گلایه نظام بانکی از بی مهری به بانک ها

شنبه ، 9 اسفند 1393 ، 10:23

بانکی دات آی آر: رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی با گلایه از بی مهری به بانک های کشور، گفت: با وجود نقش مهم بانک ها در بخش های مختلف اقتصادی، به طور معمول اقدامات مطلوب و مثبت صورت گرفته از سوی آنها در توسعه کشور دیده نمی شود وتنها برخی از نارسایی ها و کمبودها دیده و در آن خصوص جوسازی می شود.
به گزارش ايرنا، عبدالناصر همتی افزود: بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد از تامین مالی مورد نیاز بخش های اقتصادی کشور توسط بانک ها انجام می شود اما هنوز بخش های اقتصادی از ارایه خدمات این بخش ناراضی هستند و انتظارات بیشتری از این بانک ها دارند.

وی این تفکر حاکم که اختیارات بانک ها زیاد است و منابع را در اختیار مردم قرار نمی دهند، نادرست ذکر کرد و اظهار داشت: هرچند تمام بخش ها معتقدند سرمنشا کلیه مشکلات در کشور بانک ها هستند اما باید متذکر شد که بانک ها تاکنون همه تلاش خود را برای آبادانی و توسعه کشور انجام داده و می دهند.

وی با اشاره به سه برابر شدن نرخ ارز در کشور در سال های گذشته، تصریح کرد: با این اتفاق نیازهای ریالی مردم و بنگاه ها نیز سه برابر شد اما نقدینگی سه برابر نشد و به همین دلیل همه فکر می نمایند که بانک ها در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند.

همتی ادامه داد: اگر افکار عمومی و رسانه ها در جهت تقویت نظام بانکی کشور حرکت کنند همه منتفع خواهند شد زیرا میزان تقاضا برای نظام بانکی کشور بسیار زیاد است و اگر تقاضایی برآورده نشود، همه فکر می کنند نظام بانکی کشور با مشکل مواجه است.


** دست اندازی در نظام بانکی کشور در یک دهه گذشته زیاد بوده است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل افزایش انتشار اخبار فساد از نظام بانکی در سال های اخیر، افزود: دخالت در امور بانک ها مهمترین دلیل فساد در این بخش طی سال های گذشته بوده است به طوری که اگر به بانک ها سفارشات دستوری داده نمی شد، این گونه اتفاقات رخ نمی داد.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از فسادهای بانکی سال های گذشته مربوط به بخش ال.سی ها و گشایش اعتبارات بوده به طوری که این تخلفات برای نظام بانکی به معضل تبدیل شده است.

رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی با بیان آنکه به طور حتم این نوع فسادها از این به بعد در نظام بانکی کشور کم می شود، تصریح کرد: احتیاط و مراقبت در بانک های کشور افزایش یافته و به همین دلیل امیدواریم دیگر شاهد بروز این نوع اتفاقات نباشیم.

همتی گفت: از آنجا که نظام بانکی حدود ۹۵ درصد نقدینگی کشور را مدیریت می کند، قبول دارم که تقویت نظارت بانک مرکزی و سامانه ها می تواند سبب کاهش فساد در نظام بانکی باشد لذا نظام باید میزان کنترل ها از این بخش را ارتقا بخشد.

رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی با اشاره به اجرایی شدن طرح های متعدد در کشور با همکاری بانک ها، خاطرنشان کرد: با وجود سهم بالای بانک ها در سرمایه گذاری ها و اجرای طرح های مختلف اما به طور معمول اشاره ای به حضور بانک ها در آن پروژه ها نمی شود.


** پیچیدگی پرونده ها دریافت مطالبات معوق را کند کرد

وی درباره وصول مطالبات معوق بانکی نیز گفت: وضعیت این مطالبات به گونه ای است که گاهی خود بانک ها نیز برای دریافت آنها با مشکل مواجه می شوند زیرا در برخی از موارد تسهیلات بدون دریافت وثیقه کافی ارایه و یا آنکه تسهیلات در محلی دیگر مصرف شده است.

همتی ادامه داد: البته بخشی از مشکلات بخش تولید کشور در بازپرداخت اقساط بانکی سه برابر شدن نرخ ارز طی سال های گذشته است و برخی از این مشتریان بانک ها حتی حاضر هستند کارخانه های خود را در عوض بدهی به بانک ها واگذار کنند.

رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید بر اینکه بخشی از بدهی ها با مذاکره و طی اقساط چهار تا پنج ساله در حال دریافت است، گفت: هر میزان که معوقات وصول نشود باید بازدهی بیشتری دریافت کنیم.

وی در پاسخ به برخی از اتهامات در خصوص جدی نبودن نظام بانکی برای وصول مطالبات معوق، ادامه داد: کندی وصول مطالبات به دلیل پیچیدگی پرونده ها است زیرا در برخی از مواقع مدیران بانکی در صورت اتخاذ تصمیماتی از سوی نهادهای نظارتی مورد سوال قرار می گیرند.

► احساس خطر بانک مرکزی برای بازگشت تورم
زمان برگزاری مراسم ویژه اپل واچ ◄

مطالب مرتبط
بنر