریافت گزارش وضع معیشت خانوارها در استانهای کشور به طور سرجمع گرفته شده است.

ابوی تصریح کرد: تا قبل از کاهش نرخ تورم این رقم 3 میلیون و 300 هزار تومان برآورد می‌شد اما اقدام به موقع دولت از روند صعودی آن جلوگیری کرد البته این رقم مربوط به سال 93 است و باید دید با حداقل دستمزدی که قرار است در شورای عالی کار تعیین شود، سال آینده رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری چه میزان خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارگران با حداقل مزد 600 هزار تومانی قادر به امرار معاش نیستند، گفت: هم اکنون در هر خانواده دست کم دو نفر کار می‌کنند و حتی زنان خانه نیز به کمک آمده‌اند تا بتوانند نیازهای معیشتی خانوار را تامین کنند زیرا این درآمد کفاف زندگی‌ها را نمی‌دهد.

دبیرکل‌ کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: اگرچه افزایش قیمت بنزین و حتی نان زیاد نبوده ولی افزایش چند قلم کالا به خودی خود در سبد هزینه خانوارهای کارگری تاثیرگذار است زیرا این قشر بیشترین میزان مصرف از وسایل حمل و نقل درون شهری و برون شهری را دارند و نان قوت اصلی آنها محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه شورای عالی کار بر تامین معاش خانوارهای کارگری تاکید خواهیم کرد و بر میزان تورم و افزایش آن بحثی نداریم تنها بحث ما این است که یک خانوار چهارنفره بتواند با شرایط کنونی امرار معاش کند و شورای عالی کار ماده 41 قانون کار به خصوص تبصره دو آن را مدنظر قرار بدهد.

پیشتر آخرین رقم سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سه ماهه نخست امسال از سوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران 2.2 میلیون تومان اعلام شده بود که در مقایسه با رقم یک میلیون و 700 هزار تومانی سال گذشته 500 هزار تومان افزایش داشت.

هزینه سبد معیشت یک خانوار کارگری برمبنای مولفه‌هایی همچون خط فقر و افزایش نرخ تورم محاسبه می‌شود.

کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور نیز چندی قبل از اعلام آخرین رقم سبد هزینه معیشت کارگران تا 15 بهمن ماه خبر داده بود اما به دلیل پاره‌ای ملاحظات از اعلام آن خودداری کرد.

► راه‌اندازی معاملات آنلاین قراردادهای مشتقه بورس کالا
زمان واریز یارانه نقدی بهمن ماه ◄

مطالب مرتبط
بنر