اعلام آمادگى ۳ بانك براى صدور كارت هاى خريد اعتبارى

دوشنبه ، 12 اسفند 1387 ، 16:03

تجهيز دستگاه هاى خودپرداز به ايران چك هاى ۵۰ هزار تومانى ظرفيت پرداخت را ۱۰۰ ميليون تومان افزايش مى دهد.

مهران شريفى،مدير اداره نظام هاى پرداخت بانك  مركزى  اظهار كرد: اگر در همه دستگاه هاى خودپرداز كشور اسكناس ۵ هزار تومانى قرار داده شود رقم قابل پرداخت به ۴۰ ميليون تومان مى رسد، بنابراين در صورت پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به هر نفر حداكثر ۲۰۰ نفر از خدمات خودپرداز بهره مند مى شوند در حالى كه قراردادن ايران چك هاى ۵۰ هزار تومانى اين ظرفيت را ۱۰۰ ميليون تومان افزايش مى دهد.

وى افزود: به اين ترتيب كمتر شاهد خروج دستگاه هاى خودپرداز از سيستم خدمات دهى به علت اتمام اسكناس خواهيم بود. مدير اداره نظام هاى پرداخت بانك مركزى در همين زمينه با اشاره به تعداد دستگاه هاى خودپرداز تصريح كرد: بنا بر آخرين آمار هم اكنون ۱۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودپرداز نصب شده و حدود ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار كارت نيز صارد شده است، همچنين تعداد دستگاه هاى پايانه فروش نيز به ۷۰۱ هزار دستگاه رسيده است.

شريفى گفت: بر اساس آخرين گزارش ها تاكنون ۹۳۱ خودپرداز به ايران چك ۵۰ هزار تومانى مجهز شده اند و اين آمار روزانه افزايش مى يابد. مدير اداره نظام هاى پرداخت بانك مركزى تاكيد كرد: با وجود همه تمهيداتى كه انديشيده مى شود چاره  اصلى رهايى از مشكلاتى مانند كمبود اسكناس و خرابى خودپردازها، ترويج و گسترش استفاده از پرداخت الكترونيكى توسط پايانه هاى فروش (pos) و حذف مبادله پول نقد است.

شريفى افزود: دو سال پيش خريد از طريق پايانه هاى فروش در حدود چهار درصد كل تراكنش ها بود در حالى كه اين نسبت در حال حاضر به ۱۰ درصد افزايش يافته است البته هدف ما اين است كه ۵۰ درصد تراكنش ها از طريق پايانه هاى فروش صورت بگيرد.

وى اظهار كرد: با استفاده از روش هاى الكترونيكى ضمن اينكه هزينه استهلاك اسكناس كاهش مى يابد، امكان تقلب نيز از بين مى رود و سرعت و دقت تبادلات افزايش خواهد يافت.

مدير اداره نظام هاى پرداخت بانك مركزى همچنين در مورد صدور كارت هاى خريد اعتبارى نيز گفت: با ورود اين كارت ها به بازار، آمار تراكنش ها و تبادلات الكترونيكى به شدت افزايش خواهد يافت.

وى افزود: در حال حاضر سه بانك ملى، صادرات و صنعت و معدن براى استفاده و صدور اين كارت اعلام آمادگى كرده اند و ساير بانك ها نيز به تدريج به اين مجموعه مى پيوندند. شريفى اضافه كرد: با توجه به سهم ۹ درصدى بانك  ملى و ۴۰ درصدى بانك صادرات در تراكنش هاى الكترونيكى، صدور كارت هاى خريد اعتبارى از سوى آنها، بسيار مفيد و موثر خواهد بود.

اين مقام مسئول در بانك مركزى در ادامه با انتقاد از عملكرد بانك ها در مورد سيستم ساتنا گفت: بانك ها در سطوح اجرايى مختلف تلاش قابل توجهى براى اطلاع رسانى و آشنايى مشتريان با امكانات و مزاياى سيستم ساتنا به خرج نمى دهند. وى افزود: به همين دليل حجم مبادلات انجام شده توسط اين سيستم با روندى بسيار كند در حال افزايش است كه علت اصلى آن هم كمبود اطلاع رسانى به مشتريان است حتى در مواردى گزارش شده كه متصديان شعب نيز با اين سيستم آشنايى كافى ندارند.

شريفى تصريح كرد: اين در حالى است كه اين سيستم به لحاظ امتيازهاى خوبى كه از نظر سرعت، امنيت و هزينه داراست كمك بسيار موثرى به تسريع و تسهيل مبادلات مى كند ولى متاسفانه با وجود اينكه در حال حاضر تقريبا همه شعب بانك ها به اين سيستم مجهز هستند، آنچنان كه بايد و شايد از اين امكان بهره بردارى صورت نمى گيرد.

مدير اداره نظام هاى پرداخت بانك مركزى درباره  پرداخت پول بنزين از طريق كارت سوخت هم بيان كرد: اين پروژه در واقع همان طرح كيف پول الكترونيكى است كه از طريق آن به جاى اينكه پول نقد از خودپردازها برداشت شود كارت الكترونيكى شارژ مى شود و پرداخت ها از اين طريق صورت مى گيرد.

وى گفت: در همين راستا مشخصات لازم فنى استانداردهاى مورد نياز را اعلام كرده ايم و بانك ملت نيز آمادگى خود را براى انجام اين طرح اعلام كرده بود ولى با اين وجود هنوز به صورت رسمى اعلام نشده است.

شريفى در ادامه با اشاره به بحث بانكدارى متمركز (Core banking) گفت: در حال حاضر در كارگروه بانكدارى الكترونيكى، كميته اى با همين عنوان مشغول برنامه ريزى براى گسترش اين نظام در نظام بانكدارى است.

وى در پايان خاطر نشان كرد: بانك مركزى اصرار دارد كه همه بانك ها به اين سيستم مجهز شوند و حساب هايشان را به حساب هاى متمركز تبديل كنند و ديگر از حساب هاى سنتى فاصله بگيرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► قيمت جهاني نفت به كمتر از 44 دلار رسيد
سکه های جدید از امروزدر بازار ◄

مطالب مرتبط
بنر