مک دونالد ایران

چهارشنبه ، 6 اسفند 1393 ، 13:16

بانکی دات آی آر: مدیر عامل رستوران‌های زنجیره‌ای "پدر خوب" می‌گوید: هدف اولیه من این بود که برند خود را به مک دونالد ایران تبدیل کنم.

به گزارش ایسنا، شیوه‌ پخت‌و‌پز در این رستوران نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد، چرا که تمام غذاهایی را که در رستوران‌های دیگر با استفاده از روغن زیاد سرخ می‌شوند "پدر خوب" با استفاده از تنور می‌پزد؛ این را شهرام فخار، موسس این رستوران‌های زنجیره‌ای می‌گوید. سال آینده "پدر خوب" 10 ساله می‌شود؛ نخستین شعبه آن، خرداد 84 در تهران افتتاح شد. حالا در بسیاری از شهرهای ایران شعبه دارد.

تولد یک برند جدید

از کار خبرنگاری گرفته تا کار در صنعت پرورش جوجه یک روزه؛ شاید این کارها شباهت زیادی به هم نداشته باشد اما فخار که مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران دارد، پیش از ورود به صنعت رستوران‌داری کارهای مختلفی را تجربه کرده است؛ از جمله این دو مورد. جرقه تاسیس یک رستوران به صورت ناگهانی و در بازگشت از یک مجتمع تجاری به ذهن او رسید؛ زمانی که به استقبال مردم از غرفه‌های کوچک مواد غذایی در آن مجتمع فکر می‌کرد.

داستان برند "پدر خوب " هم قصه جالبی است؛ موسس این برند کار را در یک مغازه 24 متری شروع کرد؛ با عنوان "God Father" یا همان پدر خوانده. با آنکه اداره ثبت شرکت‌ها این عنوان را ثبت کرده بود اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن ایراد می‌گرفت و اجازه نصب تابلو داده نمی‌شد. کشمکش سر این موضوع یکسال طول کشید. موضوع به حدی چالشی شده بود که فخار به تعطیلی کار نیز فکر کرد. هنوز این فکر را عملی نکرده بود که ایده بهتری به ذهنش رسید؛ افزودن یک "O" به عنوان پیشین. حالا دیگر مشکلی با عنوان "Father Good" یا "پدر خوب" وجود نداشت؛ این‌گونه بود که برند جدیدی متولد شد.

چرا غذای سرخ‌نشدنی؟

به گفته فخار دو دلیل باعث شد وی سراغ ارائه غذاهای تنوری و بدون روغن برود؛ یکی آنکه پدرش به بیماری قلبی مبتلا شده بود و دیگری خاطره‌ای که در ذهن او ماندگار شد. روزی که به رستوران دوستش رفته بود، متوجه شد او به دختر خودش اجازه نمی‌دهد از غذای رستوران بخورد! فخار می‌گوید: با دیدن این صحنه تصمیم گرفتم غذایی را تحویل مردم بدهم که به دختر خودم هم بدون نگرانی اجازه مصرف آن را می‌دهم. اگر راضی نیستم دخترم از غذای رستوران بخورد نباید راضی باشم که بچه‌های مردم هم از آن غذا بخورند.

وی می‌افزاید: مواد غذایی در «پدر خوب» کیفیت و ارزش غذایی خود را حفظ می‌کنند و در پخت آنها از روغن استفاده نمی‌شود.

مدیر عامل رستوران‌های پدر خوب مدعی است مشتریان این رستوران از نوع غذاهای آن استقبال کرده‌اند و از کیفیت آنها راضی هستند؛ دلیل این حرف را نیز دریافت عنوان برند محبوب کشور در همایش ملی سپاس می‌داند.

به گفته فخار، این برند یک سال نیز به عنوان برترین واحد پیشرو به لحاظ محتوا و کیفیت در صنعت غذا شناخته شده و چندین سال در جشنواره قهرمانان صنعت به عنوان قهرمان معرفی شده است.

سفیر صنعت رستوران‌داری

«پدر خوب» به دلیل برنامه‌هایی که برای گسترش برند خود در کشورهای دیگر دارد، عنوان سفیر صنعت رستوران‌داری ایران در جهان را در هفتمین جشنواره قهرمانان صنعت دریافت کرد. فخار می‌گوید: برای راه‌اندازی برند خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تعدادی از شعبه‌های رستوران در سال آینده افتتاح می‌شوند.

فخار بیان می‌کند: هدف اولیه من این بود که برند خود را به مک دونالد ایران تبدیل و شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای آن را در سراسر کشور دایر کنم. اکنون که تا حدود زیادی به این هدف رسیده‌ام، به فعالیت در کشورهای دیگر فکر می‌کنم.

به گفته وی این مجموعه تمام تلاش خود را می‌کند که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

لذت از کارآفرینی

فخار مدعی است که در 55 شعبه رستوران خود برای 1500 نفر به صورت مستقیم و حدود 12 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد کرده است؛ وی این موضوع را لذت‌بخش می‌داند و می‌گوید: کارآفرینی تا حدود زیادی من را راضی می‌کند چرا که صرفا برای پول کار نمی‌کنم.

► خانه تکانی در سازمان بورس
بانک صادرات از سرمایه‌گذاری غدیر خارج شد ◄

مطالب مرتبط
بنر