انتشار نسخه جدید سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ویرایش سال 2015

پنجشنبه ، 23 بهمن 1393 ، 10:05

 

بانکی دات آی آر: سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 به عنوان رایج ترین استاندارد بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت در سال 2015 بازنگری گردیده و ویرایش جدید آن منتشر شده است. پیش نویس آخرین ویرایش این استاندارد از طریق وب سایت سازمان بین المللی استانداردها ایزو در دسترس می باشد.

پیش نویس استانداردهای جدید برای ایجاد و یا بازنگری استانداردهای قبلا منتشر شده از جمله سیستم های مدیریت کیفیت پس از بررسی توسط کارشناسان در قالب کمیته های فنی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تأیید و تصویب توسط اکثریت اعضاء به صورت رسمی منتشر می گردد. اعضای کمیته ها، متخصصان و خبرگان در هر حوزه از سراسر جهان می باشند.

ویرایش جدید تا پیش از پایان سال 2015 به صورت رسمی بایستی منتشر گردد. ویرایش پیشین استاندارد که هم اکنون نیز معتبر می باشد بازنگری شده سال 2008 میلادی می باشد. ویرایش سال 2008 نسبت به نسخه پیشین استاندارد تغییرات بنیادینی دربر نداشت. تغییراتی که در برخی بندها و بیشتر مفهومی بود اما نسخه جدید استاندارد به نظر می رسد که تغییرات قابل توجهی را در خود دارد.

بازنگری ها و تغییرات پیش بینی شده در این استاندارد عمدتا شامل موارد زیر می باشد

اضافه شدن مباحث شناسایی، کنترل و در کل مدیریت ریسک ها به عنوان یک الزام

افزایش الزام و تعهد مدیریت عالی و ارشد سازمان ها جهت انجام وظایف بیشتر خود در قبال طرح ریزی، پشتیبانی و پیاده سازی خط مشی کیفیت در ارتباط با نیازمندی های کسب و کار سازمان

ایجاد تغییرات و بازنگری در مفاهیم، اصطلاحات و واژه ها

مباحث مرتبط با اقدامات پیشگیرانه حذف شده تا در مرحله طراحی شناسایی شوند

شرکت هایی که هم اکنون گواهینامه استاندارد را با ویرایش معتبر سال 2008 دریافت کرده اند، طبعا تا زمان اعتبار آن که سه سال می باشد، زمان کافی در اختیار دارند تا مفاهیم، مبانی، الزامات و نیازمندی های استاندارد جدید را در سازمان خود مستقر نمایند و پس از انجام روال ممیزی توسط سازمان ها و موسسه های گواهی دهنده، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت را با ویرایش سال 2015 دریافت دارند.

منبع: linkedin

حسین عبدی

► مشتری‌های خود را چگونه تسخیر کنیم؟
توقف تولید پنج سواری داخلی ◄

مطالب مرتبط
بنر