آخرین وضعیت پرداخت ارز مسافرتی در آستانه نوروز

سه شنبه ، 12 اسفند 1393 ، 11:10

بانکی دات آی آر: در روزهای پایانی سال و با توجه به افزایش مسافرت‌های خارجی و نیاز به دریافت ارز، مراجعات به شعب ارائه‌کننده خدمات ارزی بانکهای منتخب نیز بیشتر شد.
به گزارش ایسنا، ارز مسافرتی در حال حاضر در سه بانک ملت، سامان و ملی به فروش می رسد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب این بانکها، نسبت به ثبت‌نام برای دریافت میزان ارز مورد نظر اقدام کنند.

ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور فروخته نمی‌شود و متقاضی که باید بالای ۱۲ سال سن داشته باشد می‌تواند تنها یکبار در سال برای کلیه مسافرت‌های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی ارز دولتی دریافت کند.

سقف دریافت ارز مسافرتی حداکثر ۳۰۰ دلار است؛‌اما برای زائران اعزامی به عمره مفرده و عتبات عالیات که از طریق سازمان حج و زیارت اقدام می‌کنند حداکثر ۲۰۰ دلار خواهد بود.

نرخ فروش ارز مسافرتی نرخ روز تعیین شده در مرکز مبادلات ارزی است؛ که البته بیشتر درخواست‌ها برای دریافت دلار انجام می‌شود.براین اساس با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ دلار مبادله‌ای حدود ۲۷۸۰ تومان است هزینه خرید ۲۰۰ دلار حدود ۵۵۶ هزار تومان و ۳۰۰ دلار حدود ۸۳۴ هزار تومان خواهد بود.

این درحالی است که برای خرید ۳۰۰ دلار در بازار آزاد که نرخ آن حدود ۳۴۳۰ تومان است باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کرد که نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از هزینه خرید دلار مبادله‌ای است.

متقاضی دریافت ارز مسافرتی باید حدود یک هفته کاری پیش از پرواز به مقصد، به شعب بانکها مراجعه کند که عموما ساعت پذیرش مراجعان تا حدود ۱۳:۳۰ است. لازم به یادآوری است که از چند ماه پیش با راه اندازی سامانه اینترنتی خرید ارز مسافرتی بانک ملت، مراجعه حضوری درخواست کنندگان ارز مسافرتی به شعب این بانک قابل حذف است.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی
اما طبق مقررات بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی، متقاضی باید مدارکی از جمله گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت مسافرت (اعم از یکسره و یا دو سره) زمینی، ریلی، دریایی و هوایی،ویزای کشور مقصد(کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثنای مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع اعم از بانک یا صرافی مجاز رادر اختیار داشته باشد.

بنا بر این گزارش، بانک پس از دریافت معادل ریالی ارز درخواست شده به جای پرداخت ارز به متقاضی، رسید آن را صادر می‌کند که این رسید با درج مبلغ، نام و نام خانوادگی متقاضی و کد ملی به انضمام مهر و امضای شعبه به متقاضی تحویل داده می شود. بر این اساس شعبه بانک اقدام کننده مستقر در خروجی فرودگاه (پس گیت خروجی) در مقابل دریافت رسید از متقاضی نسبت به پرداخت ارز مسافرتی اقدام می‌کند.

► ظاهر اسکناس ۵۰۰۰تومانی عوض شد
سخنی با معاون نظارتی بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر