نقش شرکت های نرم افزاری در مسیر رشد اقتصاد کشور

دوشنبه ، 20 بهمن 1393 ، 14:32

بانکی دات آی آر: بیش از 15 سال است که مدیران صنایع ما با مفاهیم ای آر پی یا همان برنامه ریزی منابع سازمانی آشنا شده اند و بنظر می رسد درچند سال اخیر بسیاری از سازمان ها در راستای آماده شدن جهت ورود به عرصه های رقابتی جدی تر بدنبال پیاده سازی آن در سازمان خود می باشند برای نمونه در سال 91-92 حداقل با 15 شرکت بزرگ ارتباط داشتم که بطور جدی بدنبال ارزیابی محصول ای آر پی و توان اجرایی آن توسط شرکت های نرم افزاری در ایران بودند این بدین معنی است که مدیران کلیدی صنعت ما به این نیاز رسیده اند که برای رشد، شکوفایی و رقابت پذیری صنعت خود می بایستی زیر ساخت سازمان خود را با پیاده سازی فرهنگ، دانش و ابزار ای آر پی بازسازی کنند اما سئوال این است که چرا تا امروز صنایع ما از در اختیار داشتن یک ای ار پی واقعی محروم میباشند؟

معتقدم حداقل شرکت های بزرگ نرم افزاری در ایران در کند شدن روند توسعه اقتصاد کشور سهم قابل توجهی دارند چرا که در 10 سال گذشته شاید بدلیل توان ضعیف مالی آنها و یا در اختیار نگرفتن نیروهای متخصص و مشاور در تمامی لایه های تولید، محصولاتی را به بازار ارائه کردند که فقط نام ای آر پی را به یدک کشیده و نتیجه آن این است که امروز صنعت ما نسبت به وجود یک محصول ای آرپی ایرانی نگاهی منفی دارد

نکته جالب این که وقتی به سراغ یک ای آر پی معتبر خارجی می رویم ضعف دانش بومی در پیاده سازی آن نیز بطور جدی مشهود است البته نکات مربوط به تحریم خرید لایسنس نیز قابل توجه میباشد

اما راه حل چیست؟
پیشنهاد میکنم شرکت های نرم افزاری تولید کننده ویا پیاده ساز راه حل های جامع سازمانی یکی از چهار مسیر زیر را انتخاب کنند تا صنعت ما نیز از این چالش بسیار جدی خروج کند
در مسیر اول رعایت صداقت با مشتری میباشد یعنی لیبل ای آر پی را از روی محصول خود پاک کرده و اجازه دهیم مشتری با آنچه که هست آشنا شود و تصمیم به خرید گیرد مطمئن باشید محصول شما بازار خود را خواهد داشت
مسیر دوم براساس بودجه و ظرفیت شرکت، برنامه ریزی و تولید داشته باشیم برای مثال شرکت نرم افزاری که دارای یک راه حل منابع انسانی جامع شامل 17 ماژول یکپارچه باشد خیلی بهتر درآمدزایی خواهد داشت تا مدعی یک محصول جزیره ای که تنها نام ای ار پی را با خود دنبال می کند
مسیر سوم شرکت هایی که قصد ارائه و پیاده سازی ای ار پی خارجی را دارند پیشنهاد میشود ابتدا دانش خود را در این زمینه کامل کرده سپس به سمت بازار حرکت کنند. یکی از نشانه های ارزیابی سطح دانش و توانایی این نوع شرکت ها دوره ها و یا کارگاه های آموزشی برگزار شده توسط آنها میباشد البته مطمئن هستم که تورهای بازدید تخصصی در سایت مشتریان آنها از اولویت های کاری تیم مشاور و ارزیاب سازمان شما خواهد بود نکته دیگر اینکه تا چه اندازه در سازمان خود از محصولی که به مشتری ارائه می کنند بهره مند شده اند؟

مسیر چهارم این است که 4 یا 5 شرکت بزرگ نرم افزاری با یک هلدینگ بزرگ کشور قراردادی 5 ساله تنظیم کرده تا یک ای آر پی واقعی ایرانی تولید شود

در صورت تمایل پیشنهاد می کنم در راستای تقویت فرهنگ ضرورت پیاده سازی ای آر پی واقعی در صنایع کشور یک جمله از مزایای بکارگیری آن به مطلب فوق پیوست کنید

با آرزوی روزهای خوب برای اقتصاد و صنعت کشور

منبع: linkedin
مجتبی نصیری

 

► وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در پایان وقت اداری دوشنبه ۲۰بهمن ۹۳
چگونگی تاثیر تبلیغات بر ذهن مصرف‌کننده ◄

مطالب مرتبط
بنر