چه زمانی موقعیت شغلی کم اهمیت تری را انتخاب کنیم؟

يكشنبه ، 10 اسفند 1393 ، 14:15

بانکی دات آی آر: آیا کار عاقلانه ای است بخواهیم نردبان شغلی را یک پله پایین تر برویم؟ اگر بتوانید حس و ذهنیت منفی که انتخاب موقعیت شغلی با اهمیت پایین تر یک قدم به عقب است، کنار بگذارید، پاسخ به این سئوال مثبت است. در صورتی که برنامه ریزی بلند مدتی برای آینده شغلی خود داشته باشید، انتخاب موقعیت شغلی کم اهمیت تر نیز در برخی مواقع می تواند مفید باشد.

اگر دوست دارید بدانید چه زمانی برای انتخاب موقعیت شغلی پایین تر مناسب است و اینکه می توانید از طریق آن پله های طرقی را طی کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید

چه چیزی باعث می شود شما به یک شغل با موقعیت پایین تر فکر کنید؟ به شرایط زیر دقت کنید:

اجبار: شرایط اقتصادی یکی از مهمترین عواملی می باشد که می تواند شما را به سمت موقعیت های شغلی پایین تر سوق دهد که البته هیچ اشکالی هم ندارد و نیازی به خجالت کشیدن هم نیست.ولی حتما قبل از اینکه وارد این شغل شوید خوب موقعیت های دیگر را در نظر بگیرید. با خودتان روراست باشید. خیلی ازافراد هستند که بدون اینکه قدر موقعیت های شغلی خوب خود را بدانند و یا قبل از آنکه دنبال کار های مناسب تر باشند، شغل هایی با موقعیت پایین تر را انتخاب می کنند
.
تغییر شغل: این موضوع یکی از معتبر ترین دلایل برای پذیرفتن کار با موقعیت پایین تر است. ولی به خاطر داشته باشید که تغییر شغل به این معنی نیست که باید از ابتدا شروع کنید. حتما سعی کنید از مهارت ها و توانایی هایی که تا کنون کسب کرده اید بهترین استفاده را بکنید تا موقعیت بهتری به دست آورید. البته باید گفت تغییر شغل در همان زمینه با تغییر شغل کلی متفاوت است. زمانی که صنعت و زمینه شغلی خود را تغییر می دهید، به دنبال شغلی با موقعیت یکسان باشید نه کمتر. برای مثال مدیر مالی یک شرکت نرم افزار می تواند مدیر مالی شرکت بیوتک نیز باشد. نیازی نیست موقعیت شغلی پایین تری داشته باشد.
برای گسترده شدن افق دید کاری:یک مو قعیت شغلی پایین تر در یک محل کار متفاوت میتواند تجریبات و مهارت های زیادی را به همراه داشته باشد. ولی مثل همه ی شغل های دیگر، خوب فکرتان را بکنید تا بهترین را نسبت به مهارت های کنونی خود انتخاب کرده باشید.
پیدا کردن راه دیگری برای پیشرفت: تصور کنید در حال کوه نوردی هستید و به نقطه ای می رسید که مسیر بسته است و برای ادامه راه به مهارت های کوهنوردی نیاز دارید تا بتوانید عبور کنید. دو گزینه بیشتر ندارید : یا تسلیم شوید و یا مسیر دیگری پیدا کرده و به راهتان ادامه دهید. انتخاب درست یک موقعیت شغلی پایین می تواند گام مؤثری در موفقیت های بعدی شما باشد و راه را برای شما هموار کند.

خود را تبلیغ کنید

وقتی دلیل اینکه چرا باید یک موقعیت شغلی پایین تری را انتخاب کنید متوجه شدید، آماده ی این باشید تا در باره مهارت ها و تجریبات خود صحبت کنید. شما نسبت به افراد کم تجریه خود اولویت دارید .پس باید سعی کنید مدیر استخدامات را از این مهارت ها و تجریبات آگاه کنید. ولی حتما مطمئن شوید که مدیرتان از اینکه شما زود خسته شده و کار را ترک کنید، دست رد به سینه شما نزند. می توانید درباره دلایلی که این کار را می خواهید توضیح دهید.برای مثال می خواهم در زمینه ارائه خدمات به مشتریان فعالیت کنم. یا اینکه این فرصت شغلی به من اجازه میدهد بتوانم دانسته های خود را به کار برده و مهارت ها و تجریبات خود را افزایش دهم تا بتوانم به بهترین نحو ارائه خدمات کنم. از فرستادن سیگنال های منفی در مصاحبه جدا خودداری کنید.

همیشه انرژی و علاقه ی خود را نسبت به کار نشان دهید و سعی کنید این انرژی در گفته هایتان نیز دیده شود. نشان دهید که دوست دارید بیشتر یاد بگیرید.
گفته های شما می تواند مهارت هاو تجریبات کسب شده توسط شما را به بهترین نحو به نمایش گذاشته و موجب استخدام شما شود.
نشان دهید که از ته دل مشتاق برای انجام این کار هستید. جوری صحبت کنید که مدیرتان فکر نکند بعد از سه ماه خسته شده و سازمان را ترک خواهید کرد.
ارتقاء شغلی همیشه بر اساس ارزش ها خواهد بود

در موقعیت هایی مثل این، طبیعت انسان است که نسبت به کسانی که تجربه ی کمتری دارند احساس برتری داشته باشد. ولی این احساس اگر در رفتار شما نشان داده شود، همه برنامه ها ی شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. سرتان گرم کار خودتان باشد ، سعی کنید کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. بهترین عملکرد را از خود نشان خواهید داد اگر و اگر درک کنید که موقعیت شغلی پایین تر یه گام جلو برای موفقیت آینده است.

منبع: linkedin
دکتر سیامک احمدیان

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۱۱اسفند
تراکنش شاپرک 6 میلیاردی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر