وضعیت بازگشت پالایشگاه ها به بورس چگونه خواهد بود؟

سه شنبه ، 5 اسفند 1393 ، 12:14

بانکی دات آی آر: در شرایطی که مشکل کیفی‌سازی پالایشگاه با مصوبه هیات وزیران برطرف شده است اما همچنان بازار سرمایه از غیبت 6 پالایشگاه مطرح کشور رنج برده و سرمایه هزاران سهامدار در این شرکتها بلوکه شده است.

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه پیش بود که مشکل کیفی سازی پالایشگاه ها بعد از ماه ها بررسی با مصوبه هیات وزیران برطرف شد و به پالایشگاه ها 5 سال فرصت داده شد تا کیفی سازی را انجام دهند.

بعد از این مصوبه مسئولان بازار سرمایه وعده دادند که نماد پالایشگاه های متوقف شده در بورس به زودی بازگشایی می‌شود، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خبری از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی نبوده و مشخص نیست چشم هزاران سهامداران منتظر پالایشگاهی چه زمانی به این نمادها روشن می شود.

طولانی شدن بازگشت پالایشگاه ها به بورس به این دلیل است که این شرکتها باید پس از دریافت اطلاعات قیمت نفت خام، محاسبات لازم را انجام داده و پیش بینی سود خود را اعلام کنند تا زمینه بازگشایی نماد آنها فراهم شود.اما با وجود وعده های مختلف هنوز قیمت نفت خام به پالایشگاه ها اعلام نشده و به همین دلیل هیچ یک از شرکت های پالایشگاهی نتوانستند محاسبه لازم را انجام داده و صورت های مالی و بودجه 1394 خود را اعلام کنند.

این در حالی است که طی یکماه گذشته جلسات مختلفی در کمیته ثبات بازار سرمایه برای حل این مشکل برگزار شده اما تا کنون اقدامی عملی از سوی مسئولان وزارت نفت صورت نگرفته و پالایشگاه ها همچنان منتظر اعلام قیمت های جدید هستند تا بتوانند صورتهای مالی خود را به بورس اعلام کنند.

این فرایند در حالی طولانی شده است که هزاران سهامدار شرکتهای پالایشگاهی در روزهای آخر سال چشم به بازگشت پالایشگاه‌ها به بورس دوخته و خواهان بازگشایی هرچه سریعتر نماد این شرکتها و نقد کردن سهام خود هستند.

‌با این حال برخی شنیده ها حاکی از تلاش مسئولان برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها قبل از پایان سال بوده و قرار است قیمت نفت خام طی روزهای جاری به پالایشگاه ها ابلاغ شود که اگر این وعده درست باشد سهامداران پالایشگاه ها باید منتظر برگشت این شرکتها تا قبل از پایان سال باشند.

این در حالی است که طولانی شدن توقف نماد پالایشگاه ها علاوه بر بلوکه کردن سرمایه هزاران سهامدار این صنعت و افزایش بی اعتمادی، ابهام دیگری چون کاهش قیمت جهانی نفت را نیز به این گروه اضافه کرده است به طوری که به نظر می‌رسد کاهش قیمت نفت ، اثر کاهشی روی سودآوری این واحدها داشته باشد.

زیرا کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به 50 دلار به معنی کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشگاهی و فروش این شرکت‌ها است، تا جایی که انتظار می‌رود سود این واحدها با کاهش مبلغ فروش، کاهش پیدا کند؛بر این اساس پیش بینی می شود بازگشایی نماد پالایشگاه ها منجر به کاهش قیمت سهام آنها و در نتیجه افت بیشتر شاخص بورس شود ‌با این حال باید دید وزارت نفت قیمت خوراک این شرکتها را چگونه تعیین کرده و شرکتهای پالایشگاهی بودجه سال آینده خود را چگونه پیش بینی می کنند و آیا طبق وعده های داده شده امکان بازگشت پالایشگاه ها قبل از پایان سال فراهم می شود یا نه؟

نمادهای شرکتهای پرطرفدار پالایشگاهی همچون پالایشگاه تهران از فروردین امسال، نماد پالایشگاه های بندرعباس، تبریز، لاوان و شیراز از اواخر تیرماه امسال و نماد پالایشگاه اصفهان از اسفند‌ 1392 متوقف هستند.

► تلاش دولت برای کاهش فشار بر پروژه‌های عمرانی
سنگ‌اندازی موسسات مالی بر سر راه سود بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر