عدم شفافیت نرخ تسهیلات ازدواج در بودجه ۹۴

يكشنبه ، 10 اسفند 1393 ، 13:08

بانکی دات آی آر: به نظر می رسد شفافیت چندانی درباره نرخ تسهیلات ازدواج که در بودجه ۹۴ مورد تصویب قرار گرفته وجود ندارد.
به گزارش «اخبار بانک»، مجلس شورای اسلامی هفته گذشته مصوب کرد زوجین جوان می تواند به جای استفاده از تسهیلات ۳ میلیون تومانی ازدواج از ۱۰ میلیون وام خرید لوازم ضروری استفاده کنند.

مصوبه ای که به نظر از همین ابتدای تصویب مورد ابهام جدی قرار گرفته است که در طی چند روز گذشته نیز در مصاحبه های مسئولان ذیربط اشاره ای به این ابهام نشده است.

این ابهام نرخ تسهیلات فوق می باشد که به هیچ عنوان نه در خبرهای مرتبط با این مصوبه مجلس بوده و نه مسئولان امر به آن اشاره ای کرده اند.

تنها اشاره ای که به این تسهیلات شده این است که زوجین جوان در سال ۹۴ می تواند به جای استفاده از تسهیلات ۳ میلیون تومانی که پیشتر به صورت قرض الحسنه و با بازپرداخت ۳۶ ماهه پرداخت می شود از تسهلا خرید لوازم ضروری به مبلغ ۱۰ میلیون تومان استفاده کنند.

این مصوبه در صورتی با استقبال زوجین جوان مواجه خواهد بود که نرخ تسهیلات فوق بصورت قرض الحسنه و با کارمزد ۴ درصدی توسط بانک ها پرداخت شود.

اما در صورتی که این تسهیلات با آخرین مصوبه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات فروش اقساطی پرداخت شود ۲۲ درصد خواهد بود که با این اوصاف به نظر نمی رسد چندان از این طرح استقبال شود.

اگر منظور مصوب کنندگان قانون فوق نرخ ۲۲ درصد باشد که چندان جالب توجه نخواهد بود چون هم اکنون بانک ها می توانند به هر کسی که دلشان بخواهد تسهیلات ۲۲ درصدی فروش اقساطی در قالب خرید لوازم ضروری پرداخت کنند.

هر چند با توجه به بالا رفتن بهای تمام شده پول در بانک ها اینگونه تسهیلات بسیار کمتر پرداخت می شود و بانک ها ترجیح می دهد تسهیلات را در قالب عقود مشارکی که نرخ آن تا ۳۰ درصد نیز بالا می رود پرداخت کنند.

پیشنهاد می شود تسهیلات فوق با نرخ کمتر از ۱۴ درصد و با بازپرداخت ۴ یا ۵ ساله پرداخت شود تا زوجین جوان رغبت به دریافت چنین امتیازی را داشته باشند و در کنار آن خرید کالاها ایرانی برای زوجین جوان به یک فرهنگ تبدیل شود.

► نعمت زاده: بانک‌ها از مردم پول می‌گیرند تا جریمه خود را بدهند!
مقابله با كپي شدن اطلاعات کارت اعتباری ◄

مطالب مرتبط
بنر