ساخت گوشی هوشمند برای سازنده چقدر هزینه خواهد داشت؟

دوشنبه ، 4 اسفند 1393 ، 10:42

بانکی دات آی آر: آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که ساخت یک گوشی هوشمند مثل آیفون برای سازنده‌اش چقدر هزینه دارد؟ این گوشی‌ها، دستگاه‌های نسبتاً گرانی هستند. با گوشی‌های لوکسی که از طلا و الماس در ساخت آن‌ها استفاده‌شده کاری نداریم ولی اگر بخواهید یک آیفون ۶ یا Galaxy S5 بخرید باید بیشتر از ۶۰۰ دلار پول بدهید.

به گزارش ۱پزشک، شرکت تحقیقاتی IEEE دراین‌باره تحقیق کرده و هزینهٔ ساخت مدل‌های مختلف آیفون و گوشی‌های سری Galaxy S را برآورد کرده است.

همین‌طور که در تصویر می‌بینید، آیفون ۶ گران‌ترین دستگاهی است که اپل با هزینهٔ ۲۲۸ دلار می‌سازد. گران‌ترین دستگاه سری Galaxy S نیز Galaxy S5 با هزینهٔ ۲۱۵.۴۴ دلار است.

این نمودار علاوه بر مشخص کرده هزینهٔ تمام‌شده، اطلاعات جالب دیگری نیز در اختیار ما می‌گذارد. طبق این نمودار، گران‌ترین قسمت‌های یک گوشی، پردازنده، صفحهٔ نمایش و بخشی با عنوان «دیگر قطعات الکتریکی و فلزی» هستند و این رویه در سه یا چهار نسل گذشته از این گوشی‌ها تکرار شده است.

کاهش قیمت حافظه‌های دیجیتالی در سال‌های گذشته به‌خوبی خودش را در این نمودار نشان می‌دهد. به‌گونه‌ای که در مدل‌های اولیهٔ Galaxy S و آیفون، حافظه جزو عمدهٔ هزینه‌های گوشی بوده است ولی اکنون سهم زیادی از هزینهٔ ساخت ندارد.

جالب‌توجه است، باتری بااینکه اهمیت زیادی برای خریدار دارد ولی هزینهٔ قابل‌توجهی برای سازنده ندارد. شاید تنها پیشرفت باتری‌ها در سال‌های گذشته را بتوان در افزایش ظرفیت آن‌ها دانست.

آیفون ۴ اولین آیفونی است که به دوربین جلو و فلاش LED مجهز شد. به همین خاطر هزینهٔ دوربین در این گوشی ناگهان به نزدیک دو برابر رسید.

آیا سازندگان گران‌فروشی می‌کنند؟

طبق این آمار، ساخت هر دستگاه آیفون ۶ حدوداً ۲۳۰ دلار خرج دارد. ولی اگر بخواهید آیفون ۶ با حافظهٔ ۱۶ گیگابایتی بخرید باید ۶۴۹ دلار بپردازید. یعنی ۲۸۰ درصد بالاتر از قیمت ساخت.

نکته‌ای که باید به آن توجه بشود، این است که این هزینه‌ها صرفاً هزینهٔ ساخت است. درصورتی‌که هزینه‌های بسیاری مثل تحقیق و توسعه برای ساخت مدل‌های جدید آیفون و برنامه‌نویسی سیستم‌عامل iOS و نرم‌افزارهای رایگان اپل به‌خودی‌خود شامل هزینه‌های بسیار زیاد نیروی انسانی هستند.

البته باید توجه داشته باشید،‌ اپل می‌تواند آیفون را خیلی گران بفروشد، چون مردم می‌خرند. شاید اگر به نصف این قیمت هم بفروشد ضرر نکند ولی چون مردم با همین قیمت از آن استقبال می‌کنند، لزومی به کاهش قیمت نمی‌بیند.

► پیامک ده ریال گران‌تر شد
چگونه می‌توان فایرفاکس ربوده شده را پس گرفت؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر