راه‌اندازی معاملات آنلاین قراردادهای مشتقه بورس کالا

دوشنبه ، 20 بهمن 1393 ، 13:07

بانکی دات آی آر: معاملات آنلاین قراردادهای مشتقه بورس کالا با حضور رییس سازمان بورس و مدیر عامل بورس کالا افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم گفت: یکی از نکات مورد تقاضای فعالین بازار سرمایه این است که پرتفویی تشکیل شده تا از تنوع پذیری کاملی برخوردار باشد. همچنین در پوشش ریسک بتوانند از پتانسیل‌هایی برای افزایش بازدهی و کاهش ریسک برای سبد کالایی سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

وی افزود: بنابراین برای این که بتوانیم پرتفویی مناسب سرمایه‌گذاران تشکیل دهیم این پرتفوی باید ابتدا متنوع بوده و از سوی دیگر همبستگی لازم را بین اقلام برقرار کند، لذا اقداماتی که در بورس کالا صورت گرفت پاسخی است به مطالبه فعالین بازار.

رییس سازمان بورس ادامه داد: علاوه بر این تقاضای دیگری از سوی فعالین وجود دارد که در حال پیگیری است و آن این است که صندوق مشترک سکه به عنوان خروجی جدید به محصولات بازار سرمایه اضافه شود.به طوری که اوراق مشتقه و فیزیک سکه مجموعا در یک صندوق مورد معامله قرار گیرند تا بخشی از آن توسط سرمایه‌گذاران به عنوان درصدی که می خواهند پرتفوی خود را بر اساس آن تشکیل دهند سهم داشته باشند.

فطانت تصریح کرد: این درحالی است که در راه اندازی معاملات آنلاین قراردادهای مشتقه این نگرانی وجود دارد که بازارهای جانبی از علامت‌های بازار آتی سکه تاثیر بپذیرند که این موضوع همواره مورد پایش و نظارت قرار داده می‌شود تا نگرانی ها به حداقل ممکن رسیده و سکه بازار آتی بتواند شکل گرفته و ادامه پیدا کند.

به گفته وی، اگر مواظبت ها و نظارت های کافی صورت نگیرد این بازار با اثرپذیری سایر بازارها مانند ارز می‌تواند به مخاطره بیفتد.

► وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در نیمروز دوشنبه ۲۰بهمن ۹۳
تازه‌ترین رقم هزینه ماهانه خانوارهای کارگری اعلام شد ◄

مطالب مرتبط
بنر