کسب و کارهایی که فکر می‌کنند، مردم نمی‌فهمند

دوشنبه ، 27 بهمن 1393 ، 12:09

بانکی دات آی آر: تورج صابری‌وند در روزنامه فرصت امروز نوشت: این جمله‌ی کوتاه ترجیع‌بند بسیاری از پروژه‌های ناموفق طراحی‌ست، گویی به یک توافق نانوشته‌ رسیده‌ایم که هیچ کدام‌مان از طراحی و از چگونگی فهم آن هیچ نمی‌دانیم. در واقع طراح‌‌ تصویری از «نافهمی» سفارش‌دهنده‌ها در ذهن خود ساخته. سفارش‌دهنده از نافهمی طراح. و هر دو از نافهمی جامعه. و نتیجه این نوع فکر، به همان نوع کار منجر شده. سطح فهم خود را از هر جایی که هست، آگاهانه و ناآگاهانه پایین کشیدن منجر به رفتار نافهمانه می‌شود. در واقع اگر هم فهمی داشته‌ایم آن را نابود کرده‌ایم تا چونان نافهمان طراحی کنیم. به این هم توجهی نمی‌کنیم که وقتی خود را به نافهمی می‌زنیم، چه فرقی می‌کند که واقعا می‌فهمیم یا نه؟ مهم این است که چون نافهم‌ها رفتار می‌کنیم. در و دیوار شهر گواهی می‌دهد که این کار را کرده‌ایم. دور و بر مان پر شده است از بلاهت‌های طراحی. فرض نافهمی، منجر به طرح‌های بی مفهوم شده است.

در واقع ما بر اساس آن‌چه که باور داریم و آن‌چه درست می‌دانیم، رفتار نمی‌کنیم. رفتار دیگری را بازی می‌کنیم که دروغین است. کاری را می‌کنیم که به آن باور نداریم. مثلا طرح‌های ساده را باور داریم اما چون فکر می‌کنیم جامعه، طرح‌های ساده را نمی‌فهمد و یا با آن‌ ارتباط نمی‌گیرد، طرح‌هایمان را ساده کار نمی‌کنیم، می‌رویم دنبال آن‌ طرحی که قابل فهم‌تر باشد. قابل فهم بودن هم تعریف نادقیقی است که هر کسی در ذهن خود ساخته. این‌که این اطمینان از نافهمی جامعه، از کجا می‌آیند هیچ دلیل و منطق اثبات‌کننده‌ای وجود ندارد. هیچ سنجه‌ای هم برایش وجود ندارد. سفارش‌دهنده‌ها و طراح‌ها پیش‌قضاوتی دارند که باعث توقف ایده‌های درخشان و مانع طرح‌های پیشرو می‌شود و در نهایت به معمولی‌ترین‌ طرح‌ها و محافظه‌کارترین‌شان قناعت می‌شود. صاحبان کسب‌وکارهای باید بدانند طرح‌های‌شان، مواد اولیه‌ی تصویری‌ست که از برندشان در ذهن جامعه ساخته می‌شود. اگر خود را خلاق نشان دهند، جامعه آن‌ها را برندهایی خلاق فرض می‌کند. اگر طرح‌هایشان خلاق باشد، کل آن کسب و کار را خلاق قبول می‌کنند و البته اگر تصویری معمولی از خود نشان دهند، جامعه آن‌ها را تنها در جایگاه یک برند معمولی می‌پذیرد.

گاهی صاحبان برندها به اشتباه تصویر می‌کنند که باید بر اساس سلیقه‌ی یک مخاطب فرضی نافهم، طراحی‌هایشان را پیش ببرند. نتیجه‌ی این می‌شود طرح‌هایی که خود آن کسب‌وکار را نافهم نشان می‌دهد. کسب‌وکارها در طراحی و گرافیک، باید آن‌گونه رفتار کنند و آن تصویری از خود نشان دهند که هستند یا می‌خواهند باشند. مردم آن را می‌فهمند و می‌پذیرند. همان کاری که با برندهای خارجی می‌کنند.

► چند نکته باارزش بازاریابی که می‌توانیم از یک شرکت چند میلیارد دلاری یاد بگیریم
وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در نیمروز دوشنبه ۲۷بهمن ۹۳ ◄

مطالب مرتبط
بنر