خوش‌تراش‌ترین پرچمداران سامسونگ!

دوشنبه ، 11 اسفند 1393 ، 10:08

بانکی دات آی آر: بالاخره سامسونگ پس از یک سال انتظار پرچمدار گوشی های هوشمند خود را معرفی کرد.
شایعات، افشاگری‌ها و انواع و اقسام تصاویر لو رفته از جدیدترین پرچمدار سامسونگ بالاخره امروز با معرفی رسمی «گلکسی اس6» و «گلکسی اس6 اج» به پایان رسید.


به گزارش دیجی کالا، بازار در سال گذشته گلکسی اس5 را یکی از اشتباهات سامسونگ میدانست. قابلیت‌های گوناگون و یک صفحه نمایش فوق العاده اگرچه از جنبه‌های عالی این گوشی برشمرده می‌شد، اما حضور چشمگیر پلاستیک و طراحی به غایت تکراری آن، کل موجودیت گوشی را زیر سؤال می‌برد. (هر چند طرفداران پر و پا قرص برند سامسونگ چنین اعتقادی ندارند!) پس قدم نگذاشتن در مسیر سال گذشته پیشبینی چندان دشواری نبود.

 

 

سامسونگ پس از معرفی گلکسی اس5 و انتقادات مختلف، به سمت طراحی جدید رفت و در نهایت با به کارگیری فلز مسیری نو را در دپارتمان طراحی خود در پیش گرفت. امروز حاصل چنین سیاستی، به تولید زیباترین گوشی سامسونگ منتج شده است. بدون شک گلکسی اس6 و اس6 اج با طراحی کاملا جدید و احساس متفاوتی که نسبت به محصولات قدیمی‌تر سامسونگ منتقل می‌کنند، نمایندگانی کاملا شایسته برای مسیر جدیدی هستند که سامسونگ در آن قدم گذاشته است.

سامسونگ پرچمدار خود را در قالب دو محصول اما با ظاهری تقریبا مشابه به بازار معرفی کرده است. «گلکسی اس6» دارای یک صفحه نمایش مسطح، فریم فلزی و پنل شیشه ای در جلو و عقب است. از طرف دیگر «گلکسی اس6 اج» با دارابودن ویژگی‌های ذکرشده، یک تفاوت آشکار دارد و آن حضور یک انحنای زیبا در صفحه نمایش آن است. حضور همین انحنای چشم‌نواز در پرچمدار جدید سامسونگ، هیبتی خاص به آن بخشیده و تمایز آشکارش نسبت به دیگر محصولات بالارده بازار را به نمایش می‌گذارد. این انحنا پیش‌تر نیز در گلکسی نوت اج حضور داشت، اما در گلکسی اس6 اج در دو سمت گوشی واقع شده و البته از انحنای آن کم شده است.

هر دوی این گوشی‌ها تماما از فلز و شیشه ساخته شده‌اند و دیگر اثری از پلاستیک در آنها مشاهده نمی‌شود. این تغییر را نباید دست کم گرفت. سامسونگ بالاخره پرچمداری را تولید کرده که به واقع ارزش یک قیمت بالا را خواهد داشت. پنل های عقب و جلوی این گوشی‌ها از گوریلا گلس 4 تولید شده‌اند و فریم فلزی نیز به شکل قابل توجهی زیباتر از پلاسیک به کار رفته در گوشی‌های پیشین سامسونگ است.

تنها "طراحی" پرچمدار جدید نبوده که توجهات سامسونگ را معطوف خود کرده است، بلکه سامسونگ در طراحی سخت افزارهای درونی نیز به اختصاصی‌ترین شکل ممکن و با تمرکزی وصف‌ ناشدنی ظاهر شده است. پردازنده پرچمدار سامسونگ به یک چیپست 64 بیتی اگزینوس هشت هسته ای 7420 تولیدی سامسونگ مجهز است. صفحه نمایش 5.1 اینچ با رزولوشن QHD، سه گیگابایت رم، حافظه‌های داخلی 32، 64 و 128 گیگابایت (اشاره ای به مدل 16 گیگابایتی نشده)، دوربین 16 مگاپیکسل دوربین عقب با لرزشگیر تصویر لیزری، یک سنسور اثرانگشت در دکمه Home که دیگر نیازی به سوایپ کردن انگشت بر روی آن وجود ندارد، یک سنسور مادون قرمز ضربان قلب که سامسونگ می‌گوید در بالانس نور سفید نیز به دوربین کمک می‌کند، پشتیبانی از شارژ وایرلسی Qiو PMA، سرعت شارژ 1.5 برابری نسبت به گلکسی اس5، اسپیکر با قدرتی 1.5 برابری نسبت به مدل موجود در گلکسی اس5 و پشتیبانی از سامسونگ پی از طریق NFC و یا MFT که با همکاری LoopPay طراحی شده است، از ویژگی های قابل توجه پرچمداران جدید سامسونگ است.

البته این دگرگونی طراحی برای سامسونگ بی‌هزینه نبوده است. ویژگی‌های مشهور گوشی‌های سامسونگ چون باتری قابل تعویض، اسلات میکرو اس‌دی و ضدآب بودن جایی در گلکسی اس6 و اس6 اج ندارند. اتفاقی که ممکن است زمان زیادی را از سامسونگ برای قانع کردن طرفداران قدیمی‌اش صرف کند.

برای طراحی هر محصولی لزوما باید یک منبع الهام هم وجود داشته باشد. حدس بزنید منبع الهام سامسونگ برای طراحی گلکسی اس6 و اس6 اج چه بوده است؟ به نظر میرسد آیفون این منبع الهام بخش باشد! به زاویه‌های گلکسی اس6 توجه کنید و محال است به یاد آیفون 6 نیافتید. انگشت خودتان را بر روی دکمه Home مجهز به سنسور اثر انگشت بگذارید و باز هم آیفون را به خاطر می آورید. حتی عده ای برآمدگی دوربین پشتی را هم اگرچه اختصاصی سامسونگ است(!) اما مشابه با کارایی برآمدگی آیفون 6 می‌دانند.

البته این تشابه ها عجیب نیست و درگذشته نیز سامسونگ با این طراحی‌ها فروش بالایی را تجربه کرده، اما در عین حال زمینه ساز مناقشه های حقوقی بسیاری با اپل هم بوده است. بعید است که گلکسی اس6 آغازی برای دعواهای جدید باشد، اما مشابهت آن با آیفون 6 هم غیرقابل انکار است.

از میان این دو، گلکسی اس6 اج بیشتر از مدل معمولی توجهات را به خود جلب کرده است. خبرنگار The Verge می‌گوید که وجود این انحنا سوایپ یا کشیدن انگشت بر روی صفحه نمایش را آسان‌تر کرده است. این انحنا مثل نوت اج، چشمگیر نیست و دارای یک طراحی کاملا متقارن با طراحی اصلی گوشی است. همین مورد هم باعث تجربه بهتر کار با این انحنا نسبت به نوت اج شده است. همچنین بر خلاف نوت اج، سامسونگ از انحنای گلکسی اس6 اج برای نمایش اطلاعات خاصی استفاده نمی‌کند. این انحنا برای نمایش ساعت به کار می‌رود، اما خبرها، لانچر اپلیکیشن ها و پنل نوتیفییکیش ها کاملا حذف شده‌اند.

شاید تأثیرگذارترین بخش، دوربین جدید سامسونگ باشد. سامسونگ می‌گوید که به انتقادات گوش فرا داده و در طراحی دوربین جدید بیشترین دقت را داشته است. اپلیکیشن دوربین به سرعت هر چه تمام‌تر تصویربرداری می‌کند، و دوبار کلیک بر روی دکمه Home هم به راحتی اپلیکیشن دوربین را فعال می‌کند. در عین حال به گفته خبرنگار The Verge این دوربین تصاویر بسیار با کیفیتی را هم به ثبت می‌رساند. در دوربین یک سیستم Focus Tracking اتوماتیک هم وجود دارد که برای اولین بار در یک دستگاه موبایل گنجانده شده است. سامسونگ می‌گوید سنسور مادون قرمزی که برای ثبت ضربان قلب کاربرد دارد، می‌تواند در افزایش بالانس نور سفید هم نقش ایفا کند.

گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج دارای یک سیستم پرداخت جدید به نام «سامسونگ پی» هستند. این سیستم از تکنولوژی شرکت LoopPay بهره می‌برد که مدتی قبل توسط سامسونگ خریداری شد و می‌توان از آن تقریبا در تمامی خرده‌فروشی‌ها استفاده کرد. گلکسی اس6 از چیپ NFC به همراه سنسور اثر انگشت در دکمه Home نیز برای پرداخت‌ها پشتیبانی می‌کند که در این مورد کاملا شبیه به «اپل پی» طراحی شده است. این سیستم البته فعلا فعال نشده و در تابستان رسما رونمایی خواهد شد.

سامسونگ در کنار گلکسی های جدید خود، نسخه جدیدی از Gear VR های خود را هم معرفی کرده است. Gear VR جدید 15 درصد کوچک‌تر از مدل تولید شده برای گلکسی نوت 4 است و بهبودهایی چون شارژ بهتر از طریق یو اس بی بر روی آن اعمال شده است.

این گوشی ها به گفته سامسونگ از روز دهم ماه آوریل وارد بازارهای بین المللی خواهند شد. سامسونگ قیمت پرچمداران جدید خود را مشخص نکرده، اما از همین حالا می‌توان قیمت بالاتر مدل اج را پیشبینی کرد. گلکسی اس6 در رنگ‌های مشکی، طلایی و آبی و مدل اس6 اج هم در رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی و سبز عرضه خواهد شد.

سامسونگ سال 2014 را با سختی پشت سر گذاشت. کاهش شدید سود بخش موبایل باعث نگرانی‌هایی جدی در مورد آینده کاری سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت فون در دنیا شده است و سامسونگ نیاز به یک محصول بزرگ‌تر، بهتر و جدیدتر را به شدت احساس میکرد. اگر در پرچمدار جدید سامسونگ کمی دقت کنیم، می‌توانیم به وضوح نیل به چنین محصولی را در قدم‌های سامسونگ تشخیص دهیم.

گلگسی اس6 و گلگسی اس6 اج بدون هیچ تردیدی بهترین و زیباترین گوشی‌های سامسونگ تا امروز هستند. سوال مهم و کلی این است که آیا سامسونگ پس از مدت‌ها در تولید یک پرچمدار کاملا موفق عمل کرده است؟ نظر ما که مثبت است. نظر شما چیست؟

► کارایی سطح بالا برای ورزشکاران مصمم
مقایسه گلکسی S6 با دیگر گوشی‌های پرچم‌دار ◄

مطالب مرتبط
بنر