بلوا در شرق كشور و سكوت در تهران

شنبه ، 16 اسفند 1393 ، 10:13

بانکی دات آی آر: يك ماهي از بلوا و شلوغي موسسات اعتباري در شرق كشور و بويژه مشهد مي گذرد.بسياري از سپرده گذاران با شنيدن برخي شايعات و خبرها براي دريافت سپرده‌هاي خرد و كلان خود به شعب برخي از موسسات مالي در شرق كشور هجوم برده‌اند.اين وضعيت در حالي است كه بانك مركزي در ظاهر سكوت در پيشه گرفته و امكان سرايت بحران به ساير شهرها و از دست خارج شدن مديريت بحران وجود دارد.
به گزارش «اخبار بانك»، در طی چند روز گذشته شایعاتی درباره برخی از موسسات مالی و اعتباری در مشهد براه افتاده است و این شایعات باعث شده عده زیادی برای دریافت سپرده های خود به موسسات مالی و اعتباری مراجعه کنند.

در یکی از این موارد یک شهروند که وجوهی در یکی از موسسات مالی و اعتباری داشته درخواست وجه خود را می کند که شعبه مذکور نیز بدلیل خروج منابع با مشکل مواجه شده و نتوانسته نظر این سپرده گذار را جلب کند.

در این میان خوشبختانه نیروهای انتظامی و آتش نشانی با حضور به موقع مانع از خودکشی این شهروند مشهدی شده و وی را از این اقدام صرف نظر می کنند.

فارغ از درستی و یا نادرستی این اقدام که در هر صورتی محکوم است سکوت معنا دار مسئولان بانک مرکزی درباره شایعات روزهای اخیر و هجوم سپرده گذاران به جهت دریافت سپرده هایشان جای تعجب بسیار دارد.

اینکه این موسسات که شهروندان بسیاری سپرده های خود را به قصد سود در آن گذاشته اند مورد تایید هست یا نیست خود بحث دیگری است، اما اینکه بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد این موسسات اقدامی حداقل در حد صدور يك بيانيه انجام نمی دهد جای نگرانی بسیار دارد.

اين در حالي است كه دو روز گذشته بانك مركزي با ارسال پيامك به خبرنگاران خواستار درج اطلاعيه اين بانك درباره برخي شبهات چاپ اسكناس 5 هزار توماني با تغيير نشان شده است!

سوال اينجاست كه اكنون در بلواي شرق كشور و نگراني عظيم سپرده گذاران كه براي چرخيدن چرخ‌هاي زندگي خود حاضر شده‌اند، درست يا غلط جهت دريافت چند درصد سود بيشتر،منابع خود را در موسساتي كه برخي از آنها در حال اخذ مجوز نهايي هستند، پس انداز كند از طرح جنجالي اسكناس براي بانك مركزي كم اهميت تر است؟

اگر اين شلوغي به ساير نقاط كشور كشيده شود،آيا بانك مركزي مي تواند جنجال را در شب عيدي آرام كند؟

مسئولان بانک مرکزی می دانند اگر بحران رزو افزون شرق كشور به حادثه‌اي جاني منجر شود به علت رسانه ای شدن احتمالا در حجم بین المللی چه آبرویی از نظام بانکی کشور می رفت؟

آنها می دانند بر اثر این حادثه ممکن بود هجوم گسترده ای برای دریافت سپرده ها از موسسات مالی و اعتباری صورت می گرفت و در نتیجه عدم باز پرداخت چه اتفاقی برای کشور می افتاد؟

اين بحران مي تواند حتي بانك‌هاي دولتي و خصوصي را نيز با خود درگير كند چراكه بخش اعظمي از سپرده‌هاي اين موسسات در بانك‌هاي دولتي بزرگ سپرده شده است.

بهتر است تا دیر نشده مسئولان بانک مرکزی چاره ای بیندیشند و سرنوشت موسسات مالی و اعتباری را مشخص تا در آستانه سال نو آرامش فکری بر سپرده گذاران حاکم شود.

بهترين تدبير در اين موقع اول صدور اطلاعيه شفاف از سوي بانك مركزي است و سپس تسريع در صدور مجوز چند موسسه اعتباري مي باشد تا لااقل فضا بهبود نسبي پيدا كند.هر چند كه بانك مركزي در سكوت با پرداخت بخشي از مبلغ توديعي موسسه ميزان و سپرده قانوني يكي ديگر از موسسات براي كمك نسبي موافقت كرده اما هنوز هم جاي اميد بخشي به مردم بي دفاع وجود دارد.

► تحویلداران بانک در مواجهه با کسر و اضافه صندوق چه می کنند؟
زمان معرفی مک‌بوک ایر جدید با صفحه‌نمایش رتینا ◄

مطالب مرتبط
بنر