آیا سامسونگ خودرو الکتریکی بدون راننده می‌سازد؟

سه شنبه ، 5 اسفند 1393 ، 11:24

بانکی دات آی آر: شواهد و توانمندی‌های سامسونگ تحلیلگران بازار کره را متقاعد کرده که غول تکنولوژی دنیا باید به دنیای خودروهای الکتریکی بدون راننده نیز ورود کند.
به گزارش دیجی کالا، سامسونگ قصد دارد با استفاده از چیپست های اگزینوس تولیدی خود، حضوری جدی در حوزه‌هایی چون اتومبیل‌ها، اینترنت اشیا و روبات‌ها داشته باشد. حال سؤال اصلی اینجاست که با وجود چنین سیاستی، ممکن است سامسونگ به صنعت خودروهای بدون راننده وارد شود؟

 

سامسونگ در وبسایت رسمی انگلیسی معرفی چیپست های اگزینوس خود به قابلیت بهره گیری از این چیپست ها در محصولات اینترنت اشیا، گجت های پوشیدنی، خودروی‌های بدون راننده، واقعیت مجازی، تلویزیون‌های 8K و روبات‌ها به عنوان تکنولوژی‌های آینده پس از سال 2015 اشاره کرده است.

سامسونگ همچنین در صفحه معرفی گلکسی نوت 4 از مزیت استفاده از چیپست های 20 نانومتری اگزینوس 7 هشت هسته ای در فناوری شناسایی عنبیه چشم یا Iris Recognition یاد کرده بود.

اما از کره جنوبی خبر می‌رسد که بازار این جملات را بیشتر از همه به معنای ورود چیپست های اگزینوس به دنیای خودروهای بدون راننده تفسیر می‌کند.

چیپست ها امروزه نقشی بسیار حیاتی در صنعت خودروهای بدون راننده ایفا می‌کنند و از آن‌ها به عنوان مغز متفکر خودرو و پلتفرم ارتباطی آن یاد می‌کنند. کوالکام که از رقبای جدی سامسونگ در تولید چیپست ها محسوب می‌شود در CES 2015 از اولین سیستم خودروی هوشمند خود با استفاده از چیپست اسنپ‌دراگون 602 در خودروی مازراتی کواتروپورته GTS رونمایی کرد.

انویدیا نیز از دیگر کمپانی‌هایی است که امیدوار است با چیپست های فوق قدرتمند تگرا نقشی بزرگ در صنعت خودروهای بدون راننده داشته باشد. این کمپانی در CES امسال چیپست های تگرا X1 را معرفی کرد که دارای توان محاسباتی یک ترافلاپ است و یکی از اهداف اصلی و کاربردی آن را صنعت خودرو معرفی کرده است.

همچنین سونی اخیرا دو درصد از سهام کمپانی ژاپنی ZMP را خریداری کرده است. این کمپانی در حوزه روبات-خودرو فعالیت می‌کند و سونی قصد دارد با همکاری این کمپانی تکنولوژی سنسورهای تصویری مشهور خود را به این کمپانی بیاورد. این دو کمپانی امیدوارند که بتوانند با این همکاری حضوری موفق در حوزه هوش مصنوعی خودرو داشته باشند.

اپل، رقیب کهنه‌کار سامسونگ هم با تحت پروژه تیتان بر روی یک خودرول الکتریکی (و به احتمال بسیار بدون‌ راننده) کار می‌کند. و اگر یک دلیل برای کنار گذاشتن شک و تردیدهای سامسونگ جهت ورود به صنعت خودروهای بدون راننده کافی باشد، به نظر همین سیاست جدید اپل کافی خواهد بود.

دیگر کمپانی مشهور کره ای یعنی ال‌جی هم از طرق مختلف به این صنعت متصل است. ال‌جی گروپ، ال‌جی الکترونیکس، ال‌جی اینوتک و ال‌جی کِم بخش‌های مختلفی هستند که در صنعت صفحه نمایش‌های خودرو، خودروهای بدون راننده، ماژول‌ها و باتری خودرو فعال هستند. ال‌جی همچنین باتری خودروی بدون راننده گوگل را نیز تأمین می‌کند و در سال 2014 پس از پاناسونیک و AESC در رتبه سوم تولیدکنندگان باتری قرار گرفت. (سامسونگ رتبه ششم این جدول را به خود اختصاص داده بود.)

سامسونگ دو عنصر اصلی برای تولید یک خودروی الکتریکی را در اختیار دارد؛ یک سیستم پردازشی قدرتمند چون پردازنده‌های اگزینوس و مرکزی برای توسعه باتری‌های الکتریکی یعنی Samsung SDI. (البته اگر بتواند از خروج متخصصینش و ملحق‌شدن آن‌ها به اپل جلوگیری کند!)

وبسایت بیزینس کوریا به نقل از تحلیلگران بازار می‌گوید که تجربه حضور در صنایع مرتبط با خودرو یک برتری برای سامسونگ نسبت به رقبا محسوب می‌شود. این مضاف بر پلتفرم‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری این کمپانی است که ارتباط تنگاتنگی با صنعت خودرو و مخصوصا نوع بدون راننده آن دارد.

► اپل در حال قاپیدن متخصصین سامسونگ!
هشت زبان جدید به «سیری»اضافه می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر