شرایط پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج

پنجشنبه ، 7 اسفند 1393 ، 10:21

بانکی دات آی آر: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در برنامه تلویزیونی روزآمد درباره جزییات وام ازدواج بر اساس آنچه در لایحه بودجه ۹۴ پیش بینی شده است توضیح داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در برنامه تلویزیونی روزآمد درباره جزییات وام ازدواج بر اساس آنچه در لایحه بودجه ۹۴ پیش بینی شده است توضیح داد.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی روزآمد که هر صبح از شبکه ۵ سراسری سیما پخش می‌شود درباره زمان پرداخت وام ازدواج که قرار است به شیوه خرید اقساطی برای زوجین باشد گفت: «قانون بودجه برای سال ۹۴ در مجلس به تصویب رسیده و اجرای این قانون از اول فرردین سال ۹۴ خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه دریافت این وام گفت: قاعدتا برام وام ازدواج همان شرایطی که قبلا وام ازدواج داشته وجود دارد که زوجین عقد نامه را به بانک می‌برند.

مصری ادامه داد: قبلا زوجین فقط وام دریافت می‌کردند اما امسال در قانون بودجه مبلغ آن دو برابر شده و مجلس به جای ۵ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان تعیین کرده تا آنها بتوانند کالاهای مورد نیاز خودشان را بخرند. بانک هزینه آن کالاها را به فروشنده پرداخت خواهد کرد و اقساط آن توسط زوج یا زوجین پرداخت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که خودرو نیز شامل اقلامی که زوجین در این طرح می‌توانند خریداری کنند یا خیر، به این شکل توضیح داد: این وام برای خرید وسایل منزل است و شامل خودرو نمی‌شود، خودرو جز وسایل شروع زندگی نیست. این وام‌ها داده می‌شود تا زوجین حداقل انکانات زندگی خود را تامین کنند.

مصری در توضیحات خود به فرآیند دور زدن این قانون اشاره کرد و گفت: « این کارها آغاز می‌شود که فروشنده‌ها چه کالایی را بفروشند چه نفروشند فاکتوری را صادر کنند و ۸ درصد ارزش افزوده آن را کم کنند. بعد آن فرد می‌رود فاکتور را می‌برد بانک و بانک در وجه فروشنده مبلغی پرداخت خواهد کرد. این یک سیکل مناسبی نیست و ما فقط واسطه‌ای برای این کار درست می‌کنیم. این پول فقط با واسطه دریافت می‌شود. زمانی این کار صد در صد مفید است که واقعا از نظر اخلاقی همه به انجام آن بپردازند. یعنی هیچ فروشنده ای اگر کالا نفروخته فاکتوری برای خریدار صادر نکند.

وی افزود: اگر از نظر اخلاقی متعهد باشیم آن چه قوانین نوشته می‌شود به سود کسانی است که واقعا نیازمند به این وام‌ها هستند و با این وام زندگی آنها شروع خوبی خواهد داشت.

این عضو کمیسیسون اجتماعی مجلس در واکنش به توضیحات مجری برنامه برای توجه به ازدواج آسان گفت: « تسهیل ازدواج دست قانون، مجلس و مقررات نیست. تسهیل ازدواج دست خانواده‌هایی است که آن امیال و ایده‌آل‌های خودشان را می‌خواهند برای دو جوانی که می‌خواهند زندگی کنند در نظر بگیرند. این تعهدات اجتماعی و سنتی، ازدواج را در کشور ما سخت کرده است. ریطی به قوانین ندارد اما به قدری سخت می‌گیریم که ازدواج را سخت کرده ایم.

► جشن 2 میلیون تبلیغ فیس بوک
شرایط بانک مرکزی در بخشودگی بدهکاران ارزی ◄

مطالب مرتبط
بنر